Nordiske Max-abonnenter har måttet se sensurert kultklassiker av den Oscarpriste regissøren Yorgos Lanthimos. Max kaller det en «feil».

Foto fra «Dogtooth».
Yorgos Lanthimos er denne uken aktuell på norske kinoer med Kinds of Kindness med blant andre Emma Stone og Jesse Plemons i sentrale roller. Filmen fikk mye omtale da den deltok på Cannesfestivalen i mai. Blant annet inneholder den flere nærgående skildringer av sex og såkalt grenseoverskridende atferd. Derfor har den fått aldersgrense 15 år.
Kinds of Kindess minner ikke så lite om Lanthimos sin gjennombruddsfilm Dogtooth. Den absurdistiske og mørke skildringen av en dysfunksjonell familie fra 2009 vekket oppsikt blant annet for sine sexscener. Nå viser det seg at filmen har vært sensurert av strømmekanalen Max helt siden den ble sluppet der. I en mye omtalt sexscene har Max sladdet et kjønnsorgan (noe også norske seere har fått merke).
Aldersgrensen som Max anbefaler på Dogtooth er 16 år. Likevel har filmen fått ytterligere sensur uten at abonnentene er informert om det. For en film som er rettet mot en voksen nisje er dette et merkelig inngrep. Det danske filmmagasinet Ekko har konfrontert Max-ledelsen i Norden med sensuren. Svaret er at dette er en «feil» de ønsker å rette på. Den sensurerte versjonen var ment for andre markeder enn det nordiske, heter det.
Dette er ikke første gangen Max griper inn i filmer for å fjerne angivelig støtende innhold. I 2022 kunne det samme filmmagasinet Ekko melde om at HBO Max (som kanalen het den gangen) hadde sensurert en rekke filmer uten å informere abonnentene. Blant annet var banneord borte fra E.T og et kjønnsorgan fra en hund fjernet fra Beethoven 2. Også andre strømmeaktører, deriblant Prime Video, er tatt på fersken idet de har fjernet støtende innslag fra filmer (teksten «Born To Kill» ble feks fjernet fra hjelmen på plakaten for Stanley Kubricks Full Metal Jacket).
Det er ikke noe nytt at filmer som lanseres for andre markeder «tilpasses» disse ved å fjerne støtende innhold. Vi har meldt om slike tilfeller tidligere. Men disse gjentagende glippene – som sannsynligvis er i strid med markedsføringsloven – undergraver tilliten mellom filmskaperne og Max. Det mange spør seg er hvor omfattende disse «feilene» i realiteten er. Hvor mange små inngrep er gjort i filmer uten at abonnentene har lagt merke til det? Her bør Max komme på banen og feie all tvil til side.
Foto fra «Dogtooth».
Yorgos Lanthimos er denne uken aktuell på norske kinoer med Kinds of Kindness med blant andre Emma Stone og Jesse Plemons i sentrale roller. Filmen fikk mye omtale da den deltok på Cannesfestivalen i mai. Blant annet inneholder den flere nærgående skildringer av sex og såkalt grenseoverskridende atferd. Derfor har den fått aldersgrense 15 år.
Kinds of Kindess minner ikke så lite om Lanthimos sin gjennombruddsfilm Dogtooth. Den absurdistiske og mørke skildringen av en dysfunksjonell familie fra 2009 vekket oppsikt blant annet for sine sexscener. Nå viser det seg at filmen har vært sensurert av strømmekanalen Max helt siden den ble sluppet der. I en mye omtalt sexscene har Max sladdet et kjønnsorgan (noe også norske seere har fått merke).
Aldersgrensen som Max anbefaler på Dogtooth er 16 år. Likevel har filmen fått ytterligere sensur uten at abonnentene er informert om det. For en film som er rettet mot en voksen nisje er dette et merkelig inngrep. Det danske filmmagasinet Ekko har konfrontert Max-ledelsen i Norden med sensuren. Svaret er at dette er en «feil» de ønsker å rette på. Den sensurerte versjonen var ment for andre markeder enn det nordiske, heter det.
Dette er ikke første gangen Max griper inn i filmer for å fjerne angivelig støtende innhold. I 2022 kunne det samme filmmagasinet Ekko melde om at HBO Max (som kanalen het den gangen) hadde sensurert en rekke filmer uten å informere abonnentene. Blant annet var banneord borte fra E.T og et kjønnsorgan fra en hund fjernet fra Beethoven 2. Også andre strømmeaktører, deriblant Prime Video, er tatt på fersken idet de har fjernet støtende innslag fra filmer (teksten «Born To Kill» ble feks fjernet fra hjelmen på plakaten for Stanley Kubricks Full Metal Jacket).
Det er ikke noe nytt at filmer som lanseres for andre markeder «tilpasses» disse ved å fjerne støtende innhold. Vi har meldt om slike tilfeller tidligere. Men disse gjentagende glippene – som sannsynligvis er i strid med markedsføringsloven – undergraver tilliten mellom filmskaperne og Max. Det mange spør seg er hvor omfattende disse «feilene» i realiteten er. Hvor mange små inngrep er gjort i filmer uten at abonnentene har lagt merke til det? Her bør Max komme på banen og feie all tvil til side.