– KI er ikke framtiden – det inngår i vårt daglige virke.

– KI er ikke framtiden – det inngår i vårt daglige virke.

– Hollywoods «skitne hemmelighet» er at 80–90 prosent av arbeidet er påvirket av KI, sa Wild Sheep-sjef Erik Barmack under Series Mania-festivalens KI-panel. – Frykten for at mellomledd skal falle bort, er så stor at vi må anerkjenne den.

Series Mania-festivalen inviterte denne uken til paneldebatten «Fast Forward – The AI Revolution: What Will Our Industry Look Like in Five Years?».

Amerikaneren Erik Barmack kaster glans over Series Mania denne uka. Ved siden av toppjobben i produksjonsselskapet Wild Sheep er han spaltist hos bransjenettstedet theankler.com. Her er KI-teknologi en varm potet, slik det er under den franske TV-festivalen.

– Nervøsiteten er stor i Hollywood, rapporterer Barmack fra scenen i Lille.

– Da jeg skrev den første spalten min, tenkte jeg: «Dette er flott. Vi skal ha en åpen diskusjon. Folk kommer til å være entusiastiske.» Så fikk jeg en privat tilbakemelding hvor det sto: «Jeg håper du spiser rå kylling og dør.»

Kunstig konkurranse

Wild Sheep står bak alt fra krimserien Reykjavik Fusion til Wallenberg-dokumentaren Missing Inaction. Selskapet har i høy grad omfavnet KI, ifølge sin 52-årige CEO.

– Vi jobber med produksjoner verden rundt takket være fem personer, forteller Barmack, som tidligere satt i ledergruppen i Netflix.

– Vi konkurrerer med selskaper som ansetter hundrevis, og eneste måten å lykkes på er å bruke KI. Eksempelvis bruker vi det til manusoppsummeringer. Hver uke mottar vi 20 manus. Før brukte én person 20–30 timer på å prosessere disse. Nå er jobben gjort – bedre – i løpet av fem minutter.

Og det stopper ikke der. Barmack har også gjort seg avhengig av KI innen teksting og dubbing.

– Før måtte vi vente til en episode var ferdig før det ga mening å investere et par tusen dollar i oversetting. Nå, idet vi får en versjon til gjennomsyn, kan vi sende den ut til internasjonale samarbeidspartnere på rappen, sier han – og fortsetter:

– Alle presentasjonene våre er laget ved hjelp av KI. Vi bruker det til modellering og storyboarding av actionsekvenser. Vi bruker det til settdesign og bakgrunner. Så revolusjonen er temmelig dramatisk. Og den er allerede over oss.

– Vi må få produksjonskostnadene ned uten å ødelegge hva det vil si å jobbe i kreativindustrien (Foto: Series Mania).

Tveegget frykt

Barmack er nemlig ikke alene. Han mener han kan snakke for minst åtte av ti Hollywood-prosjekter anno 2025.

– Hollywoods «skitne hemmelighet» er at 80–90 prosent av arbeidet som foregår, på en måte er påvirket av KI, sier han.

– Dette er ikke en framtid vi seiler mot. Dette inngår i vårt daglige virke. Og vi kan bare opprettholde forretningene våre på bærekraftig og produktivt vis hvis vi anvender disse verktøyene.

Selv om han foretrekker kyllingen sin varmebehandlet, ser han likevel verdien av å lytte til skeptikerne.

– Frykten for at mellomledd skal falle bort, er så stor at vi må anerkjenne den. Status er at vi har en eksistensiell utfordring i Hollywood og TV-produksjon som går to veier, observerer Barmack.

– Det finnes frykt for at folk skal miste jobben, og frykt for at TV som sådan skal forsvinne til fordel for brukergenerert innhold. Eneste måte å «synce opp» disse fryktene på er å bruke KI etisk ansvarlig. Vi må få produksjonskostnadene ned uten å ødelegge hva det vil si å jobbe i kreativindustrien.

Over toppen

Barmack uttaler seg i paneldebatten «Fast Forward – The AI Revolution: What Will Our Industry Look Like in Five Years?». Det er det store spørsmålet, innleder Series Mania-president Anne Bouverot.

– I år er timingen spesielt relevant. TV har nådd toppen, fastslår hun, og meisler ut tre hovedutfordringer som konsekvens:

– Den første handler om finansiering: «Hvor finner vi pengene?» Den andre handler om et generasjonsskifte: «Hva betyr det for TV når den yngre generasjon, med flere, konsumerer innholdet sitt på digitale plattformer?» Den tredje handler selvfølgelig om KI.

Noen svar kommer fra Google Frankrikes utsendte, Johann Choron.

– Til syvende og sist vil det dreie seg om det samme: historien, erklærer mannen med tittelen Strategic Partnerships & Gen AI Lead – Media & Entertainment. 

