Neste uke er det klart for Kulturytring – kulturlivets svar på Arendalsuka. Blant arrangementene finner vi en debatt om «det statlige kinosviket» og kortfilmens status.

Foto fra Drammen kino der bl.a «det statlige kinosviket» skal debatteres (Foto: NFK).
Kulturen har aldri fått noen sentral plass under Arendalsuka – Norges største politiske arrangement for alt som kan krype og gå av interesseorganisasjoner, politiske partier og statlige etater. Det har kulturlivets eget alternativ, Kulturytring, forsøkt å gjøre noe med gjennom sin årlige festival på Union Brygge i Drammen. Festivalen er både en debattfestival, en kunnskapsarena og en kunst- og kulturfestival. Programmet består av over 250 arrangementer som gjennomføres på rundt 15 arenaer i Drammen fra mandag morgen den 23. juni til onsdag ettermiddag den 25. juni.
Parallelt med det faglige programmet på Kulturytring skal det avvikles et omfattende kunstnerisk program over tre dager, med et stort antall utstillinger, performances, forestillinger, kunstnersamtaler, workshops og konserter.
Vi har merket oss Fire arrangementer som berører filmfeltet spesielt. Det mest offensive er Film & Kinos invitasjon til politikerne om å debattere det de kaller «det statlige kinosviket». Her er det kinoavgiften som staten tarv fra kinoene som Film & Kino vil til livs.
«Det er gått 10 år siden staten frarøvet den norske kinobransjen evnen til å drive og utvikle felles bransjeoverbyggende tiltak gjennom Film & Kino ved å ta fra organisasjonen sine inntekter gjennom å omgjøre kinoavgiften på 2,5% av brutto billettinntekt til en fiskal avgift… Utover finansiering av løpende støttetiltak og kompetansehevende tiltak, ga avgiftsmidlene mulighet til å finansiere tunge bransjeomfattende utviklingstiltak som ble realisert i de følgende tiårene, med stor dugnadsinnsats fra både store og små kinoer i en fragmentert bransje. Hva ønsker staten å oppnå med å tviholde på kinoavgiften som en fiskal avgift?»
Til denne debatten har Film & Kino invitert politikerne Åslaug Sem-Jacobsen (Sp), Kathy Lie (SV), Trine-Lise Østlund Blime (H) og Emma Lind (Venstre-politiker og tidligere statssekretær i Kultur- og likestillingsdepartementet).
Viken filmsenter, som har Drammen som sin hovedbase, inviterer til samtale om kortfilmens status, uken etter Kortfilmfestivalen i Grimstad er ferdig.
«Det lages mye god og nyskapende kortfilm i Norge, og norske kortfilmer gjør det sterkt på internasjonale filmfestivaler. Likevel ender filmene altfor ofte med å forsvinne i vrimmelen av annet audiovisuelt innhold her hjemme. I samarbeid med Drammen kino arrangerer Viken filmsenter visning av et skreddersydd program av kortfilmer. I etterkant av visningen vil vi invitere noen av filmskaperne til å prate om filmene deres, om kortfilmen som ytringsform og utfordringene med å finne nye visningsarenaer for norsk kortfilm».
Der film møter fremtid, er headingen på et arrangement der produksjonsdesigner Jørgen Stangebye Larsen forteller om sitt arbeid med og forskning på virtuell produksjon. Det skjer i samarbeid med LED HUB, Produsentforeningen Virke, Norsk Filmforbund, Viken Filmsenter og Den Norske Filmskolen.
«Visuell bransje står midt i en teknologisk revolusjon. Drammen har fått Norges første forskningsbaserte studio for virtuell produksjon. Vi retter blikket mot fremtiden og demonstrerer studioets potensiale, når filmbransje og kulturaktører møtes til uformell mingling, en matbit og godt å drikke. Jørgen Stangebye Larsen er produksjonsdesigner og aktuell med filmene «Sentimental Value» (regi: Joachim Trier) og «Absolution» (regi: Hans Petter Moland). I sitt PhD-prosjekt ved Den Norske Filmskolen (INN) utforsker han hvordan teknologien åpner for nye måter å skape film på, der fysiske og digitale omgivelser smelter sammen. LED HUB er en sentral samarbeidspartner i forskningen.»
Norsk filminstitutt inviterer til debatt om «kulturens plass i den digitale tidsalder»:
«Kultur har tradisjonelt vært en fellesarena – et sted der vi møtes fysisk og mentalt for å oppleve, delta og diskutere. Vi har hatt kinoen som samlingssted, filmkritikere og priser som kvalitetsstempel og kulturpolitikken som garantist for mangfold og tilgjengelighet. I dag styres mye av vår kulturelle oppmerksomhet gjennom algoritmestyrte strømmer, personlige anbefalinger og sosiale medier. Vi beveger oss fra det kuraterte til det kalkulerte, fra arena til feed. Dette panelet utforsker hvordan makten over hva vi ser, verdsetter og snakker om flytter seg»
Foto fra Drammen kino der bl.a «det statlige kinosviket» skal debatteres (Foto: NFK).
