En ny rapport viser at europeiske filmer ofte gjør det bedre enn forventet når det gjelder seerandel på tv i EU-land. Men animasjonsfilmen sliter.

Foto fra EAOs presentasjon av rapporten.
Det europeiske audiovisuelle observatoriet (EAO) har publisert en ny rapport med tittelen: «Hvordan presterer europeiske filmer på TV?». Rapporten gir ny innsikt i hvordan kinofilmer og tv-filmer gjør det på europeisk tv. Basert på data fra 2023, hentet fra 141 tv-kanaler i 18 EU-land, viser studien at filminnhold i gjennomsnitt utgjør 13 % av den totale tv-seertiden i EU.
Ifølge rapporten presterer EU-filmer bedre enn forventet når det gjelder seerandel. Selv om de kun utgjør 33 % av alle filmer som vises på TV, står de for 41 % av den totale seertiden for film, noe som vitner om sterk appell til et lokalt publikum. Dette gjelder ikke overraskende i enda større grad for nasjonale filmer, som dominerer både i antall visninger og i seertall.
Sjangerfordelingen bekrefter at fiksjon dominerer tv-landskapet – den står for over 90 % av både visninger og seertall. Likevel gjør EU-dokumentarfilmer det godt i forhold til sin tilgjengelighet, mens animasjon sliter – både når det gjelder representasjon i katalogen og seertall.
Andelen EU-filmer i den totale filmseertiden varierer stort – fra 16 % til 74 %. De høyeste andelene finnes gjerne i land med en sterk tradisjon for å sende nasjonale filmer. Språklige bånd på tvers av landegrenser spiller også en viktig rolle for suksessen til ikke-nasjonale EU-filmer. I tillegg til EU-filmer står britiske filmer for 6 % av filmsendingene og 5 % av filmvisningstiden, med en langt høyere andel i Sverige og Finland, og spesielt i Irland – av åpenbare språklige grunner.
Foto fra EAOs presentasjon av rapporten.
Det europeiske audiovisuelle observatoriet (EAO) har publisert en ny rapport med tittelen: «Hvordan presterer europeiske filmer på TV?». Rapporten gir ny innsikt i hvordan kinofilmer og tv-filmer gjør det på europeisk tv. Basert på data fra 2023, hentet fra 141 tv-kanaler i 18 EU-land, viser studien at filminnhold i gjennomsnitt utgjør 13 % av den totale tv-seertiden i EU.
Ifølge rapporten presterer EU-filmer bedre enn forventet når det gjelder seerandel. Selv om de kun utgjør 33 % av alle filmer som vises på TV, står de for 41 % av den totale seertiden for film, noe som vitner om sterk appell til et lokalt publikum. Dette gjelder ikke overraskende i enda større grad for nasjonale filmer, som dominerer både i antall visninger og i seertall.
Sjangerfordelingen bekrefter at fiksjon dominerer tv-landskapet – den står for over 90 % av både visninger og seertall. Likevel gjør EU-dokumentarfilmer det godt i forhold til sin tilgjengelighet, mens animasjon sliter – både når det gjelder representasjon i katalogen og seertall.
Andelen EU-filmer i den totale filmseertiden varierer stort – fra 16 % til 74 %. De høyeste andelene finnes gjerne i land med en sterk tradisjon for å sende nasjonale filmer. Språklige bånd på tvers av landegrenser spiller også en viktig rolle for suksessen til ikke-nasjonale EU-filmer. I tillegg til EU-filmer står britiske filmer for 6 % av filmsendingene og 5 % av filmvisningstiden, med en langt høyere andel i Sverige og Finland, og spesielt i Irland – av åpenbare språklige grunner.