Dobbelt prisdryss til Anders Hammer og filmen «The Takeover» under årets Movies on War-festival.

Foto av prisvinneren Anders Hammer (Foto Eivind Høimyr)
I helgen ble prisene delt ut i det nordisk-baltiske konkurranseprogrammet på festivalen Movies on War i Elverum. Juryens pris for beste film, som er på 10.000 kroner sponset av Sparebank1 Østlandet, gikk til dokumentaren The Takeover, regissert av Anders Hammer.
Filmene i samme program konkurrerte også om Per Væringsaasens filmpris, som er på 10.000 kroner gitt av Peer Væringsaasens Nasjonalfond. Også denne prisen fikk til The Takeover.
The Takeover (tidligere tittel på norsk: Talibans retur til makten) fokuserer spesielt på unge kvinners situasjon under det nye regimet i Afghanistan. Hva skjer med menneskerettighetene når Talibans strenge religiøse lover og regler skal gjennomsyre hele Afghanistan?
Hammer gjorde opptakene under oppløsningen av det USA-støttede regimet og da Taliban tok over makten raskere enn noen hadde trodd. Filmen viser hvordan sivile afghanske grupper kjemper tilbake da Taliban forbyr kvinner rett til utdanning og arbeid. Hammer følger de kvinnedrevne protestene som sprer seg og møter sterkt motstand.
Juryens begrunnelse for årets vinnerfilm:
«Vinnerfilmen er en film som slår pusten ut av oss. Den er både stram og kaotisk, full av effektive kontraster og av dokumentariske grep som fører filmskaperen over fra rollen som journalist, til nettopp å være en filmskaper. Den setter søkelyset på en situasjon der Norge og resten av verdenssamfunnet er og har vært dypt involvert, og som har havnet i skyggen av de andre av dagens store konflikter. Filmskaperen setter sitt eget liv i fare for å få fram budskapet, slik også kvinnene i filmen gjør.»
The Takeover er tidligere tildelt The Grand Jury Award under Storbritannias viktigste festival for dokumentarfilm i Sheffield. Prisen kvalifiserer både til Oscar og Bafta.
Juryen delte også ut hederlige omtaler til tre filmer:
«Med en stram teatral scenografi får denne filmen fram en asylsøkeres frustrerende kamp mot et Kafka-lignende byråkrati i Finland. Hederlig omtale går til finske How to Please av Elina Talvensaari.»
«På en leken og humoristisk måte forteller denne filmen en dramatisk og for oss ukjent historie, som har forgreninger helt inn i dagens polariserte verden. Hederlig omtale til finske Eila Babushka – The Past is a Foreign Country av Matti Elo.»
«Et sterkt portrett av en flyktningfamilie, hvor farens traumer fra tortur og fengsling får konsekvenser for hele familien, når farens torturist vil møte ham igjen. Hederlig omtale til Behind the mask av Håvard Bustnes.»
Som vi allerede har omtalt ble Torstein Parelius tildelt pitcheprisen for prosjektet Warmaker tidligere under festivalen.
Årets jury for det nordisk-baltiske konkurranseprogrammet bestod av filmkritiker Britt Sørensen, produsent Anders Graham og skuespiller Bendik Østbye Johannessen. Tilsammen 12 nordiske og baltiske filmer på inntil 60 minutter var valgt ut til konkurranseprogrammet.
Filmene i samme program konkurrerer også om Per Væringsaasens filmpris, som er på 10.000 kroner gitt av Peer Væringsaasens Nasjonalfond. Prisen tildeles av en jury bestående av elever fra Elverum Folkehøgskule.
Per Væringsaasens filmpris trakk også frem to andre filmer som hederlige omtaler: How to Pleaseav Elina Talvensaari og Islandske The Day Iceland Stood Still av Pamela Hogan.
Movies on War ble arrangert i perioden 13.-17. november på Elverum Kulturhus.
Foto av prisvinneren Anders Hammer (Foto Eivind Høimyr)
I helgen ble prisene delt ut i det nordisk-baltiske konkurranseprogrammet på festivalen Movies on War i Elverum. Juryens pris for beste film, som er på 10.000 kroner sponset av Sparebank1 Østlandet, gikk til dokumentaren The Takeover, regissert av Anders Hammer.
Filmene i samme program konkurrerte også om Per Væringsaasens filmpris, som er på 10.000 kroner gitt av Peer Væringsaasens Nasjonalfond. Også denne prisen fikk til The Takeover.
The Takeover (tidligere tittel på norsk: Talibans retur til makten) fokuserer spesielt på unge kvinners situasjon under det nye regimet i Afghanistan. Hva skjer med menneskerettighetene når Talibans strenge religiøse lover og regler skal gjennomsyre hele Afghanistan?
Hammer gjorde opptakene under oppløsningen av det USA-støttede regimet og da Taliban tok over makten raskere enn noen hadde trodd. Filmen viser hvordan sivile afghanske grupper kjemper tilbake da Taliban forbyr kvinner rett til utdanning og arbeid. Hammer følger de kvinnedrevne protestene som sprer seg og møter sterkt motstand.
Juryens begrunnelse for årets vinnerfilm:
«Vinnerfilmen er en film som slår pusten ut av oss. Den er både stram og kaotisk, full av effektive kontraster og av dokumentariske grep som fører filmskaperen over fra rollen som journalist, til nettopp å være en filmskaper. Den setter søkelyset på en situasjon der Norge og resten av verdenssamfunnet er og har vært dypt involvert, og som har havnet i skyggen av de andre av dagens store konflikter. Filmskaperen setter sitt eget liv i fare for å få fram budskapet, slik også kvinnene i filmen gjør.»
The Takeover er tidligere tildelt The Grand Jury Award under Storbritannias viktigste festival for dokumentarfilm i Sheffield. Prisen kvalifiserer både til Oscar og Bafta.
Juryen delte også ut hederlige omtaler til tre filmer:
«Med en stram teatral scenografi får denne filmen fram en asylsøkeres frustrerende kamp mot et Kafka-lignende byråkrati i Finland. Hederlig omtale går til finske How to Please av Elina Talvensaari.»
«På en leken og humoristisk måte forteller denne filmen en dramatisk og for oss ukjent historie, som har forgreninger helt inn i dagens polariserte verden. Hederlig omtale til finske Eila Babushka – The Past is a Foreign Country av Matti Elo.»
«Et sterkt portrett av en flyktningfamilie, hvor farens traumer fra tortur og fengsling får konsekvenser for hele familien, når farens torturist vil møte ham igjen. Hederlig omtale til Behind the mask av Håvard Bustnes.»
Som vi allerede har omtalt ble Torstein Parelius tildelt pitcheprisen for prosjektet Warmaker tidligere under festivalen.
Årets jury for det nordisk-baltiske konkurranseprogrammet bestod av filmkritiker Britt Sørensen, produsent Anders Graham og skuespiller Bendik Østbye Johannessen. Tilsammen 12 nordiske og baltiske filmer på inntil 60 minutter var valgt ut til konkurranseprogrammet.
Filmene i samme program konkurrerer også om Per Væringsaasens filmpris, som er på 10.000 kroner gitt av Peer Væringsaasens Nasjonalfond. Prisen tildeles av en jury bestående av elever fra Elverum Folkehøgskule.
Per Væringsaasens filmpris trakk også frem to andre filmer som hederlige omtaler: How to Pleaseav Elina Talvensaari og Islandske The Day Iceland Stood Still av Pamela Hogan.
Movies on War ble arrangert i perioden 13.-17. november på Elverum Kulturhus.