– Det har alltid vært historien, og vil alltid være historien. Det spiller ingen rolle om det gjelder KI eller en hybrid med live action. Historien må være viktig, spennende, tiltrekkende, engasjerende. Slik skaper du innhold som treffer, uansett hvordan du gjør det.

Barmack og Choron har selskap i panelet av Marianne Carpentier, teknologidirektør hos TF1. Hun forteller at den franske nettverket fester særlig lit til hvordan muntlige KI-verktøy vil utvikle seg. Imens bruker hun det til å brushe opp aldrende footage.

– Filmer skutt på 2000-tallet er ikke bra nok for kringkasting i dag, hevder Carpentier.

– Som publikummere er vi blitt bortskjemt med høykvalitetsbilder. HD er ikke lenger godt nok idet vi er blitt vant til 4K. Fordi vi kan bruke KI til å øke kvaliteten, kan vi gi katalogen vår nytt liv. Det er spennende, siden det òg skaper en ny forretningsmodell.

Foto: Emil Mohr.

Farvel, aristokrati?

Bedt om å spå framtida ifører Barmack seg to hatter: den som Wild Sheep-sjef og den som familiefar i Los Angeles.

– Hollywood lukter av aristokrati. Det er veldig vanskelig å få noe laget, og du må kjenne de «riktige» menneskene, begynner han.

– Hvis millioner av mennesker Jorda rundt får tilgang til de samme verktøyene og kan skape på samme nivå, er det en utrolig vakker ting. Tusener av filmer kan bli laget av to–tre personer med stemmer som ellers ville forblitt stille. Det innebærer en forbløffende endring i kunstnerisk frihet.

Med mindre optimistisk KI-fortegn sladrer Barmack på sine tre barns seervaner.

– Slutningen vi alltid trekker, er at dagens medier vil ligne fortidas. Det er en tabbe, meddeler han.

– Utgangspunktet vårt er at det vil finnes KI-assistenter til å forbedre TV. Men hva hvis vi heller bruker TV à la ungene mine, som ser tominuttersklipp uten behov for manusforfatter eller regissør? Hva skjer hvis mediene er utenfor vår kollektive kontroll, spesifisiteten av den velformede historien blir borte, og alle bare sykler gjennom informasjon så fort som mulig?

Barmack lar ikke servene henge lenge i Series Manias velfylte konferansesenter.

– KI kommer til å akselerere sånt. Og det skremmer meg.

– KI er ikke framtiden – det inngår i vårt daglige virke.

– KI er ikke framtiden – det inngår i vårt daglige virke.

– Hollywoods «skitne hemmelighet» er at 80–90 prosent av arbeidet er påvirket av KI, sa Wild Sheep-sjef Erik Barmack under Series Mania-festivalens KI-panel. – Frykten for at mellomledd skal falle bort, er så stor at vi må anerkjenne den.

Series Mania-festivalen inviterte denne uken til paneldebatten «Fast Forward – The AI Revolution: What Will Our Industry Look Like in Five Years?».

Amerikaneren Erik Barmack kaster glans over Series Mania denne uka. Ved siden av toppjobben i produksjonsselskapet Wild Sheep er han spaltist hos bransjenettstedet theankler.com. Her er KI-teknologi en varm potet, slik det er under den franske TV-festivalen.

– Nervøsiteten er stor i Hollywood, rapporterer Barmack fra scenen i Lille.

– Da jeg skrev den første spalten min, tenkte jeg: «Dette er flott. Vi skal ha en åpen diskusjon. Folk kommer til å være entusiastiske.» Så fikk jeg en privat tilbakemelding hvor det sto: «Jeg håper du spiser rå kylling og dør.»

Kunstig konkurranse

Wild Sheep står bak alt fra krimserien Reykjavik Fusion til Wallenberg-dokumentaren Missing Inaction. Selskapet har i høy grad omfavnet KI, ifølge sin 52-årige CEO.

– Vi jobber med produksjoner verden rundt takket være fem personer, forteller Barmack, som tidligere satt i ledergruppen i Netflix.

– Vi konkurrerer med selskaper som ansetter hundrevis, og eneste måten å lykkes på er å bruke KI. Eksempelvis bruker vi det til manusoppsummeringer. Hver uke mottar vi 20 manus. Før brukte én person 20–30 timer på å prosessere disse. Nå er jobben gjort – bedre – i løpet av fem minutter.

Og det stopper ikke der. Barmack har også gjort seg avhengig av KI innen teksting og dubbing.

– Før måtte vi vente til en episode var ferdig før det ga mening å investere et par tusen dollar i oversetting. Nå, idet vi får en versjon til gjennomsyn, kan vi sende den ut til internasjonale samarbeidspartnere på rappen, sier han – og fortsetter:

– Alle presentasjonene våre er laget ved hjelp av KI. Vi bruker det til modellering og storyboarding av actionsekvenser. Vi bruker det til settdesign og bakgrunner. Så revolusjonen er temmelig dramatisk. Og den er allerede over oss.

