En musikalversjon av «Døden på Oslo S», en ny runde med barna fra «Tottori!» og Erik Poppes vestlandsdrama med manus av Jon Fosse – det er prosjektene som er prioritert av Norsk filminstitutt i denne tildelingsrunden.

Illustrasjonsfoto til Døden på Oslo S (Foto: Nordisk film production).
Norsk filminstitutt har tildelt 30,1 millioner kroner i produksjonstilskudd etter kunstnerisk vurdering til tre nye spillefilmer. To av dem er filmkonsulent Jens Christian Fodstads første tildelinger etter at han tiltrådte som ny konsulent.
Døden på Oslo S er en musikalversjon av Ingvar Ambjørnsens roman om Pelle og Proffen. «En film om vennskap, kjærlighet og utenforskap». Med utgangspunkt i Axel Hellstenius’ og Frank Hammerslands tekster og melodier skrevet for Nationaltheatrets forestilling. Regi: Gunnar Vikene. Produsenter er Thomas Robsahm og Vibeke Ringen for Nordisk film production.18 000 000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 45 598 955 kroner
Konsulent Tom Guldbrandsens vurdering: «Med dette prosjektet er Pelle og Proffen tilbake med et nytt bidrag til den norske filmfloraen. Denne gang som en frisk og ny gjenfortelling av Ingvar Ambjørnsens bok Døden på Oslo S. Dette er en reise gjennom en asfaltjungel vi kjenner godt. Et Oslo som allerede er blitt en storby, med forfall og fornyelse i skjønn forening – men likevel sett i et nostalgisk bakspeil. I dette landskapet må Pelle og Proffen nøste opp i et mysterium som involverer unge skjebner. Fra sitt noe tryggere Torshov trosser de farer og urbane utfordringer i jakten på rettferdigheten. Med musikalens muligheter kommer vi tettere inn på sjelslivet til karakterene. Fortellingen har en klangbunn og en dessverre altfor aktuell relevans også i våre dager. Prosjektet fremstår med definitive klare kvaliteter».
Tilbake til Tottori! en oppfølger til Tottori Sommeren vi var alene (2020) «I en familie overskygget av depresjon, blir den ene søsteren innlagt på en ungdomsklinikk mens den andre rømmer hjemmefra for å gjenerobre den «superkraften» de en gang delte – og oppdager at barndommens magi fortsatt kan samle dem». Regi: Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen. Produsent er Chezville ved Julia Joner. 6 600 000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 13 175 000 kroner.
Filmkonsulent Jens Christian Fodstads vurdering: «Regiduoen Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen vil med dette prosjektet lage en oppfølgerfilm til Tottori! Sommeren vi var alene. De har høye ambisjoner om å lage en fengende, spennende og underholdende roadmovie og overlevelsesfilm. Manuset legger opp til et filmatisk spennende eventyr med naturalistisk forankring. Jeg har tro på teamets metode for å jobbe filmen fram organisk i et lite team, og jeg liker at de berører viktige temaer i en underholdende og spennende historie som aldri blir tung på labben. God originalskrevet norsk film for denne målgruppen trenger vi».
Bad Moon Rising er nobelprisvinner Jon Fosses første og eneste originalskrevne spillefilmmanus. «En sår, visuell og sterk historie om kjærlighetens skjørhet og lengselens kraft». Regi: Erik Poppe. Produsenter er Finn Gjerdrum, Njål Lambrechts, Rebecca Mathisen i Paradox Rettigheter. 5 500 000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 24 521 684 kroner
Konsulent Fodstads vurdering: «Bad Moon Rising er en kjærlighetshistorie i et enkelt og nedstrippet format. Asle og Gerd møtes, blir et par, får en sønn – Guten – og sliter med en relasjon som falmer blant annet på grunn av Asles opphold til sjøs. Tonen og rytmen er særegen og dialogen knapp og konsis. Jeg har sans for manusets langsomhet og pauser kombinert med en frisk framdrift og elliptiske sprang. Handlingen utspiller seg i en litt diffus og ikke altfor fjern fortid, og miljøet er umiskjennelig vestlandsk – Jon Fosse kaller stedene i filmen for det mytiske Vestlandet. Naturen og landskapet er en integrert del av fortellingen, nærmest som en egen karakter, og jeg har stor tro på at dette kan bli en film med en egen filmatisk kraft».
