Marja Bål Nango får mest i siste tilskuddsrunden til kortfilm fra NFI – med en novellefilm om en 50-årig manns vei mot selvaksept som homofil same.

Foto av Marja Bål Nango (kred: Magdalena Franczuk)
Vi har tidligere rapportert om at Marja Bål Nango er underveis med en film om å være «minoritet i minoriteten» – om en 50-årig manns vei mot selvaksept som homofil same. Nå er prosjektet enda nærmere en sluttføring etter at Norsk filminstitutt ga prosjektet det største tilskuddet denne uken.
Nango skal ha regien på Gusto Gusto, en novellefilm som produseres av det nystartede samiske selskapet 7išh Film. Igjen samarbeider hun med søsteren Smávot Ingir Bål om manuset. Sammen regissserte de og skrev Tungene (Njuokčamat) som i 2020 ble tildelt pris under Palm Springs film festival og Rhode Island film festival.
Til sammen er 2.115.000 kroner tildelt i produksjonstilskudd til kortfilm etter kunstnerisk vurdering. De andre filmskaperne som får tilskudd er Torfinn Iversen og Fredrik Lillegraven.
Mer om filmene:
Gusto Gusto
1.142.000 kroner i produksjonstilskudd
Produksjonsselskap: 7ish Film AS. Produsent: Marja Bål Nango. Regi: Marja Bål Nango. Manus: Ingir Ane Bål, Marja Bål Nango. Lengde: 15 minutter. Totalbudsjett: 2.212.000 kroner.
«Ánte (50), en samisk mann som skjuler sin legning, reiser til Stockholm for en arbeidskonferanse. Her blir hans reise mot selvaksept utfordret.»
Fra konsulentens vurdering: «En karakterdrevet og romantisk kortfilm om om ensomhet, behovet for bekreftelse, og det å skjule deler av sin identitet. Den enkle og svært menneskelige historien kombinert med den talentfulle regissøren Marja Bål Nangos ambisiøse visuelle visjon vil gjøre sterkt inntrykk».
Korketrekkeren
750.000 kroner i produksjonstilskudd
Produksjonsselskap: Fjordic Film AS. Produsent: Julia Andersen. Regi: Torfinn Iversen. Manus: Julia Andersen, Torfinn Iversen. Lengde: 15 minutter. Totalbudsjett: 1.918.512 kroner
«Lucas’ (12) kompliserte vennskap med Leo tar en dramatisk vending under en klassetur til akebakken Korketrekkeren, en vinterdag i førjulstiden.»
Fra konsulentens vurdering: «Filmen utforsker utfordringene barn som har det vanskelig hjemme møter i hverdagen. I denne historien blir hovedkarakteren konfrontert med flere dilemmaer som kan få alvorlige konsekvenser. Historien fortelles fra barnas perspektiv og klarer å være både spennende og alvorlig. En kompleks historie i kort format.»
Siste tur
223.000 kroner i produksjonstilskudd.
Produksjonsselskap: Goodtime Stavanger AS. Produsent: Søren Sussemiehl Scjhødt. Regissør: Fredrik Lillegraven. Manus: Emilie Hetland og Fredrik Lillegraven. Lengde: 12 minutter. Totalbudsjett: 953.000 kroner.
«Taxisjåføren Helge og Tiril møtes 20 år etter ungdomsskolen. De har gått forskjellige veier i livet, og under en intens biltur avdukes både sårbare hemmeligheter og konfrontasjoner om hvem de en gang var.»
Fra konsulentens vurdering: «Siste tur er en film om hvordan tenårene preger hvem vi er som voksne. Endrer vi oss egentlig? Filmen tematiserer også effektene av mobbing og utenforskap senere i livet. Det er fint å kunne gi støtte til en filmskaper som nå tar regien alene, og til et produksjonsselskap som har jobbet målrettet mot å produsere mer fiksjon siden suksessen med dokumentarfilmen Kamelen.»
Foto av Marja Bål Nango (kred: Magdalena Franczuk)
Vi har tidligere rapportert om at Marja Bål Nango er underveis med en film om å være «minoritet i minoriteten» – om en 50-årig manns vei mot selvaksept som homofil same. Nå er prosjektet enda nærmere en sluttføring etter at Norsk filminstitutt ga prosjektet det største tilskuddet denne uken.
Nango skal ha regien på Gusto Gusto, en novellefilm som produseres av det nystartede samiske selskapet 7išh Film. Igjen samarbeider hun med søsteren Smávot Ingir Bål om manuset. Sammen regissserte de og skrev Tungene (Njuokčamat) som i 2020 ble tildelt pris under Palm Springs film festival og Rhode Island film festival.
Til sammen er 2.115.000 kroner tildelt i produksjonstilskudd til kortfilm etter kunstnerisk vurdering. De andre filmskaperne som får tilskudd er Torfinn Iversen og Fredrik Lillegraven.
Mer om filmene:
Gusto Gusto
1.142.000 kroner i produksjonstilskudd
Produksjonsselskap: 7ish Film AS. Produsent: Marja Bål Nango. Regi: Marja Bål Nango. Manus: Ingir Ane Bål, Marja Bål Nango. Lengde: 15 minutter. Totalbudsjett: 2.212.000 kroner.
«Ánte (50), en samisk mann som skjuler sin legning, reiser til Stockholm for en arbeidskonferanse. Her blir hans reise mot selvaksept utfordret.»
Fra konsulentens vurdering: «En karakterdrevet og romantisk kortfilm om om ensomhet, behovet for bekreftelse, og det å skjule deler av sin identitet. Den enkle og svært menneskelige historien kombinert med den talentfulle regissøren Marja Bål Nangos ambisiøse visuelle visjon vil gjøre sterkt inntrykk».
Korketrekkeren
750.000 kroner i produksjonstilskudd
Produksjonsselskap: Fjordic Film AS. Produsent: Julia Andersen. Regi: Torfinn Iversen. Manus: Julia Andersen, Torfinn Iversen. Lengde: 15 minutter. Totalbudsjett: 1.918.512 kroner
«Lucas’ (12) kompliserte vennskap med Leo tar en dramatisk vending under en klassetur til akebakken Korketrekkeren, en vinterdag i førjulstiden.»
Fra konsulentens vurdering: «Filmen utforsker utfordringene barn som har det vanskelig hjemme møter i hverdagen. I denne historien blir hovedkarakteren konfrontert med flere dilemmaer som kan få alvorlige konsekvenser. Historien fortelles fra barnas perspektiv og klarer å være både spennende og alvorlig. En kompleks historie i kort format.»
Siste tur
223.000 kroner i produksjonstilskudd.
Produksjonsselskap: Goodtime Stavanger AS. Produsent: Søren Sussemiehl Scjhødt. Regissør: Fredrik Lillegraven. Manus: Emilie Hetland og Fredrik Lillegraven. Lengde: 12 minutter. Totalbudsjett: 953.000 kroner.
«Taxisjåføren Helge og Tiril møtes 20 år etter ungdomsskolen. De har gått forskjellige veier i livet, og under en intens biltur avdukes både sårbare hemmeligheter og konfrontasjoner om hvem de en gang var.»
Fra konsulentens vurdering: «Siste tur er en film om hvordan tenårene preger hvem vi er som voksne. Endrer vi oss egentlig? Filmen tematiserer også effektene av mobbing og utenforskap senere i livet. Det er fint å kunne gi støtte til en filmskaper som nå tar regien alene, og til et produksjonsselskap som har jobbet målrettet mot å produsere mer fiksjon siden suksessen med dokumentarfilmen Kamelen.»