Årets priser ved den 52. Norske filmfestivalen er delt ut. Den italienske filmen «Vi har ennå i morgen» kunne dra hjem med både publikumsprisen og Audentiaprisen.
Foto: «Vi har ennå i morgen» fikk to av prisene.
Årets priser ved den 52. Norske filmfestivalen er delt ut: Den siste reisen – Tilbake til rivieraen og Vi har ennå i morgen vant filmprisene, mens Halima vant Beste prosjekt under Nordic Co-Production Market og Tape vant prisen for Next Nordic Generation. Prisene ble delt ut på avslutningsseremonien på Edda kino i Haugesund.
Publikumsprisen er gitt av Den norske filmfestivalen og Haugesunds avis. Juryen begrunner tildelingen som følger:
Det var mange vakre, fantastiske og forskjellige filmer vi måtte se, men én skiller seg spesielt ut. Åpningsscenen fanger deg, både med humor og vold. Du er fanget og kan ikke rømme – akkurat som hovedpersonen. Historien er rørende og intens, du må se hvordan dette ender. Og akkurat når du tror du vet, innser du sakte, med en tåre i øyet og et smil – at du hele tiden tok feil. Vinneren av Publikumsprisen er «Vi har ennå i morgen».
Juryen har bestått av Martin Mentzoni, Olav Andre Åserød Myklebust, Torunn Steensnæs, Lidia Fyllingsnes og Ingvild Konstanse Bentsen.
Gledessprederen deles ut av festivalen og en jury utnevnt av Norske kinosjefers forbund. Juryens begrunnelse er som følger:
Dette er en de filmene som makter å sette hele kinosalen i samme gode elektriske stemning, med gråt og latter om hverandre. En fantastisk film å oppleve sammen og der vi virkelig forstår at film er best på kino, og som har blitt løftet fram av alle som har sett den på festivalen. Filmen ble en enorm suksess i sitt hjemland, og er en roadmovie der en sønn ønsker å ta med sin far på en reise der gode minner gjenoppleves og gir livsgnist. Filmen er et sjarmerende portrett av en far som har viet livet sitt til andre uten å forvente noe tilbake, samt et dypdykk i vennskap og redselen for å miste den man er glad i. Filmen er rett og slett en hyllest til livet, en varm film om et varmt menneske, som blir høstens feelgood-dokumentar på kino! Vinner av Gledessprederen 2024 er den svenske filmen “Den siste reisen – tilbake til rivieraen”, regissert av Filip Hammar og Fredrik Wikingsson. Filmen distribueres av Selmer Media.
Juryen har bestått av Ida K Balto (Aurora Kino), Morten Ørmen (Lillehammer kino), Silje Utkilen (Hamar Kino), og Christin Berg, juryleder (Nordisk Film Kino).
Beste prosjekt på Nordic Co-production Market: Vinneren får delta på Producers Network in Cannes samt et tilskudd på 3 500 euro i form av naturalytelser fra Totalpost Finland. Vinneren kåres av en jury bestående av Bartholomew Sammut fra Berlinalen, Magdalena Banasik fra m-appeal og Petri Kemppinen fra Totalpost Finland. Her er juryens begrunnelse:
Etter en veldig lang og berikende vurdering med bakgrunn i den høye kvaliteten på prosjektene, har juryen fattet en beslutning! For en film som utstråler en enorm mengde varme og empati, som vi så reflektert i den rørende og underholdende presentasjonen. En film som utforsker en historie vi ennå ikke har sett komme fra Finland, har juryen besluttet å tildele Beste Pitch-prisen til Naima Mohamud og Anita Hypponen med filmen “Halima”.
Prisen for Next Nordic Generation: Årets jury har bestått av Gunnbjörg Gunnarsdóttir, Fredrik S. Hana and Elisa Pirir. Prisen består av NOK 20,000, gitt av CAPA, gitt til produksjonsteamet bak den beste avgangsfilmen fra de nordiske filmskolene. Vinneren av årets Next Nordic Generation er “Tape” med hederlig omtale av “Liksom City”.
