Tre nye dokumentarfilmer er tildelt produksjonstilskudd under årets første tildeling fra NFI. Både Håvard Fossum, Vibeke Løkkeberg og Aleksander Nordaas anvender sin egen historie for å fortelle noe om vår tid.

Foto: Håvard Fossums «Fakta om Tamokdalen» fikk den største tildelingen.
Dokumenterfilmene Fakta om Tamokdalen, The Long Road to the Director’s Chair og Kan Aleks komme ut og leke? er tildelt produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt.
Til sammen 3,8 millioner kroner er fordelt mellom de tre dokumentarfilmene der filmskaperne tar utgangspunkt i egne historier og opptak, melder NFI:
I Fakta om Tamokdalen (1.8 millioner av et totalbudsjett på 5.754.000 kr) oppsøker Håvard Fossum bygda der bestefaren bor, og prøver å skape dialog i et konfliktfylt lokalsamfunn. Produsent er Ingvil Giske og Medieoperatørene.
I The Long Road to the Director’s Chair (1,3 millioner av et totalbudsjett på 1.993.000 kr) henter Vibeke Løkkeberg fram 50 år gamle filmopptak fra et kvinnefilmseminar i Berlin, og ser på kvinnekampen da og nå. Produsent er Anders Tangen og Via film i samarbeid med The Norway Film Development Co.
I Kan Aleks komme ut og leke? (650 000 av et totalbudsjett på 2.076.252 kr) har Aleksander Nordaas gått gjennom fire tiår med fargerike hjemmevideoer for å skjønne hvordan han er blitt en grå 40-åring. Produsent er Aleksander Nordaas AS.
Fakta om Tamokdalen: Dialog er slitsomt, men alternativet er fryktelig trykket stemning. Innbyggerne i Tamokdalen i Troms har fått nok av byråkrati og overstyre. De vil kjøre sitt eget løp. Bygda er et mikrokosmos som avspeiler Vesten og polariseringen som er i ferd med å rasere demokratiet. Med humor og varme forsøker filmen å finne veier til forsoning mellom sentrum og periferi, mellom bygdefolk, urfolk og byfolk.
Konsulentens vurdering: «Denne tilsynelatende lokale filmen er et innlegg i diskusjonene om de store utfordringene i vår samtid. Med regissør Håvard Fossums personlige uttrykk og særegne humor formidler filmen mekanismene bak polariseringen i dagens samfunn, bortenfor stereotypiske forklaringer. Det smått geniale grepet her er gå tett på en enkelt konflikt. I prosjektet er det et blikk som viser vilje til å forstå og ønske om å skape dialog».
The Long Road to the Director’s Chair: The Long Road to the Director’s Chair er en banebrytende dokumentarfilm av Vibeke Løkkeberg, basert på arkivopptak fra feministbevegelsens fremvekst på 1970-tallet. Opptakene ble gjort i november 1973 under det første internasjonale kvinnefilmseminaret på Arsenal kino i Berlin. Gjennom intervjuer med kvinnelige filmskapere tar filmen oss med på en inspirerende reise om ambisjoner, mot og likestilling.
Konsulentens vurdering: «Dette unike materialet som er blitt gjenfunnet i Nasjonalbibliotekets arkiv omskapes nå til en poetisk dokumentar. Prosjektet illustrerer kvinnekampen i sin vugge og formidler et bilde av hva som har forandret seg, men også hva dagens kvinner fortsatt kjemper for. Vibeke Løkkeberg er bortimot et ikon i Norge. Hun er regissør, skuespiller og forfatter, kvinnesaksforkjemper og samfunnsdebattant. Teamet har mest erfaring innen fiksjon, noe som er spennende for prosjektets uttrykk. Prosjektet knytter sammen da og nå og bygger bro til framtiden».
Kan Aleks komme ut og leke? Aleksander har blitt førti, flat og ferdig. Men han har ikke alltid vært sånn – og det finnes bevis. Over åtte døgn med hjemmevideomateriale av Aleksander, fra nyfødt til 42, skal gjennomsøkes etter svar: Når og hvorfor skjedde denne gråningen? Og den du ble som voksen, er det egentlig deg?
Konsulentens vurdering: «Dette prosjektet er et fyrverkeri av kreativitet, originalitet og humor. Jeg har faktisk ikke sett noe lignende før. Arkivmaterialet utgjør en stor del av prosjektet, og den unge Aleks fungerer som en slags antagonist i sin speiling av den forandrede, voksne Aleksander, filmens regissør. I tillegg til at prosjektet har klar underholdningsverdi, er normaliteten ett av prosjektets store styrker. Hovedpersonen er en vanlig mann med familie og karriere, og spørsmålene han stiller seg er de samme som de fleste stiller seg en eller annen gang i livet».
