Europeisk stagnasjon.

Europeisk stagnasjon.

Det audiovisuelle markedet vokste med 4,3 % i EU i 2023; men med en inflasjon på 6,4 %, krympet det i realiteten, viser ny rapport. Seksti prosent av skrive- eller regissøroppdrag går nå til TV.

Foto fra settet til «Pørni» – en av hjørnesteinene i norsk dramaproduksjon siste årene.

Antallet filmer som produseres i Europa øker, men produksjonen av tv-serier synker. Samtidig vedvarer kjønnsulikheter og den svært langsomme veksten i den audiovisuelt industrien. Dette er noen av utviklingstrekkene som preger den europeiske film- og TV-industrien, som fremheves i en ny rapport fra det europeiske audiovisuelle observatoriet (EAO), publisert på Series Mania denne uken.

Screen Daily har oppsummerer rapporten ved å fremheve noen hovedtrekk. Her gjengir vi en sterkt forkortet versjon:

I 2023 ble det produsert 2 358 fiksjons- og dokumentarfilmer over hele kontinentet – et nivå kun overgått av rekordåret 2019 med 2 375 filmer. Italia ledet Europa med 354 filmer, etterfulgt av Spania med 306. Frankrike og Storbritannia produserte begge 236 filmer.

Direkte offentlig finansiering er den viktigste finansieringskilden for europeiske spillefilmer, og står for 26 % av totalfinansieringen. Produksjonsinsentiver er den nest viktigste kilden (21 %), etterfulgt av produsentinvesteringer (18 %) og kringkasterinvesteringer (17 %). Andelen forhåndssalg fortsetter å synke til 13 % av totalfinansieringen.

Allmennkringkastere bestilte mer enn halvparten av fiksjonstittlene produsert i Europa i 2023 (55 %), etterfulgt av private kringkastere (31 %) og globale strømmetjenester (14 %).

Netflix, Prime Video og Disney+ står sammen for 85 % av SVoD-seingstiden i Europa. Totalt står europeiske verk for 30 % av SVoD-seingstiden, med en litt høyere andel for filmer enn TV-serier. Europeiske filmer har en andel på 33 % av seingstiden, til tross for at de utgjør 43 % av katalogene.

Det audiovisuelle markedet vokste med 4,3 % i EU i 2023; men med en inflasjon på 6,4 %, krympet markedet faktisk. Den begrensede veksten i det audiovisuelle markedet skyldes nesten utelukkende to markedssegmenter: abonnement og transaksjonsbasert video on demand.

De globale strømmetjenestene sto for 26 % av audiovisuelle investeringer i europeisk originalinnhold. Storbritannia (29 %) og Tyskland (20 %) sto til sammen for nesten halvparten av alle investeringer fra kringkastere og strømmetjenester i europeisk originalinnhold. Frankrike (14 %), Spania (9 %) og Italia (7 %) var også blant de fem øverste.

Det var 31 000 forfattere og regissører av filmer og TV/SVoD-fiksjon mellom 2015-2022. Veksten i produksjonen av europeiske fiksjonsserier har ført til at forfattere og regissører i økende grad migrerer til TV fra film i løpet av perioden. Seksti prosent av skrive- eller regissøroppdrag går nå til TV.

Andelen kvinnelige profesjonelle i alle yrkeskategorier er 24 % i film og 28 % i TV. Den laveste andelen kvinnelige profesjonelle finnes blant filmfotografer og komponister. Andelen kvinnelige filmregissører var 25 %, mens kvinnelige klippere og produsenter begge representerte en andel på 31 % av arbeidsstyrken.

Den amerikanske gruppen Comcast, morselskapet til NBC Universal og Sky, var den største audiovisuelle gruppen i Europa med €15,3 milliarder i inntekter i 2023. Deretter fulgte Disney (€8,9 milliarder) og Netflix (€8,1 milliarder).

Europeisk stagnasjon.

Europeisk stagnasjon.

Det audiovisuelle markedet vokste med 4,3 % i EU i 2023; men med en inflasjon på 6,4 %, krympet det i realiteten, viser ny rapport. Seksti prosent av skrive- eller regissøroppdrag går nå til TV.

Foto fra settet til «Pørni» – en av hjørnesteinene i norsk dramaproduksjon siste årene.

Antallet filmer som produseres i Europa øker, men produksjonen av tv-serier synker. Samtidig vedvarer kjønnsulikheter og den svært langsomme veksten i den audiovisuelt industrien. Dette er noen av utviklingstrekkene som preger den europeiske film- og TV-industrien, som fremheves i en ny rapport fra det europeiske audiovisuelle observatoriet (EAO), publisert på Series Mania denne uken.

Screen Daily har oppsummerer rapporten ved å fremheve noen hovedtrekk. Her gjengir vi en sterkt forkortet versjon:

I 2023 ble det produsert 2 358 fiksjons- og dokumentarfilmer over hele kontinentet – et nivå kun overgått av rekordåret 2019 med 2 375 filmer. Italia ledet Europa med 354 filmer, etterfulgt av Spania med 306. Frankrike og Storbritannia produserte begge 236 filmer.

Direkte offentlig finansiering er den viktigste finansieringskilden for europeiske spillefilmer, og står for 26 % av totalfinansieringen. Produksjonsinsentiver er den nest viktigste kilden (21 %), etterfulgt av produsentinvesteringer (18 %) og kringkasterinvesteringer (17 %). Andelen forhåndssalg fortsetter å synke til 13 % av totalfinansieringen.

Allmennkringkastere bestilte mer enn halvparten av fiksjonstittlene produsert i Europa i 2023 (55 %), etterfulgt av private kringkastere (31 %) og globale strømmetjenester (14 %).

Netflix, Prime Video og Disney+ står sammen for 85 % av SVoD-seingstiden i Europa. Totalt står europeiske verk for 30 % av SVoD-seingstiden, med en litt høyere andel for filmer enn TV-serier. Europeiske filmer har en andel på 33 % av seingstiden, til tross for at de utgjør 43 % av katalogene.

Det audiovisuelle markedet vokste med 4,3 % i EU i 2023; men med en inflasjon på 6,4 %, krympet markedet faktisk. Den begrensede veksten i det audiovisuelle markedet skyldes nesten utelukkende to markedssegmenter: abonnement og transaksjonsbasert video on demand.

De globale strømmetjenestene sto for 26 % av audiovisuelle investeringer i europeisk originalinnhold. Storbritannia (29 %) og Tyskland (20 %) sto til sammen for nesten halvparten av alle investeringer fra kringkastere og strømmetjenester i europeisk originalinnhold. Frankrike (14 %), Spania (9 %) og Italia (7 %) var også blant de fem øverste.

Det var 31 000 forfattere og regissører av filmer og TV/SVoD-fiksjon mellom 2015-2022. Veksten i produksjonen av europeiske fiksjonsserier har ført til at forfattere og regissører i økende grad migrerer til TV fra film i løpet av perioden. Seksti prosent av skrive- eller regissøroppdrag går nå til TV.

Andelen kvinnelige profesjonelle i alle yrkeskategorier er 24 % i film og 28 % i TV. Den laveste andelen kvinnelige profesjonelle finnes blant filmfotografer og komponister. Andelen kvinnelige filmregissører var 25 %, mens kvinnelige klippere og produsenter begge representerte en andel på 31 % av arbeidsstyrken.

Den amerikanske gruppen Comcast, morselskapet til NBC Universal og Sky, var den største audiovisuelle gruppen i Europa med €15,3 milliarder i inntekter i 2023. Deretter fulgte Disney (€8,9 milliarder) og Netflix (€8,1 milliarder).

MENY