Her er juryens begrunnelse:
Vinneren av Next Nordic Generation går til en film som, med sin livlige stil og taktile lyddesign, åpner en portal inn i menneskesinnet. Filmen vekker en frykt for at ting faller fra hverandre og minner oss på at livet konstant trenger reparasjon. Den kaster oss inn i minner om ødelagte gjenstander med lekne og surrealistiske bilder, og formidler en rekke menneskelige følelser uten å ytre et eneste ord. Det er også en hyllest til et verktøy som alle filmskapere har et kjærlig forhold til, en redning i nødens stund, som kanskje ikke alltid er perfekt – men som får jobben gjort. Prisen går til “Tape” av Candace Hui Wing Ki.
Audentiaprisen: Det er en pengepremie på 30 000 Euro fra Eurimages som skal fremme større likestilling i den europeiske filmindustrien. Juryen bestod av Iram Haq, Ståle Stein Berg og Benedicte Danielsen.
Juryens begrunnelse:
Dagens vinner… starter bokstavelig talt med et smell, samtidig som den raskt etablerer en sterk emosjonell kontrakt med sitt publikum. Vi ble fengslet av filmens ekstraordinære formelle presisjon, filmatiske lekenhet, og dens unike evne til å blande et klassisk melodrama med både seriøse temaer og humor. Alt dette er vevd sammen med en smart samfunnskommentar.
Filmen er en nostalgisk, og samtidig en virkelig original, sjangerpastisj som lar oss se vår samtid gjennom nye øyne. Lite visste vi at en smart revitalisering av italiensk neorealisme var akkurat det vi trengte i dag, eller at skildringen av vold i hjemmet, kvinners kamp og samfunnsutvikling kunne håndteres med slik uanstrengt letthet og vidd.
Det er derfor med stor glede at vi tildeler årets Audentiapris til Paola Cortellesi for det vi betrakter som et moderne mesterverk: filmen “Vi har ennå i morgen”.
Foto: «Vi har ennå i morgen» fikk to av prisene.
Årets priser ved den 52. Norske filmfestivalen er delt ut: Den siste reisen – Tilbake til rivieraen og Vi har ennå i morgen vant filmprisene, mens Halima vant Beste prosjekt under Nordic Co-Production Market og Tape vant prisen for Next Nordic Generation. Prisene ble delt ut på avslutningsseremonien på Edda kino i Haugesund.
Publikumsprisen er gitt av Den norske filmfestivalen og Haugesunds avis. Juryen begrunner tildelingen som følger:
Det var mange vakre, fantastiske og forskjellige filmer vi måtte se, men én skiller seg spesielt ut. Åpningsscenen fanger deg, både med humor og vold. Du er fanget og kan ikke rømme – akkurat som hovedpersonen. Historien er rørende og intens, du må se hvordan dette ender. Og akkurat når du tror du vet, innser du sakte, med en tåre i øyet og et smil – at du hele tiden tok feil. Vinneren av Publikumsprisen er «Vi har ennå i morgen».
Juryen har bestått av Martin Mentzoni, Olav Andre Åserød Myklebust, Torunn Steensnæs, Lidia Fyllingsnes og Ingvild Konstanse Bentsen.
Gledessprederen deles ut av festivalen og en jury utnevnt av Norske kinosjefers forbund. Juryens begrunnelse er som følger:
Dette er en de filmene som makter å sette hele kinosalen i samme gode elektriske stemning, med gråt og latter om hverandre. En fantastisk film å oppleve sammen og der vi virkelig forstår at film er best på kino, og som har blitt løftet fram av alle som har sett den på festivalen. Filmen ble en enorm suksess i sitt hjemland, og er en roadmovie der en sønn ønsker å ta med sin far på en reise der gode minner gjenoppleves og gir livsgnist. Filmen er et sjarmerende portrett av en far som har viet livet sitt til andre uten å forvente noe tilbake, samt et dypdykk i vennskap og redselen for å miste den man er glad i. Filmen er rett og slett en hyllest til livet, en varm film om et varmt menneske, som blir høstens feelgood-dokumentar på kino! Vinner av Gledessprederen 2024 er den svenske filmen “Den siste reisen – tilbake til rivieraen”, regissert av Filip Hammar og Fredrik Wikingsson. Filmen distribueres av Selmer Media.
