Den norske filmindustrien står overfor en varslet katastrofe, mener Virke, Filmforbundet og Den Nasjonale Filmkommisjonen, som foreslår flere nye grep i kjølvannet av den nye rapporten om kompetanse og arbeidskraft i filmbransjen.

En ny rapport fra Menon, bestilt av Norsk filminstitutt (NFI) på oppdrag fra Kulturdepartementet, bekrefter en dramatisk nedgang i sysselsettingen i bransjen, og peker på behovet for mer stabile finansieringsmekanismer for å sikre filmindustriens fremtid i Norge.
I en felles pressmelding foreslår Norsk filmforbund (NFF), Virke produsentforeningen og Den nasjonale filmkommisjonen en rekke tiltak for å reversere den dramatiske utviklingen som rapporten avdekker:
Rapporten bekrefter at norske filmarbeidere har høy kompetanse, men uten flere og langsiktige prosjekter forsvinner ikke bare arbeidsplassene – men også kompetansen som det har tatt tiår å bygge opp, mener de.
«Den globale fremveksten av insentivordninger, etablert for å skape vekst i landene som har innført dem, kombinert med at den norske insentivordningen ikke i tilstrekkelig grad er tilgjengelig for norske produksjoner, fører til at mange norske innspillinger flyttes ut av Norge. Fraværet av store internasjonale produksjoner og økning av norske produksjoner som reiser til utlandet fører til tap av denne kompetansen, spesielt innen fagfelt som krever erfaringsbasert læring over tid, slik som design og håndverk.
Tidligere rapporter har allerede pekt på insentivordningens betydning. Filmindustrien i Norge har lenge påpekt utfordringene, og nå bekrefter nok en rapport det samme budskapet: For å unngå kompetanseflukt og skape en bærekraftig filmindustri i Norge, trengs internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår.»
Med forutsigbare rammevilkår på linje med andre europeiske land kan vi møte denne utfordringen, mener NFF, Virke og Den nasjonale filmkommisjonen. Da kan vi:
Les også Axel Helgelands gjennomgang av hele rapporten.
En ny rapport fra Menon, bestilt av Norsk filminstitutt (NFI) på oppdrag fra Kulturdepartementet, bekrefter en dramatisk nedgang i sysselsettingen i bransjen, og peker på behovet for mer stabile finansieringsmekanismer for å sikre filmindustriens fremtid i Norge.
I en felles pressmelding foreslår Norsk filmforbund (NFF), Virke produsentforeningen og Den nasjonale filmkommisjonen en rekke tiltak for å reversere den dramatiske utviklingen som rapporten avdekker:
Rapporten bekrefter at norske filmarbeidere har høy kompetanse, men uten flere og langsiktige prosjekter forsvinner ikke bare arbeidsplassene – men også kompetansen som det har tatt tiår å bygge opp, mener de.
«Den globale fremveksten av insentivordninger, etablert for å skape vekst i landene som har innført dem, kombinert med at den norske insentivordningen ikke i tilstrekkelig grad er tilgjengelig for norske produksjoner, fører til at mange norske innspillinger flyttes ut av Norge. Fraværet av store internasjonale produksjoner og økning av norske produksjoner som reiser til utlandet fører til tap av denne kompetansen, spesielt innen fagfelt som krever erfaringsbasert læring over tid, slik som design og håndverk.
Tidligere rapporter har allerede pekt på insentivordningens betydning. Filmindustrien i Norge har lenge påpekt utfordringene, og nå bekrefter nok en rapport det samme budskapet: For å unngå kompetanseflukt og skape en bærekraftig filmindustri i Norge, trengs internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår.»
Med forutsigbare rammevilkår på linje med andre europeiske land kan vi møte denne utfordringen, mener NFF, Virke og Den nasjonale filmkommisjonen. Da kan vi:
Les også Axel Helgelands gjennomgang av hele rapporten.