Arild Ommundsen og Silje Salomonsen nærmer seg målet med det siste tilskuddet fra Filmkraft til oppfølgerfilmen «Tilbake til Tottori». En rekke andre prosjekter, av blant annet Gunnar Hall Jensen, fikk også tilskudd i denne runden.

Foto fra «Tottori! Sommeren vi var alene» – som nå får en oppfølger.
Under årets andre søknadsrunde hos Filmkraft har 10 prosjekter fått utviklingsstøtte og 2 prosjekter produksjonsstøtte.
«I lys av høyere søknadsbeløp, stadig tøffere konkurranse og at Filmkraft fremdeles har begrensede midler og en spisset strategiplan, vil dessverre flere prosjekter oppleve avslag eller avkortning i tiden fremover», heter det noe nedslående i pressemeldingen fra Filmkraft.
Noen kan likevel smile etter tildelingsrunden. Det prosjektet som fikk suverent mest (2,7 mill) er Tilbake til Tottori! – oppfølgeren til Tottori Sommeren vi var alene (2020).
«I en familie overskygget av depresjon, blir den ene søsteren innlagt på en ungdomsklinikk mens den andre rømmer hjemmefra for å gjenerobre den «superkraften» de en gang delte – og oppdager at barndommens magi fortsatt kan samle dem». Regien er også denne gangen ved Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen. Produsent Chezville ved Julia Joner opererer med et totalbudsjett på 13 175 000 kroner.
Lights av Gunnar Hall Jensen er tildelt 500 000 i produksjonstilskudd. Det er ifølge omtalen «en ambisiøs observasjonsdokumentar som følger en eklektisk gruppe dedikerte mennesker i en avsidesliggende norsk dal, kjent for sitt mystiske lysefenomen. Hver og en av dem er dypt involvert i mysteriet på forskjellige måter, og vi blir med dem mens de søker etter noe mystisk og uforståelig, men som, utover alt annet, gir mening i deres egne liv». Produsent er Up North ved Torstein Parelius og Christian Aune Falch.
Torstein Grude fikk utviklingsmidler til to nye prosjekter, der han har regi på det ene. Grude og Jordskjelv AS får 500 000 til Anatomy of a genocide. Filmen følger Francesca Albanese, FNs spesialrapportør for okkupert Palestina, som dokumenterer menneskerettighetssituasjonen i Palestina sammen med sin stab. Filmen følger deres arbeid for å innhente datagrunnlag og med å skrive, publisere og forsvare flere rapporter som presenterer funnene til verdenssamfunnet. Grude står selv for manus, regi og produksjon.
På Musical Healing er Grude produsent. Det er en dokumentar med regi av Anna Shishova Bogoliubova som får 400 000 i utvikling. «Samarbeidende musikere skriver og fremfører musikk de mener vil inspirere og helbrede lytterne, men ikke alt går etter planen», heter det i omtalen av prosjektet.
Grudes tidligere partner, Bjarne Mørner Tveit, får 450 000 i tilskudd til utvikling av Historien om Easee – en dokumentarfilm om selskapet Easee fra Stavanger. Regien er ved Håvard Hanasand.
Foto fra «Tottori! Sommeren vi var alene» – som nå får en oppfølger.
Under årets andre søknadsrunde hos Filmkraft har 10 prosjekter fått utviklingsstøtte og 2 prosjekter produksjonsstøtte.
«I lys av høyere søknadsbeløp, stadig tøffere konkurranse og at Filmkraft fremdeles har begrensede midler og en spisset strategiplan, vil dessverre flere prosjekter oppleve avslag eller avkortning i tiden fremover», heter det noe nedslående i pressemeldingen fra Filmkraft.
Noen kan likevel smile etter tildelingsrunden. Det prosjektet som fikk suverent mest (2,7 mill) er Tilbake til Tottori! – oppfølgeren til Tottori Sommeren vi var alene (2020).
«I en familie overskygget av depresjon, blir den ene søsteren innlagt på en ungdomsklinikk mens den andre rømmer hjemmefra for å gjenerobre den «superkraften» de en gang delte – og oppdager at barndommens magi fortsatt kan samle dem». Regien er også denne gangen ved Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen. Produsent Chezville ved Julia Joner opererer med et totalbudsjett på 13 175 000 kroner.
Lights av Gunnar Hall Jensen er tildelt 500 000 i produksjonstilskudd. Det er ifølge omtalen «en ambisiøs observasjonsdokumentar som følger en eklektisk gruppe dedikerte mennesker i en avsidesliggende norsk dal, kjent for sitt mystiske lysefenomen. Hver og en av dem er dypt involvert i mysteriet på forskjellige måter, og vi blir med dem mens de søker etter noe mystisk og uforståelig, men som, utover alt annet, gir mening i deres egne liv». Produsent er Up North ved Torstein Parelius og Christian Aune Falch.
Torstein Grude fikk utviklingsmidler til to nye prosjekter, der han har regi på det ene. Grude og Jordskjelv AS får 500 000 til Anatomy of a genocide. Filmen følger Francesca Albanese, FNs spesialrapportør for okkupert Palestina, som dokumenterer menneskerettighetssituasjonen i Palestina sammen med sin stab. Filmen følger deres arbeid for å innhente datagrunnlag og med å skrive, publisere og forsvare flere rapporter som presenterer funnene til verdenssamfunnet. Grude står selv for manus, regi og produksjon.
På Musical Healing er Grude produsent. Det er en dokumentar med regi av Anna Shishova Bogoliubova som får 400 000 i utvikling. «Samarbeidende musikere skriver og fremfører musikk de mener vil inspirere og helbrede lytterne, men ikke alt går etter planen», heter det i omtalen av prosjektet.
Grudes tidligere partner, Bjarne Mørner Tveit, får 450 000 i tilskudd til utvikling av Historien om Easee – en dokumentarfilm om selskapet Easee fra Stavanger. Regien er ved Håvard Hanasand.