Juryen har bestått av Ida K Balto (Aurora Kino), Morten Ørmen (Lillehammer kino), Silje Utkilen (Hamar Kino), og Christin Berg, juryleder (Nordisk Film Kino).
Beste prosjekt på Nordic Co-production Market: Vinneren får delta på Producers Network in Cannes samt et tilskudd på 3 500 euro i form av naturalytelser fra Totalpost Finland. Vinneren kåres av en jury bestående av Bartholomew Sammut fra Berlinalen, Magdalena Banasik fra m-appeal og Petri Kemppinen fra Totalpost Finland. Her er juryens begrunnelse:
Etter en veldig lang og berikende vurdering med bakgrunn i den høye kvaliteten på prosjektene, har juryen fattet en beslutning! For en film som utstråler en enorm mengde varme og empati, som vi så reflektert i den rørende og underholdende presentasjonen. En film som utforsker en historie vi ennå ikke har sett komme fra Finland, har juryen besluttet å tildele Beste Pitch-prisen til Naima Mohamud og Anita Hypponen med filmen “Halima”.
Prisen for Next Nordic Generation: Årets jury har bestått av Gunnbjörg Gunnarsdóttir, Fredrik S. Hana and Elisa Pirir. Prisen består av NOK 20,000, gitt av CAPA, gitt til produksjonsteamet bak den beste avgangsfilmen fra de nordiske filmskolene. Vinneren av årets Next Nordic Generation er “Tape” med hederlig omtale av “Liksom City”.
Her er juryens begrunnelse:
Vinneren av Next Nordic Generation går til en film som, med sin livlige stil og taktile lyddesign, åpner en portal inn i menneskesinnet. Filmen vekker en frykt for at ting faller fra hverandre og minner oss på at livet konstant trenger reparasjon. Den kaster oss inn i minner om ødelagte gjenstander med lekne og surrealistiske bilder, og formidler en rekke menneskelige følelser uten å ytre et eneste ord. Det er også en hyllest til et verktøy som alle filmskapere har et kjærlig forhold til, en redning i nødens stund, som kanskje ikke alltid er perfekt – men som får jobben gjort. Prisen går til “Tape” av Candace Hui Wing Ki.
Audentiaprisen: Det er en pengepremie på 30 000 Euro fra Eurimages som skal fremme større likestilling i den europeiske filmindustrien. Juryen bestod av Iram Haq, Ståle Stein Berg og Benedicte Danielsen.
Juryens begrunnelse:
Dagens vinner… starter bokstavelig talt med et smell, samtidig som den raskt etablerer en sterk emosjonell kontrakt med sitt publikum. Vi ble fengslet av filmens ekstraordinære formelle presisjon, filmatiske lekenhet, og dens unike evne til å blande et klassisk melodrama med både seriøse temaer og humor. Alt dette er vevd sammen med en smart samfunnskommentar.
Filmen er en nostalgisk, og samtidig en virkelig original, sjangerpastisj som lar oss se vår samtid gjennom nye øyne. Lite visste vi at en smart revitalisering av italiensk neorealisme var akkurat det vi trengte i dag, eller at skildringen av vold i hjemmet, kvinners kamp og samfunnsutvikling kunne håndteres med slik uanstrengt letthet og vidd.
Det er derfor med stor glede at vi tildeler årets Audentiapris til Paola Cortellesi for det vi betrakter som et moderne mesterverk: filmen “Vi har ennå i morgen”.