Foto: Håvard Fossums «Fakta om Tamokdalen» fikk den største tildelingen.
Dokumenterfilmene Fakta om Tamokdalen, The Long Road to the Director’s Chair og Kan Aleks komme ut og leke? er tildelt produksjonstilskudd fra Norsk filminstitutt.
Til sammen 3,8 millioner kroner er fordelt mellom de tre dokumentarfilmene der filmskaperne tar utgangspunkt i egne historier og opptak, melder NFI:
I Fakta om Tamokdalen (1.8 millioner av et totalbudsjett på 5.754.000 kr) oppsøker Håvard Fossum bygda der bestefaren bor, og prøver å skape dialog i et konfliktfylt lokalsamfunn. Produsent er Ingvil Giske og Medieoperatørene.
I The Long Road to the Director’s Chair (1,3 millioner av et totalbudsjett på 1.993.000 kr) henter Vibeke Løkkeberg fram 50 år gamle filmopptak fra et kvinnefilmseminar i Berlin, og ser på kvinnekampen da og nå. Produsent er Anders Tangen og Via film i samarbeid med The Norway Film Development Co.
I Kan Aleks komme ut og leke? (650 000 av et totalbudsjett på 2.076.252 kr) har Aleksander Nordaas gått gjennom fire tiår med fargerike hjemmevideoer for å skjønne hvordan han er blitt en grå 40-åring. Produsent er Aleksander Nordaas AS.
Fakta om Tamokdalen: Dialog er slitsomt, men alternativet er fryktelig trykket stemning. Innbyggerne i Tamokdalen i Troms har fått nok av byråkrati og overstyre. De vil kjøre sitt eget løp. Bygda er et mikrokosmos som avspeiler Vesten og polariseringen som er i ferd med å rasere demokratiet. Med humor og varme forsøker filmen å finne veier til forsoning mellom sentrum og periferi, mellom bygdefolk, urfolk og byfolk.
Konsulentens vurdering: «Denne tilsynelatende lokale filmen er et innlegg i diskusjonene om de store utfordringene i vår samtid. Med regissør Håvard Fossums personlige uttrykk og særegne humor formidler filmen mekanismene bak polariseringen i dagens samfunn, bortenfor stereotypiske forklaringer. Det smått geniale grepet her er gå tett på en enkelt konflikt. I prosjektet er det et blikk som viser vilje til å forstå og ønske om å skape dialog».
The Long Road to the Director’s Chair: The Long Road to the Director’s Chair er en banebrytende dokumentarfilm av Vibeke Løkkeberg, basert på arkivopptak fra feministbevegelsens fremvekst på 1970-tallet. Opptakene ble gjort i november 1973 under det første internasjonale kvinnefilmseminaret på Arsenal kino i Berlin. Gjennom intervjuer med kvinnelige filmskapere tar filmen oss med på en inspirerende reise om ambisjoner, mot og likestilling.
Konsulentens vurdering: «Dette unike materialet som er blitt gjenfunnet i Nasjonalbibliotekets arkiv omskapes nå til en poetisk dokumentar. Prosjektet illustrerer kvinnekampen i sin vugge og formidler et bilde av hva som har forandret seg, men også hva dagens kvinner fortsatt kjemper for. Vibeke Løkkeberg er bortimot et ikon i Norge. Hun er regissør, skuespiller og forfatter, kvinnesaksforkjemper og samfunnsdebattant. Teamet har mest erfaring innen fiksjon, noe som er spennende for prosjektets uttrykk. Prosjektet knytter sammen da og nå og bygger bro til framtiden».
Kan Aleks komme ut og leke? Aleksander har blitt førti, flat og ferdig. Men han har ikke alltid vært sånn – og det finnes bevis. Over åtte døgn med hjemmevideomateriale av Aleksander, fra nyfødt til 42, skal gjennomsøkes etter svar: Når og hvorfor skjedde denne gråningen? Og den du ble som voksen, er det egentlig deg?
Konsulentens vurdering: «Dette prosjektet er et fyrverkeri av kreativitet, originalitet og humor. Jeg har faktisk ikke sett noe lignende før. Arkivmaterialet utgjør en stor del av prosjektet, og den unge Aleks fungerer som en slags antagonist i sin speiling av den forandrede, voksne Aleksander, filmens regissør. I tillegg til at prosjektet har klar underholdningsverdi, er normaliteten ett av prosjektets store styrker. Hovedpersonen er en vanlig mann med familie og karriere, og spørsmålene han stiller seg er de samme som de fleste stiller seg en eller annen gang i livet».