Samiske musikere setter stumfilm i ny kontekst 

Samiske musikere setter stumfilm i ny kontekst 

Under årets filmfestival i Tromsø får samiske musikere muligheten til å sette en stumfilm fra 1926 i en ny kontekst gjennom nykomponert musikk.

Foto fra konsert med Hildá Länsman og Tuomas Norvio.

Under Tromsø internasjonale filmfestival 2025 vil tre musikere fra norsk og finsk side av Sápmi – Lávre Johan Eira, Hildá Länsman og Tuomas Norvio – komponere og fremføre ny musikk til stumfilmen By Sledge and Reindeer in Inka Länta’s Winterland. Filmen kom ut i 1926, og er regissert av Erik Bergström. Med seg har musikerne fått den erfarne svenske musikeren Svante Henryson, melder TIFF.

By Sledge and Reindeer in Inka Länta’s Winterland skildrer det samiske livet i nordlige Sverige på 20-tallet. Her får vi se både hverdagslivet, reindrift, matlaging i lavvo og diverse høydepunkter som markedet i Jokkmokk.

Prosjektet som er støttet av Barentskult, vil gi samiske musikere muligheten til å sette filmen og dens innhold i en ny kontekst gjennom deres nykomponerte musikk. Filmen har fått den lulesamiske tittelen: Gierrisij ja hiergij Lenta Iŋŋgá dálvveednamin.

Lávre Johan Eira og Hildá Länsman, som har den musikalske ledelsen på konserten, ser på prosjektet som en mulighet til både å kommentere og tolke filmen, men også kaste et blikk på det større bildet om filmer som lages om det samiske folket.

 – Filmen er nydelig filmet, og har flere søte og personlige scener, men noe som umiddelbart slår meg er dette gamle mønsteret av filmskapere som lager dokumentarer om det samiske folket med et perspektiv som er utenfra, sier Eira.

Stillbilde fra «Sledge and Reindeer in Inka Länta’s Winterland».

Om regissøren Erik Bergstöm finnes det lite informasjon. En kilde oppgir han som  “nomadskoleinspektør”, som kan antyde at han arbeidet på internatskole for samiske barn. Dette kan absolutt ha påvirket hans filmperspektiv.

– Flere av scenene i filmen fremstår som dokumentarisk innblikk fra det samiske livet på 20-tallet som ikke ofte blir sett på film. Samtidig er det mange scener som er helt tydelig regissert. Jeg stiller meg spørsmålene: Hva er det som er autentisk, og hva er eksotifisert? I filmen er det for eksempel en scene hvor vi møter en svensk pastor. Fremstår forholdet mellom svensker og samer her autentisk, eller har regissøren prøvd å stryke over konflikter og trakassering som pågikk? Sier festivalsjef Lisa Hoen.

Stumfilmkonserten vil få sin første visning fredag 17. januar i festivalens nye visningssted Alfheim svømmehall. Deretter vil stumfilmkonserten ta turnéen videre til Tromsø Silent Film Days på Verdensteatret 23.-26. april 2025.

Samiske musikere setter stumfilm i ny kontekst 

Samiske musikere setter stumfilm i ny kontekst 

Under årets filmfestival i Tromsø får samiske musikere muligheten til å sette en stumfilm fra 1926 i en ny kontekst gjennom nykomponert musikk.

Foto fra konsert med Hildá Länsman og Tuomas Norvio.

Under Tromsø internasjonale filmfestival 2025 vil tre musikere fra norsk og finsk side av Sápmi – Lávre Johan Eira, Hildá Länsman og Tuomas Norvio – komponere og fremføre ny musikk til stumfilmen By Sledge and Reindeer in Inka Länta’s Winterland. Filmen kom ut i 1926, og er regissert av Erik Bergström. Med seg har musikerne fått den erfarne svenske musikeren Svante Henryson, melder TIFF.

By Sledge and Reindeer in Inka Länta’s Winterland skildrer det samiske livet i nordlige Sverige på 20-tallet. Her får vi se både hverdagslivet, reindrift, matlaging i lavvo og diverse høydepunkter som markedet i Jokkmokk.

Prosjektet som er støttet av Barentskult, vil gi samiske musikere muligheten til å sette filmen og dens innhold i en ny kontekst gjennom deres nykomponerte musikk. Filmen har fått den lulesamiske tittelen: Gierrisij ja hiergij Lenta Iŋŋgá dálvveednamin.

Lávre Johan Eira og Hildá Länsman, som har den musikalske ledelsen på konserten, ser på prosjektet som en mulighet til både å kommentere og tolke filmen, men også kaste et blikk på det større bildet om filmer som lages om det samiske folket.

 – Filmen er nydelig filmet, og har flere søte og personlige scener, men noe som umiddelbart slår meg er dette gamle mønsteret av filmskapere som lager dokumentarer om det samiske folket med et perspektiv som er utenfra, sier Eira.

Stillbilde fra «Sledge and Reindeer in Inka Länta’s Winterland».

Om regissøren Erik Bergstöm finnes det lite informasjon. En kilde oppgir han som  “nomadskoleinspektør”, som kan antyde at han arbeidet på internatskole for samiske barn. Dette kan absolutt ha påvirket hans filmperspektiv.

– Flere av scenene i filmen fremstår som dokumentarisk innblikk fra det samiske livet på 20-tallet som ikke ofte blir sett på film. Samtidig er det mange scener som er helt tydelig regissert. Jeg stiller meg spørsmålene: Hva er det som er autentisk, og hva er eksotifisert? I filmen er det for eksempel en scene hvor vi møter en svensk pastor. Fremstår forholdet mellom svensker og samer her autentisk, eller har regissøren prøvd å stryke over konflikter og trakassering som pågikk? Sier festivalsjef Lisa Hoen.

Stumfilmkonserten vil få sin første visning fredag 17. januar i festivalens nye visningssted Alfheim svømmehall. Deretter vil stumfilmkonserten ta turnéen videre til Tromsø Silent Film Days på Verdensteatret 23.-26. april 2025.

MENY