Det nye talentet Jakob Hardeberg Svensen og veteranen Tone Hessen Schei var blant de som fikk mest da NFI denne uken ga produksjonstilskudd til nye dokumentarer.

Foto fra «Min morfar og jeg» (av Andreas Berg)
– Jeg har fulgt dette prosjektet over lang tid og har stor tiltro til regissøren, som jeg opplever som dypt intuitiv og visuelt begavet, skriver NFI-konsulent Anna J. Ljungmark i sin begrunnelse for tildelingen til Jakob Hardeberg Svensen og hans film Min morfar og jeg. Hardeberg Svensen gikk ut av Den norske filmskolens linje for dokumentarregi våren 2024. Produsenter er Rabea Junge Wold og Andreas Graham i Graham film. Tilskuddet er på 1 250 000 kroner av et totalbudsjett på 4 951 698 kroner.
«En film om å ta et oppgjør med barndommen høres kanskje ikke så uvanlig ut, men Min morfar og jeg er ingen svart-hvitt historie med offer og gjerningsperson, langt ifra. Det som særpreger historien er at den ikke handler om store konfrontasjoner og oppdagelser, men om å komme ut av sitt skall og være tilstede i eget liv. En av filmens styrker er at den ikke spiller opp til macho-stereotyper, noe som gjør den relevant i en tid der det ikke er helt lett å skjønne hvem man skal være som ung mann. Sårbarheten er vektlagt også i det visuelle uttrykket. Det er ikke karslig i tonen, snarere mykt, innlevelsesfullt og finstemt.»
De to andre store mottakerne av tilskudd i denne runden har allerede gått runden og fått tilskudd fra flere regionale fond siste året. I The Whale Mystery følger Tonje Hessen Schei en gruppe vitenskapsfolk og teknologer som setter ut for å løse mysteriet om hvorfor tusenvis av hvaler massestrander hvert år. «Ved hjelp av kunstig intelligens forsøker de å dekode kommunikasjon mellom arter, som kan forandre vår forståelse av naturen for alltid». Produsenter er Bjarte Mørner Tveit og Peter Engel i Von Mørner. Tildelingen er på 2 800 000 kroner av et totalbudsjett på 19 406 398 kroner.
Hex, som nylig vant Midtnorsk investorpitch, er filmfotograf Maja Holands langfilmdebut om det norske svartmetall-bandet Witch Club Satan. Filmen forteller historien om «tre helt vanlige kvinner som inngår en treårig pakt: De bestemmer seg for å forvandle seg selv til et black metal-band: «Witch Club Satan», med et mål om å uttrykke kvinners rå, primale og undertrykte kraft, og samtidig finne seg selv som hekser.» Produsent er Mari Nilsen Neira i Herstory. Tildelingen er på 1 250 000 kroner av et totalbudsjett på 5 000 500.
Siri Bråtveits Inn i mauren er «ei poetisk forteljing der handlinga i filmen er lagt til den ubetjente DNT-hytta Hellevassbu midt i den vinterkledde fjellheimen. Her kjem det påsketuristar i hopetal, frå både aust og vest, i alle aldrar og med ulike føresetnadar og bakgrunnar. I løpet av eitt døgn er det som dei alle er på ein felles hyttetur, der ein ikkje kjenner dei andre». Produsenter er Ingrid Liavaag, Silvia Rossi, Siri Bråtveit i Peggy Høy. Tildelingen er på 220 000 kroner av et totalbudsjett på 583 000.
Foto fra «Min morfar og jeg» (av Andreas Berg)
– Jeg har fulgt dette prosjektet over lang tid og har stor tiltro til regissøren, som jeg opplever som dypt intuitiv og visuelt begavet, skriver NFI-konsulent Anna J. Ljungmark i sin begrunnelse for tildelingen til Jakob Hardeberg Svensen og hans film Min morfar og jeg. Hardeberg Svensen gikk ut av Den norske filmskolens linje for dokumentarregi våren 2024. Produsenter er Rabea Junge Wold og Andreas Graham i Graham film. Tilskuddet er på 1 250 000 kroner av et totalbudsjett på 4 951 698 kroner.
«En film om å ta et oppgjør med barndommen høres kanskje ikke så uvanlig ut, men Min morfar og jeg er ingen svart-hvitt historie med offer og gjerningsperson, langt ifra. Det som særpreger historien er at den ikke handler om store konfrontasjoner og oppdagelser, men om å komme ut av sitt skall og være tilstede i eget liv. En av filmens styrker er at den ikke spiller opp til macho-stereotyper, noe som gjør den relevant i en tid der det ikke er helt lett å skjønne hvem man skal være som ung mann. Sårbarheten er vektlagt også i det visuelle uttrykket. Det er ikke karslig i tonen, snarere mykt, innlevelsesfullt og finstemt.»
De to andre store mottakerne av tilskudd i denne runden har allerede gått runden og fått tilskudd fra flere regionale fond siste året. I The Whale Mystery følger Tonje Hessen Schei en gruppe vitenskapsfolk og teknologer som setter ut for å løse mysteriet om hvorfor tusenvis av hvaler massestrander hvert år. «Ved hjelp av kunstig intelligens forsøker de å dekode kommunikasjon mellom arter, som kan forandre vår forståelse av naturen for alltid». Produsenter er Bjarte Mørner Tveit og Peter Engel i Von Mørner. Tildelingen er på 2 800 000 kroner av et totalbudsjett på 19 406 398 kroner.
Hex, som nylig vant Midtnorsk investorpitch, er filmfotograf Maja Holands langfilmdebut om det norske svartmetall-bandet Witch Club Satan. Filmen forteller historien om «tre helt vanlige kvinner som inngår en treårig pakt: De bestemmer seg for å forvandle seg selv til et black metal-band: «Witch Club Satan», med et mål om å uttrykke kvinners rå, primale og undertrykte kraft, og samtidig finne seg selv som hekser.» Produsent er Mari Nilsen Neira i Herstory. Tildelingen er på 1 250 000 kroner av et totalbudsjett på 5 000 500.
Siri Bråtveits Inn i mauren er «ei poetisk forteljing der handlinga i filmen er lagt til den ubetjente DNT-hytta Hellevassbu midt i den vinterkledde fjellheimen. Her kjem det påsketuristar i hopetal, frå både aust og vest, i alle aldrar og med ulike føresetnadar og bakgrunnar. I løpet av eitt døgn er det som dei alle er på ein felles hyttetur, der ein ikkje kjenner dei andre». Produsenter er Ingrid Liavaag, Silvia Rossi, Siri Bråtveit i Peggy Høy. Tildelingen er på 220 000 kroner av et totalbudsjett på 583 000.