Danskene vil gjenopplive Dogmefilmen.

Danskene vil gjenopplive Dogmefilmen.

Tretti år etter lanseringen av Dogmebevegelsen har fem filmskapere gått sammen om Dogma 25. Et pr-jippo eller et genuint forsøk på å revitalisere dansk film? De har i hvert fall lyktes med det første.

Foto: fra regissørenes lansering av DOGME 25  i Cannes i dag.

Det er filmregissørene May el-Toukhy, Milad Alami, Annika Berg, Isabella Eklöf og Jesper Just som har utformet «Kyskhetsløftet», som forplikter dem til ulike kreative og filmatiske prinsipper, samt 10 regler som skal «beskytte spillefilmens kunstneriske integritet og skape rom for kompromissløs filmfortelling». 

Det melder den nye «bevegelsen» om i en pressemelding som ble sluppet under filmfestivalen i Cannes. 

Det er helt på linje med hva grunnleggerne av DOGME 95 foreskrev for sine filmer da dogmefilmene erobret filmverdenen i 1995-97. Også den gangen gikk startskuddet i Cannes. Det var regissørene Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Søren Kragh-Jacobsen og Kristian Levring som avga det første kyskhetsløfte – et regelverk som skulle forenkle filmproduksjonen og bringe fortellingene nærmere publikum.

Med DOGME 95 skapte de en filmbevegelse som ga gjenklang over hele verden og ble et gjennombrudd for dansk film. Ikke mindre enn 212 danske og internasjonale spillefilmer ble registrert som dogmefilmer, og blant de store suksessene var Festen, Idioterne, Mifunes sidste sang, Italiensk for begyndere og Elsker dig for evigt.

I sitt nye manifest uttaler de fem nye filmskaperne blant annet:

– Vi hyller DOGME 95 og alle filmskapere som kom før oss, samt dem som skal komme etter. Vi kjemper den samme kampen for den frie kunsten som et vern mot meningsløshet og maktesløshet. DOGME 25 er en redningsaksjon. DOGME 25 er en kulturell opprustning og et forsvar for det vi har kjært.

Med et felles manifest og kyskhetsløfte ønsker de fem filmskaperne å reforhandle filmens vilkår i en tid hvor produksjoner og filmteam vokser, prosessene akselererer, det teknologiske uttrykket tar over styringen – og vi får mindre film for pengene. Målet er å insistere på filmens kunstneriske verdi og skape verk formet på filmkunstens egne premisser.

DOGME 25 ble igangsatt på initiativ fra May el-Toukhy, som samlet de fem regissørene. I slutten av 2024 tok hun kontakt med Zentropa med ønske om å etablere dette initiativet som et rom for utvikling, refleksjon og nyskaping. To av Zentropas direktører og erfarne produsenter, Louise Vesth og Sisse Graum Jørgensen, har fått ansvar for finansiering og gjennomføring av DOGME 25.

Prosjektet utvikles i samarbeid mellom Zentropa, DR og Nordisk Film Distribution, som står for grunnfinansieringen som gjør det mulig å realisere filmene under DOGME 25s vilkår. Det er også mål om å hente inn ytterligere midler etter hvert som filmene tar form. Dansk Filminstitutt støtter utviklingen av konsept, manifest og produksjonsmetode, mens TrustNordisk vil håndtere internasjonalt salg og sikre bred global distribusjon.

Kyskhetsløftet 2025:

Jeg lover å underkaste meg følgende regelverk, utarbeidet og bekreftet av DOGME 25:

  1. Manuset skal være originalt og håndskrevet av regissøren.
    Vi tvinger oss selv til å skrive manus for hånd for å stimulere intuisjonen, som flyter mest uanstrengt fra drømmen, gjennom hånden og ned på papiret.
  2. Minst halvparten av filmen skal være uten replikk.
    Vi insisterer på å arbeide filmatisk med filmmediet fordi vi tror på visuell historiefortelling og har tillit til publikum.
  3. Bruk av internett er forbudt i alle kreative prosesser.
    Vi forplikter oss til å skape filmen i møtet med hverandre og den fysiske virkeligheten, fremfor i en algoritmestyrt, digital virkelighet.
  4. Vi kan kun motta penger der det ikke stilles krav som påvirker filmens innhold.
    Vi tar ansvar for å holde budsjettene nede, slik at det fortsatt er teamet som tar de avgjørende kunstneriske beslutningene.
  5. Maksimalt 10 personer bak kameraet.
    Vi forplikter oss til å samarbeide i intime fellesskap for å fremme tillit og styrke den felles visjonen.
  6. Filmen skal spilles inn der handlingen faktisk finner sted.
    Filmkunsten blir falsk og generisk når vi sminker steder til å se ut som noe annet enn det de er.
  7. Vi skal ikke sminke eller manipulere ansikter og kropper, med mindre det er en del av fortellingen.
    Akkurat som vi ønsker å bevare stedets autentisitet, søker vi også å fremstille mennesker ufiltrert. Vi hyller den naturlige menneskekroppen med alle dens feil og mangler.
  8. Alt som brukes i filmens produksjon skal være leid, lånt, funnet eller brukt.
    Vi forplikter oss til å skape med ting som allerede finnes i verden, og vender ryggen til den historieløse og selvdestruktive bruk-og-kast-kulturen.
  9. Filmen skal lages på maks ett år.
    Vi forkorter de utmattende prosessene som utvanner visjonen.
  10. Lag filmen som om det var den siste

Danskene vil gjenopplive Dogmefilmen.