Kulturen har aldri fått noen sentral plass under Arendalsuka – Norges største politiske arrangement for alt som kan krype og gå av interesseorganisasjoner, politiske partier og statlige etater. Det har kulturlivets eget alternativ, Kulturytring, forsøkt å gjøre noe med gjennom sin årlige festival på Union Brygge i Drammen. Festivalen er både en debattfestival, en kunnskapsarena og en kunst- og kulturfestival. Programmet består av over 250 arrangementer som gjennomføres på rundt 15 arenaer i Drammen fra mandag morgen den 23. juni til onsdag ettermiddag den 25. juni.
Parallelt med det faglige programmet på Kulturytring skal det avvikles et omfattende kunstnerisk program over tre dager, med et stort antall utstillinger, performances, forestillinger, kunstnersamtaler, workshops og konserter.
Vi har merket oss Fire arrangementer som berører filmfeltet spesielt. Det mest offensive er Film & Kinos invitasjon til politikerne om å debattere det de kaller «det statlige kinosviket». Her er det kinoavgiften som staten tarv fra kinoene som Film & Kino vil til livs.
«Det er gått 10 år siden staten frarøvet den norske kinobransjen evnen til å drive og utvikle felles bransjeoverbyggende tiltak gjennom Film & Kino ved å ta fra organisasjonen sine inntekter gjennom å omgjøre kinoavgiften på 2,5% av brutto billettinntekt til en fiskal avgift… Utover finansiering av løpende støttetiltak og kompetansehevende tiltak, ga avgiftsmidlene mulighet til å finansiere tunge bransjeomfattende utviklingstiltak som ble realisert i de følgende tiårene, med stor dugnadsinnsats fra både store og små kinoer i en fragmentert bransje. Hva ønsker staten å oppnå med å tviholde på kinoavgiften som en fiskal avgift?»
Til denne debatten har Film & Kino invitert politikerne Åslaug Sem-Jacobsen (Sp), Kathy Lie (SV), Trine-Lise Østlund Blime (H) og Emma Lind (Venstre-politiker og tidligere statssekretær i Kultur- og likestillingsdepartementet).
Viken filmsenter, som har Drammen som sin hovedbase, inviterer til samtale om kortfilmens status, uken etter Kortfilmfestivalen i Grimstad er ferdig.
«Det lages mye god og nyskapende kortfilm i Norge, og norske kortfilmer gjør det sterkt på internasjonale filmfestivaler. Likevel ender filmene altfor ofte med å forsvinne i vrimmelen av annet audiovisuelt innhold her hjemme. I samarbeid med Drammen kino arrangerer Viken filmsenter visning av et skreddersydd program av kortfilmer. I etterkant av visningen vil vi invitere noen av filmskaperne til å prate om filmene deres, om kortfilmen som ytringsform og utfordringene med å finne nye visningsarenaer for norsk kortfilm».
Der film møter fremtid, er headingen på et arrangement der produksjonsdesigner Jørgen Stangebye Larsen forteller om sitt arbeid med og forskning på virtuell produksjon. Det skjer i samarbeid med LED HUB, Produsentforeningen Virke, Norsk Filmforbund, Viken Filmsenter og Den Norske Filmskolen.
«Visuell bransje står midt i en teknologisk revolusjon. Drammen har fått Norges første forskningsbaserte studio for virtuell produksjon. Vi retter blikket mot fremtiden og demonstrerer studioets potensiale, når filmbransje og kulturaktører møtes til uformell mingling, en matbit og godt å drikke. Jørgen Stangebye Larsen er produksjonsdesigner og aktuell med filmene «Sentimental Value» (regi: Joachim Trier) og «Absolution» (regi: Hans Petter Moland). I sitt PhD-prosjekt ved Den Norske Filmskolen (INN) utforsker han hvordan teknologien åpner for nye måter å skape film på, der fysiske og digitale omgivelser smelter sammen. LED HUB er en sentral samarbeidspartner i forskningen.»
Norsk filminstitutt inviterer til debatt om «kulturens plass i den digitale tidsalder»:
«Kultur har tradisjonelt vært en fellesarena – et sted der vi møtes fysisk og mentalt for å oppleve, delta og diskutere. Vi har hatt kinoen som samlingssted, filmkritikere og priser som kvalitetsstempel og kulturpolitikken som garantist for mangfold og tilgjengelighet. I dag styres mye av vår kulturelle oppmerksomhet gjennom algoritmestyrte strømmer, personlige anbefalinger og sosiale medier. Vi beveger oss fra det kuraterte til det kalkulerte, fra arena til feed. Dette panelet utforsker hvordan makten over hva vi ser, verdsetter og snakker om flytter seg»