Tradisjonell kinoprogrammering får nå konkurranse fra kunstig intelligens. Under filmfestivalen i Haugesund arrangerer kinobransjen seminar om hvordan KI kan anvendes.
Foto fra Smedasundet som omgir festivalområdet i Haugesund
Filmprogrammering – Hvordan ta i bruk KI og annen teknologi for å optimalisere filmprogrammet, er et av temaene som skal utforskes under kinobransjens seminarprogram under Den norske filmfestivalen i Haugesund (17. – 23.08).
Med fremveksten av digitale plattformer og et stadig mer krevende publikum, er det essensielt for kinoene å tilpasse seg og bruke nye verktøy for å forbli relevante og attraktive, heter det i programomtalen. Tradisjonelle metoder for å planlegge kinoprogrammet basert på erfaring og manuell analyse får nå konkurranse fra avanserte teknologiske løsninger.
«Ønsker du å forstå hvordan kunstig intelligens (KI) og avanserte dataanalyser kan brukes for å gjøre kinoprogrammet enda bedre? Da må du ikke gå glipp av vårt foredrag om hvordan kinoene og filmdistributørene i Norge kan benytte KI og annen teknologi for å optimalisere filmprogrammet og nå filmens målgruppe mer treffsikkert.»
Seminaret anbefales for de som jobber innen film- og underholdningsindustrien, enten som kinooperatør, filmdistributør, markedsfører, eller teknologientusiast.
Til Haugesund kommer et panel av eksperter med omfattende erfaring fra både teknologi- og kinoindustrien. De vil dele sin kunnskap og sine erfaringer om hvordan teknologi endrer og optimaliserer måten vi programmerer film på. Blant foredragsholderne finner vi blant andre Martin Berg, daglig leder i DX og teknologiekspert, og Sergio Chavez, kinosjef Tynset Kino og teknologientusiast.
Dette er noe av det du kan lære:
1. Kunstig Intelligens i kinoprogrammering: Hvordan KI analyserer seervaner og preferanser for å forutsi hvilke filmer som vil trekke flest publikummere. Bruk av algoritmer for å optimalisere visningstider og saloppsett basert på forventet etterspørsel.
2. Dataanalyse og publikumsinnsikt: Innsamling og analyse av store mengder data fra billettsalg, sosiale medier og andre kilder. Hvordan dataanalyser gir innsikt i publikums preferanser og kan hjelpe kinoene med å tilpasse sitt tilbud.
3. Fordeler for publikum: Hvordan teknologiske fremskritt skaper en mer skreddersydd og tilfredsstillende kino-opplevelse. Bedre tilgjengelighet til informasjon om filmer, inkludert anmeldelser og tilbakemeldinger fra andre.
Foto fra Smedasundet som omgir festivalområdet i Haugesund
Filmprogrammering – Hvordan ta i bruk KI og annen teknologi for å optimalisere filmprogrammet, er et av temaene som skal utforskes under kinobransjens seminarprogram under Den norske filmfestivalen i Haugesund (17. – 23.08).
Med fremveksten av digitale plattformer og et stadig mer krevende publikum, er det essensielt for kinoene å tilpasse seg og bruke nye verktøy for å forbli relevante og attraktive, heter det i programomtalen. Tradisjonelle metoder for å planlegge kinoprogrammet basert på erfaring og manuell analyse får nå konkurranse fra avanserte teknologiske løsninger.
«Ønsker du å forstå hvordan kunstig intelligens (KI) og avanserte dataanalyser kan brukes for å gjøre kinoprogrammet enda bedre? Da må du ikke gå glipp av vårt foredrag om hvordan kinoene og filmdistributørene i Norge kan benytte KI og annen teknologi for å optimalisere filmprogrammet og nå filmens målgruppe mer treffsikkert.»
Seminaret anbefales for de som jobber innen film- og underholdningsindustrien, enten som kinooperatør, filmdistributør, markedsfører, eller teknologientusiast.
Til Haugesund kommer et panel av eksperter med omfattende erfaring fra både teknologi- og kinoindustrien. De vil dele sin kunnskap og sine erfaringer om hvordan teknologi endrer og optimaliserer måten vi programmerer film på. Blant foredragsholderne finner vi blant andre Martin Berg, daglig leder i DX og teknologiekspert, og Sergio Chavez, kinosjef Tynset Kino og teknologientusiast.
Dette er noe av det du kan lære:
1. Kunstig Intelligens i kinoprogrammering: Hvordan KI analyserer seervaner og preferanser for å forutsi hvilke filmer som vil trekke flest publikummere. Bruk av algoritmer for å optimalisere visningstider og saloppsett basert på forventet etterspørsel.
2. Dataanalyse og publikumsinnsikt: Innsamling og analyse av store mengder data fra billettsalg, sosiale medier og andre kilder. Hvordan dataanalyser gir innsikt i publikums preferanser og kan hjelpe kinoene med å tilpasse sitt tilbud.
3. Fordeler for publikum: Hvordan teknologiske fremskritt skaper en mer skreddersydd og tilfredsstillende kino-opplevelse. Bedre tilgjengelighet til informasjon om filmer, inkludert anmeldelser og tilbakemeldinger fra andre.