Danskene vil gjenopplive Dogmefilmen.

Tretti år etter lanseringen av Dogmebevegelsen har fem filmskapere gått sammen om Dogma 25. Et pr-jippo eller et genuint forsøk på å revitalisere dansk film? De har i hvert fall lyktes med det første.

Foto: fra regissørenes lansering av DOGME 25  i Cannes i dag.

Det er filmregissørene May el-Toukhy, Milad Alami, Annika Berg, Isabella Eklöf og Jesper Just som har utformet «Kyskhetsløftet», som forplikter dem til ulike kreative og filmatiske prinsipper, samt 10 regler som skal «beskytte spillefilmens kunstneriske integritet og skape rom for kompromissløs filmfortelling». 

Det melder den nye «bevegelsen» om i en pressemelding som ble sluppet under filmfestivalen i Cannes. 

Det er helt på linje med hva grunnleggerne av DOGME 95 foreskrev for sine filmer da dogmefilmene erobret filmverdenen i 1995-97. Også den gangen gikk startskuddet i Cannes. Det var regissørene Lars von Trier, Thomas Vinterberg, Søren Kragh-Jacobsen og Kristian Levring som avga det første kyskhetsløfte – et regelverk som skulle forenkle filmproduksjonen og bringe fortellingene nærmere publikum.

Med DOGME 95 skapte de en filmbevegelse som ga gjenklang over hele verden og ble et gjennombrudd for dansk film. Ikke mindre enn 212 danske og internasjonale spillefilmer ble registrert som dogmefilmer, og blant de store suksessene var Festen, Idioterne, Mifunes sidste sang, Italiensk for begyndere og Elsker dig for evigt.

I sitt nye manifest uttaler de fem nye filmskaperne blant annet:

– Vi hyller DOGME 95 og alle filmskapere som kom før oss, samt dem som skal komme etter. Vi kjemper den samme kampen for den frie kunsten som et vern mot meningsløshet og maktesløshet. DOGME 25 er en redningsaksjon. DOGME 25 er en kulturell opprustning og et forsvar for det vi har kjært.

Med et felles manifest og kyskhetsløfte ønsker de fem filmskaperne å reforhandle filmens vilkår i en tid hvor produksjoner og filmteam vokser, prosessene akselererer, det teknologiske uttrykket tar over styringen – og vi får mindre film for pengene. Målet er å insistere på filmens kunstneriske verdi og skape verk formet på filmkunstens egne premisser.

DOGME 25 ble igangsatt på initiativ fra May el-Toukhy, som samlet de fem regissørene. I slutten av 2024 tok hun kontakt med Zentropa med ønske om å etablere dette initiativet som et rom for utvikling, refleksjon og nyskaping. To av Zentropas direktører og erfarne produsenter, Louise Vesth og Sisse Graum Jørgensen, har fått ansvar for finansiering og gjennomføring av DOGME 25.

Prosjektet utvikles i samarbeid mellom Zentropa, DR og Nordisk Film Distribution, som står for grunnfinansieringen som gjør det mulig å realisere filmene under DOGME 25s vilkår. Det er også mål om å hente inn ytterligere midler etter hvert som filmene tar form. Dansk Filminstitutt støtter utviklingen av konsept, manifest og produksjonsmetode, mens TrustNordisk vil håndtere internasjonalt salg og sikre bred global distribusjon.

Kyskhetsløftet 2025:

Jeg lover å underkaste meg følgende regelverk, utarbeidet og bekreftet av DOGME 25:

  1. Manuset skal være originalt og håndskrevet av regissøren.
    Vi tvinger oss selv til å skrive manus for hånd for å stimulere intuisjonen, som flyter mest uanstrengt fra drømmen, gjennom hånden og ned på papiret.
  2. Minst halvparten av filmen skal være uten replikk.
    Vi insisterer på å arbeide filmatisk med filmmediet fordi vi tror på visuell historiefortelling og har tillit til publikum.
  3. Bruk av internett er forbudt i alle kreative prosesser.
    Vi forplikter oss til å skape filmen i møtet med hverandre og den fysiske virkeligheten, fremfor i en algoritmestyrt, digital virkelighet.
  4. Vi kan kun motta penger der det ikke stilles krav som påvirker filmens innhold.
    Vi tar ansvar for å holde budsjettene nede, slik at det fortsatt er teamet som tar de avgjørende kunstneriske beslutningene.
  5. Maksimalt 10 personer bak kameraet.
    Vi forplikter oss til å samarbeide i intime fellesskap for å fremme tillit og styrke den felles visjonen.
  6. Filmen skal spilles inn der handlingen faktisk finner sted.
    Filmkunsten blir falsk og generisk når vi sminker steder til å se ut som noe annet enn det de er.
  7. Vi skal ikke sminke eller manipulere ansikter og kropper, med mindre det er en del av fortellingen.
    Akkurat som vi ønsker å bevare stedets autentisitet, søker vi også å fremstille mennesker ufiltrert. Vi hyller den naturlige menneskekroppen med alle dens feil og mangler.
  8. Alt som brukes i filmens produksjon skal være leid, lånt, funnet eller brukt.
    Vi forplikter oss til å skape med ting som allerede finnes i verden, og vender ryggen til den historieløse og selvdestruktive bruk-og-kast-kulturen.
  9. Filmen skal lages på maks ett år.
    Vi forkorter de utmattende prosessene som utvanner visjonen.
  10. Lag filmen som om det var den siste

MENY