– Vi må få produksjonskostnadene ned uten å ødelegge hva det vil si å jobbe i kreativindustrien (Foto: Series Mania).

Tveegget frykt

Barmack er nemlig ikke alene. Han mener han kan snakke for minst åtte av ti Hollywood-prosjekter anno 2025.

– Hollywoods «skitne hemmelighet» er at 80–90 prosent av arbeidet som foregår, på en måte er påvirket av KI, sier han.

– Dette er ikke en framtid vi seiler mot. Dette inngår i vårt daglige virke. Og vi kan bare opprettholde forretningene våre på bærekraftig og produktivt vis hvis vi anvender disse verktøyene.

Selv om han foretrekker kyllingen sin varmebehandlet, ser han likevel verdien av å lytte til skeptikerne.

– Frykten for at mellomledd skal falle bort, er så stor at vi må anerkjenne den. Status er at vi har en eksistensiell utfordring i Hollywood og TV-produksjon som går to veier, observerer Barmack.

– Det finnes frykt for at folk skal miste jobben, og frykt for at TV som sådan skal forsvinne til fordel for brukergenerert innhold. Eneste måte å «synce opp» disse fryktene på er å bruke KI etisk ansvarlig. Vi må få produksjonskostnadene ned uten å ødelegge hva det vil si å jobbe i kreativindustrien.

Over toppen

Barmack uttaler seg i paneldebatten «Fast Forward – The AI Revolution: What Will Our Industry Look Like in Five Years?». Det er det store spørsmålet, innleder Series Mania-president Anne Bouverot.

– I år er timingen spesielt relevant. TV har nådd toppen, fastslår hun, og meisler ut tre hovedutfordringer som konsekvens:

– Den første handler om finansiering: «Hvor finner vi pengene?» Den andre handler om et generasjonsskifte: «Hva betyr det for TV når den yngre generasjon, med flere, konsumerer innholdet sitt på digitale plattformer?» Den tredje handler selvfølgelig om KI.

Noen svar kommer fra Google Frankrikes utsendte, Johann Choron.

– Til syvende og sist vil det dreie seg om det samme: historien, erklærer mannen med tittelen Strategic Partnerships & Gen AI Lead – Media & Entertainment. 

– Det har alltid vært historien, og vil alltid være historien. Det spiller ingen rolle om det gjelder KI eller en hybrid med live action. Historien må være viktig, spennende, tiltrekkende, engasjerende. Slik skaper du innhold som treffer, uansett hvordan du gjør det.

Barmack og Choron har selskap i panelet av Marianne Carpentier, teknologidirektør hos TF1. Hun forteller at den franske nettverket fester særlig lit til hvordan muntlige KI-verktøy vil utvikle seg. Imens bruker hun det til å brushe opp aldrende footage.

– Filmer skutt på 2000-tallet er ikke bra nok for kringkasting i dag, hevder Carpentier.

– Som publikummere er vi blitt bortskjemt med høykvalitetsbilder. HD er ikke lenger godt nok idet vi er blitt vant til 4K. Fordi vi kan bruke KI til å øke kvaliteten, kan vi gi katalogen vår nytt liv. Det er spennende, siden det òg skaper en ny forretningsmodell.

Foto: Emil Mohr.

Farvel, aristokrati?

Bedt om å spå framtida ifører Barmack seg to hatter: den som Wild Sheep-sjef og den som familiefar i Los Angeles.

– Hollywood lukter av aristokrati. Det er veldig vanskelig å få noe laget, og du må kjenne de «riktige» menneskene, begynner han.

– Hvis millioner av mennesker Jorda rundt får tilgang til de samme verktøyene og kan skape på samme nivå, er det en utrolig vakker ting. Tusener av filmer kan bli laget av to–tre personer med stemmer som ellers ville forblitt stille. Det innebærer en forbløffende endring i kunstnerisk frihet.

Med mindre optimistisk KI-fortegn sladrer Barmack på sine tre barns seervaner.

– Slutningen vi alltid trekker, er at dagens medier vil ligne fortidas. Det er en tabbe, meddeler han.

– Utgangspunktet vårt er at det vil finnes KI-assistenter til å forbedre TV. Men hva hvis vi heller bruker TV à la ungene mine, som ser tominuttersklipp uten behov for manusforfatter eller regissør? Hva skjer hvis mediene er utenfor vår kollektive kontroll, spesifisiteten av den velformede historien blir borte, og alle bare sykler gjennom informasjon så fort som mulig?

Barmack lar ikke servene henge lenge i Series Manias velfylte konferansesenter.

– KI kommer til å akselerere sånt. Og det skremmer meg.

MENY