Illustrasjonsfoto til Døden på Oslo S (Foto: Nordisk film production).
Norsk filminstitutt har tildelt 30,1 millioner kroner i produksjonstilskudd etter kunstnerisk vurdering til tre nye spillefilmer. To av dem er filmkonsulent Jens Christian Fodstads første tildelinger etter at han tiltrådte som ny konsulent.
Døden på Oslo S er en musikalversjon av Ingvar Ambjørnsens roman om Pelle og Proffen. «En film om vennskap, kjærlighet og utenforskap». Med utgangspunkt i Axel Hellstenius’ og Frank Hammerslands tekster og melodier skrevet for Nationaltheatrets forestilling. Regi: Gunnar Vikene. Produsenter er Thomas Robsahm og Vibeke Ringen for Nordisk film production.18 000 000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 45 598 955 kroner
Konsulent Tom Guldbrandsens vurdering: «Med dette prosjektet er Pelle og Proffen tilbake med et nytt bidrag til den norske filmfloraen. Denne gang som en frisk og ny gjenfortelling av Ingvar Ambjørnsens bok Døden på Oslo S. Dette er en reise gjennom en asfaltjungel vi kjenner godt. Et Oslo som allerede er blitt en storby, med forfall og fornyelse i skjønn forening – men likevel sett i et nostalgisk bakspeil. I dette landskapet må Pelle og Proffen nøste opp i et mysterium som involverer unge skjebner. Fra sitt noe tryggere Torshov trosser de farer og urbane utfordringer i jakten på rettferdigheten. Med musikalens muligheter kommer vi tettere inn på sjelslivet til karakterene. Fortellingen har en klangbunn og en dessverre altfor aktuell relevans også i våre dager. Prosjektet fremstår med definitive klare kvaliteter».
Tilbake til Tottori! en oppfølger til Tottori Sommeren vi var alene (2020) «I en familie overskygget av depresjon, blir den ene søsteren innlagt på en ungdomsklinikk mens den andre rømmer hjemmefra for å gjenerobre den «superkraften» de en gang delte – og oppdager at barndommens magi fortsatt kan samle dem». Regi: Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen. Produsent er Chezville ved Julia Joner. 6 600 000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 13 175 000 kroner.
Filmkonsulent Jens Christian Fodstads vurdering: «Regiduoen Arild Østin Ommundsen og Silje Salomonsen vil med dette prosjektet lage en oppfølgerfilm til Tottori! Sommeren vi var alene. De har høye ambisjoner om å lage en fengende, spennende og underholdende roadmovie og overlevelsesfilm. Manuset legger opp til et filmatisk spennende eventyr med naturalistisk forankring. Jeg har tro på teamets metode for å jobbe filmen fram organisk i et lite team, og jeg liker at de berører viktige temaer i en underholdende og spennende historie som aldri blir tung på labben. God originalskrevet norsk film for denne målgruppen trenger vi».
Bad Moon Rising er nobelprisvinner Jon Fosses første og eneste originalskrevne spillefilmmanus. «En sår, visuell og sterk historie om kjærlighetens skjørhet og lengselens kraft». Regi: Erik Poppe. Produsenter er Finn Gjerdrum, Njål Lambrechts, Rebecca Mathisen i Paradox Rettigheter. 5 500 000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 24 521 684 kroner
Konsulent Fodstads vurdering: «Bad Moon Rising er en kjærlighetshistorie i et enkelt og nedstrippet format. Asle og Gerd møtes, blir et par, får en sønn – Guten – og sliter med en relasjon som falmer blant annet på grunn av Asles opphold til sjøs. Tonen og rytmen er særegen og dialogen knapp og konsis. Jeg har sans for manusets langsomhet og pauser kombinert med en frisk framdrift og elliptiske sprang. Handlingen utspiller seg i en litt diffus og ikke altfor fjern fortid, og miljøet er umiskjennelig vestlandsk – Jon Fosse kaller stedene i filmen for det mytiske Vestlandet. Naturen og landskapet er en integrert del av fortellingen, nærmest som en egen karakter, og jeg har stor tro på at dette kan bli en film med en egen filmatisk kraft».