Kinoene omfavner kunstig intelligens.

Kinoene omfavner kunstig intelligens.

Tradisjonell kinoprogrammering får nå konkurranse fra kunstig intelligens. Under filmfestivalen i Haugesund arrangerer kinobransjen seminar om hvordan KI kan anvendes.

Foto fra Smedasundet som omgir festivalområdet i Haugesund

Filmprogrammering – Hvordan ta i bruk KI og annen teknologi for å optimalisere filmprogrammet, er et av temaene som skal utforskes under kinobransjens seminarprogram under Den norske filmfestivalen i Haugesund (17. – 23.08).

Med fremveksten av digitale plattformer og et stadig mer krevende publikum, er det essensielt for kinoene å tilpasse seg og bruke nye verktøy for å forbli relevante og attraktive, heter det i programomtalen. Tradisjonelle metoder for å planlegge kinoprogrammet basert på erfaring og manuell analyse får nå konkurranse fra avanserte teknologiske løsninger.

«Ønsker du å forstå hvordan kunstig intelligens (KI) og avanserte dataanalyser kan brukes for å gjøre kinoprogrammet enda bedre? Da må du ikke gå glipp av vårt foredrag om hvordan kinoene og filmdistributørene i Norge kan benytte KI og annen teknologi for å optimalisere filmprogrammet og nå filmens målgruppe mer treffsikkert.»

Seminaret anbefales for de som jobber innen film- og underholdningsindustrien, enten som kinooperatør, filmdistributør, markedsfører, eller teknologientusiast.

Til Haugesund kommer et panel av eksperter med omfattende erfaring fra både teknologi- og kinoindustrien. De vil dele sin kunnskap og sine erfaringer om hvordan teknologi endrer og optimaliserer måten vi programmerer film på. Blant foredragsholderne finner vi blant andre Martin Berg, daglig leder i DX og teknologiekspert, og Sergio Chavez, kinosjef Tynset Kino og teknologientusiast.

Dette er noe av det du kan lære:

1. Kunstig Intelligens i kinoprogrammering: Hvordan KI analyserer seervaner og preferanser for å forutsi hvilke filmer som vil trekke flest publikummere. Bruk av algoritmer for å optimalisere visningstider og saloppsett basert på forventet etterspørsel.

2. Dataanalyse og publikumsinnsikt: Innsamling og analyse av store mengder data fra billettsalg, sosiale medier og andre kilder. Hvordan dataanalyser gir innsikt i publikums preferanser og kan hjelpe kinoene med å tilpasse sitt tilbud.

3. Fordeler for publikum: Hvordan teknologiske fremskritt skaper en mer skreddersydd og tilfredsstillende kino-opplevelse. Bedre tilgjengelighet til informasjon om filmer, inkludert anmeldelser og tilbakemeldinger fra andre.

Les mer om arrangementet.

Kinoene omfavner kunstig intelligens.

Kinoene omfavner kunstig intelligens.

Tradisjonell kinoprogrammering får nå konkurranse fra kunstig intelligens. Under filmfestivalen i Haugesund arrangerer kinobransjen seminar om hvordan KI kan anvendes.

Foto fra Smedasundet som omgir festivalområdet i Haugesund

Filmprogrammering – Hvordan ta i bruk KI og annen teknologi for å optimalisere filmprogrammet, er et av temaene som skal utforskes under kinobransjens seminarprogram under Den norske filmfestivalen i Haugesund (17. – 23.08).

Med fremveksten av digitale plattformer og et stadig mer krevende publikum, er det essensielt for kinoene å tilpasse seg og bruke nye verktøy for å forbli relevante og attraktive, heter det i programomtalen. Tradisjonelle metoder for å planlegge kinoprogrammet basert på erfaring og manuell analyse får nå konkurranse fra avanserte teknologiske løsninger.

«Ønsker du å forstå hvordan kunstig intelligens (KI) og avanserte dataanalyser kan brukes for å gjøre kinoprogrammet enda bedre? Da må du ikke gå glipp av vårt foredrag om hvordan kinoene og filmdistributørene i Norge kan benytte KI og annen teknologi for å optimalisere filmprogrammet og nå filmens målgruppe mer treffsikkert.»

Seminaret anbefales for de som jobber innen film- og underholdningsindustrien, enten som kinooperatør, filmdistributør, markedsfører, eller teknologientusiast.

Til Haugesund kommer et panel av eksperter med omfattende erfaring fra både teknologi- og kinoindustrien. De vil dele sin kunnskap og sine erfaringer om hvordan teknologi endrer og optimaliserer måten vi programmerer film på. Blant foredragsholderne finner vi blant andre Martin Berg, daglig leder i DX og teknologiekspert, og Sergio Chavez, kinosjef Tynset Kino og teknologientusiast.

Dette er noe av det du kan lære:

1. Kunstig Intelligens i kinoprogrammering: Hvordan KI analyserer seervaner og preferanser for å forutsi hvilke filmer som vil trekke flest publikummere. Bruk av algoritmer for å optimalisere visningstider og saloppsett basert på forventet etterspørsel.

2. Dataanalyse og publikumsinnsikt: Innsamling og analyse av store mengder data fra billettsalg, sosiale medier og andre kilder. Hvordan dataanalyser gir innsikt i publikums preferanser og kan hjelpe kinoene med å tilpasse sitt tilbud.

3. Fordeler for publikum: Hvordan teknologiske fremskritt skaper en mer skreddersydd og tilfredsstillende kino-opplevelse. Bedre tilgjengelighet til informasjon om filmer, inkludert anmeldelser og tilbakemeldinger fra andre.

Les mer om arrangementet.

MENY