«Stoltenberg – Facing war» har rundet 25.000 besøkende på kino og har mål om å nå 30 000. Det er ikke opplagt for den typen dokumentar, mener distributøren.

Foto: «Facing War» mot nye høyder.
Stoltenberg – Facing war har nå passert 25.000 solgte kinobilletter, og styrer mot 30.000, og med det ligger den helt i kinotoppen denne våren. Det er ikke noe nytt at norske dokumentarer oppnår gode besøkstall på kino – det er ikke lenge siden Ibelin nådde nesten uante høyder med over 100 000 besøkende på kino før den havnet på strømming.
Vibeke Skistad i Euforia film var også med på å lansere Ibelin på kino. Men det var ikke like opplaget at en dokumentar om en NATO-leder og de politiske utfordringene han har stått overfor, skulle gå så bra.
– Filmen ligger foran overraskende mange titler, mange jeg ikke hadde sett for meg, og vi er på topp 3 feks i Oslo og Bergen i april. Selv om filmen har en kjent hovedkarakter, er det ikke opplagt at en politisk dokumentar om NATO og et Europa i krig, skal «nappe», sier hun.
Markedsbudsjettet er lavt og de har ennå ikke hatt skolevisninger. Slik sett er resultatet ekstra gledelig, mener Skistad.
– Det beviser at god «word of mouth» og pressedekning, stadig er en oppskrift som fungerer. Vi har kjørt mange arrangementer, og knyttet til oss partnere som er gode ambassadører for filmen. Og ikke minst, har vi skapt engasjement og gode samtaler rundt tematikken, som var et viktig mål for oss med kinolanseringen.
Filmen har også vært vist for fulle saler på flere utenlandske festivaler de siste ukene, og verdenspremieren var på CPH:DOX, hvor den var den mest sette filmen både på kino og digitalt.
Produsent i Dox Division, Anne Marte Blindheim, er oppløftet av at dokumentaren når så godt ut til det norske folk.
– Vi ser det samme på festivaler i utlandet. Både de gode besøkstallene og våre møter med publikum viser at publikum ønsker å skaffe seg mer innsikt i vesentlige temaer, presentert på en måte som evner å vekke følelser. Når vi lykkes med det, har vi gjort jobben vår. Det at man kan få en film om internasjonal politikk og diplomati til å fungere i dagens tøffe kinomarked, er også veldig motiverende for videre arbeid.
Distributør Skistad i Euforia film sikter nå mot 30 000.
– Vi jubler for 25.000, og jobber på for enda bedre resultat. Nå er Stoltenberg på Norsktoppen i vår, i godt selskap med de andre «S-filmene», Sabeltann, Spermageddon og Stesøsteren – sjelden har en fjerdeplass smakt bedre. Vi har også hatt veldig gode besøkstall på regissørens og produsentens hjemmebaner, Symra og Sykkylven, i det hele tatt gode S-vibber på filmen.
Foto: «Facing War» mot nye høyder.
Stoltenberg – Facing war har nå passert 25.000 solgte kinobilletter, og styrer mot 30.000, og med det ligger den helt i kinotoppen denne våren. Det er ikke noe nytt at norske dokumentarer oppnår gode besøkstall på kino – det er ikke lenge siden Ibelin nådde nesten uante høyder med over 100 000 besøkende på kino før den havnet på strømming.
Vibeke Skistad i Euforia film var også med på å lansere Ibelin på kino. Men det var ikke like opplaget at en dokumentar om en NATO-leder og de politiske utfordringene han har stått overfor, skulle gå så bra.
– Filmen ligger foran overraskende mange titler, mange jeg ikke hadde sett for meg, og vi er på topp 3 feks i Oslo og Bergen i april. Selv om filmen har en kjent hovedkarakter, er det ikke opplagt at en politisk dokumentar om NATO og et Europa i krig, skal «nappe», sier hun.
Markedsbudsjettet er lavt og de har ennå ikke hatt skolevisninger. Slik sett er resultatet ekstra gledelig, mener Skistad.
– Det beviser at god «word of mouth» og pressedekning, stadig er en oppskrift som fungerer. Vi har kjørt mange arrangementer, og knyttet til oss partnere som er gode ambassadører for filmen. Og ikke minst, har vi skapt engasjement og gode samtaler rundt tematikken, som var et viktig mål for oss med kinolanseringen.
Filmen har også vært vist for fulle saler på flere utenlandske festivaler de siste ukene, og verdenspremieren var på CPH:DOX, hvor den var den mest sette filmen både på kino og digitalt.
Produsent i Dox Division, Anne Marte Blindheim, er oppløftet av at dokumentaren når så godt ut til det norske folk.
– Vi ser det samme på festivaler i utlandet. Både de gode besøkstallene og våre møter med publikum viser at publikum ønsker å skaffe seg mer innsikt i vesentlige temaer, presentert på en måte som evner å vekke følelser. Når vi lykkes med det, har vi gjort jobben vår. Det at man kan få en film om internasjonal politikk og diplomati til å fungere i dagens tøffe kinomarked, er også veldig motiverende for videre arbeid.
Distributør Skistad i Euforia film sikter nå mot 30 000.
– Vi jubler for 25.000, og jobber på for enda bedre resultat. Nå er Stoltenberg på Norsktoppen i vår, i godt selskap med de andre «S-filmene», Sabeltann, Spermageddon og Stesøsteren – sjelden har en fjerdeplass smakt bedre. Vi har også hatt veldig gode besøkstall på regissørens og produsentens hjemmebaner, Symra og Sykkylven, i det hele tatt gode S-vibber på filmen.