Syv nyrestaurerte nordiske filmklassikere får i sommer nypremiere på verdens største festival for filmarv, Il Cinema Ritrovato i Bologna. Filmserien Norden Noir markerer første gang tre skandinaviske land står bak en samlet serie.

Foto fra «Døden er et kjærtegn».
Det blir med stort nordisk fokus når årets utgave av den filmhistoriske festivalen i Bologna, Il Cinema Ritrovato, går av stabelen 21.–29. juni. Festivalen, som regnes som verdens største og viktigste filmfestival for klassiske og restaurerte filmer, har valgt ut filmserien Norden Noir, som består av syv nyrestaurerte skandinaviske noir-titler fra 1940- og 50-tallet. Det er Dansk filminstitutt som melder om dette. Blant filmene finner vi Edith Carlmars Døden er et kjærtegn (1949) og Nils R. Müllers På slaget åtte (1957).
Bak serien står filminstituttene i Danmark, Sverige og Norge i fellesskap, og filmene er alle eksempler på den originale dystre og mørke nordiske noir-tradisjonen som oppsto etter 2. verdenskrig – og som forutgår moderne skandinaviske krim-suksesser som Forbrytelsen, Menn som hater kvinner og Broen, heter det i omtalen.
– I filmhistorisk sammenheng tilsvarer dette å få en film i hovedkonkurransen i Cannes, sier direktør for Det Danske Filminstitut, Tine Fischer, om festivalens utvelgelse av Norden Noir.
– At dette lykkes sammen med Norge og Sverige er en skandinavisk triumf og et resultat av et økende samarbeid mellom de nordiske filminstituttene – både mellom arkiver og cinemateker, men også på støtteområdet. I lys av verdenssituasjonen og det økende presset på våre verdier, ønsker jeg at dette samarbeidet skal vokse. Vi trenger kulturell samling og å styrke og dele våre nordiske stemmer – både hjemme og ute.
I fjor lanserte Det Danske Filminstitutt, sammen med filminstituttene i Sverige og Norge, nettplattformen Norden på film med mål om å øke kunnskapen om vår felles nordiske historie og skandinaviske filmkunst. Her kan man gratis strømme utvalgte nordiske dokumentarfilmer og historiske opptak, samt finne undervisningsmateriale for barn og unge om vår felles nordiske kulturarv. Prosjektet, som er støttet av A.P. Møller Fonden, viser også filmer på cinematekene i København, Stockholm, Göteborg og Oslo. Etter visningene i Bologna vil filmserien Norden Noir turnere rundt i de skandinaviske cinematekene.
Følgende filmer blir vist under festivalen:
Fra Danmark:
Mordets melodi – Regi: Bodil Ipsen, 1944. Med bl.a. Gull-Maj Norin og Poul Reichhardt. / John og Irene – Regi: Asbjørn Andersen og Anker Sørensen, 1949. Med bl.a. Ebbe Rode, Bodil Kjer og Ib Schønberg. / To minutter for sent – Regi: Torben Anton Svendsen, 1952. Med bl.a. Poul Reichhardt og Grethe Thordahl.
Fra Norge:
Døden er et kjærtegn – Regi: Edith Carlmar, 1949. / På slaget åtte – Regi: Nils R. Müller, 1957.
Fra Sverige:
Flicka och hyacinter – Regi: Hasse Ekman, 1950. / I dimma dold – Regi: Lars-Eric Kjellgren, 1953.
Foto fra «Døden er et kjærtegn».
Det blir med stort nordisk fokus når årets utgave av den filmhistoriske festivalen i Bologna, Il Cinema Ritrovato, går av stabelen 21.–29. juni. Festivalen, som regnes som verdens største og viktigste filmfestival for klassiske og restaurerte filmer, har valgt ut filmserien Norden Noir, som består av syv nyrestaurerte skandinaviske noir-titler fra 1940- og 50-tallet. Det er Dansk filminstitutt som melder om dette. Blant filmene finner vi Edith Carlmars Døden er et kjærtegn (1949) og Nils R. Müllers På slaget åtte (1957).
Bak serien står filminstituttene i Danmark, Sverige og Norge i fellesskap, og filmene er alle eksempler på den originale dystre og mørke nordiske noir-tradisjonen som oppsto etter 2. verdenskrig – og som forutgår moderne skandinaviske krim-suksesser som Forbrytelsen, Menn som hater kvinner og Broen, heter det i omtalen.
– I filmhistorisk sammenheng tilsvarer dette å få en film i hovedkonkurransen i Cannes, sier direktør for Det Danske Filminstitut, Tine Fischer, om festivalens utvelgelse av Norden Noir.
– At dette lykkes sammen med Norge og Sverige er en skandinavisk triumf og et resultat av et økende samarbeid mellom de nordiske filminstituttene – både mellom arkiver og cinemateker, men også på støtteområdet. I lys av verdenssituasjonen og det økende presset på våre verdier, ønsker jeg at dette samarbeidet skal vokse. Vi trenger kulturell samling og å styrke og dele våre nordiske stemmer – både hjemme og ute.
I fjor lanserte Det Danske Filminstitutt, sammen med filminstituttene i Sverige og Norge, nettplattformen Norden på film med mål om å øke kunnskapen om vår felles nordiske historie og skandinaviske filmkunst. Her kan man gratis strømme utvalgte nordiske dokumentarfilmer og historiske opptak, samt finne undervisningsmateriale for barn og unge om vår felles nordiske kulturarv. Prosjektet, som er støttet av A.P. Møller Fonden, viser også filmer på cinematekene i København, Stockholm, Göteborg og Oslo. Etter visningene i Bologna vil filmserien Norden Noir turnere rundt i de skandinaviske cinematekene.
Følgende filmer blir vist under festivalen:
Fra Danmark:
Mordets melodi – Regi: Bodil Ipsen, 1944. Med bl.a. Gull-Maj Norin og Poul Reichhardt. / John og Irene – Regi: Asbjørn Andersen og Anker Sørensen, 1949. Med bl.a. Ebbe Rode, Bodil Kjer og Ib Schønberg. / To minutter for sent – Regi: Torben Anton Svendsen, 1952. Med bl.a. Poul Reichhardt og Grethe Thordahl.
Fra Norge:
Døden er et kjærtegn – Regi: Edith Carlmar, 1949. / På slaget åtte – Regi: Nils R. Müller, 1957.
Fra Sverige:
Flicka och hyacinter – Regi: Hasse Ekman, 1950. / I dimma dold – Regi: Lars-Eric Kjellgren, 1953.