I en ny kampanje slår kinobransjen på stortromma for det unike ved kinoopplevelsen. «Først på kino, størst på kino» er det nye slagordet. Og bransjen har besøkstall som kan backe opp påstanden.
Foto fra tre av høstens sentrale norske filmer: «Quislings siste dager», «Nr. 24» og «Armand».
Nordmenn strømmer til kinoene denne sommeren, fastslår Film & Kino, Norske filmdistributørers forening og ODEON i en felles pressmelding. Den inngår i en kampanje der de tre aktørene slår et slag for den unike kinoopplevelsen. Etter en skuffende mai måned, har besøket tatt seg opp i juni og så langt i juli. Familiefilmen Innsiden ut 2 har nå erobret tronen som mest sette film på norske kinoer i 2024 med over 350 000 norske kinogjengere. Samtidig har Grusomme meg 4 nylig hatt premiere, og Marvel-blockbusteren Deadpool & Wolverine er like rundt hjørnet.
Samtidig viser en ny undersøkelse gjennomført av de tre aktørene at publikum mener det er fem kvaliteter kinoen har som stua hjemme ikke kan matche. Svarene fra de 500 respondentene viser at kinoen scorer høyere enn hjemmet på opplevelsen, det sosiale, hverdagsluksus og kvaliteten «inntrykksfull». Det er likevel den femte og siste kvaliteten som utløser størst jubel:
– Kinoen scorer høyere på kvaliteten «Koselig», så det som gleder oss mest er at gjestene våre gir uttrykk for at det er koseligere å se film hos oss enn i sitt eget hjem. Samtidig er det kanskje ikke så overraskende? Hjemme kan vi være distraherte, men på kino gir vi vår fulle oppmerksomhet både til filmen og hverandre, sier Jon Einar Sivertsen, kommersiell direktør i ODEON Kino.
Sivertsen tror at grunnen til at kinoene oppleves som så koselige er at de mer enn noen gang skaper og utvikler arrangementer og møteplasser rundt filmene. For ODEON eksemplifiserer han med seniorkino, studentkino og kvalitetsfilmkonseptet Spotlight, konsepter hvor det gjerne også er rabatterte billetter for å befeste kinoens rolle som et lavterskel kulturtilbud for alle.
Espen Pedersen, direktør i bransjeorganisasjonen Film & Kino, mener undersøkelsen er en hyggelig bekreftelse på at det fortsatt er kinoen som er det kan kaller minnefabrikken.
– Når folk svarer at kinoen gir en bedre opplevelse, at filmene gjør mer inntrykk i kinosalen og at det er mer sosialt og koselig på kino, sier de samtidig at minnene ikke skapes i sofaen hjemme. Man kan snakke med nesten hvem som helst om uforglemmelige kinominner, men hvor mange minner har man egentlig fra tv-titting i sofaen hjemme?
Akkurat nå er det ingen nye norske filmer blant de 25 mest sette på kino. Men kinobransjen setter sin lit til at høstens norske premierefilmer skal endre på det. Da slippes nemlig Quislings siste dager, Cannes-vinneren Armand og Gunnar Sønsteby-filmen Nr. 24. Agnethe Buus Jensen, daglig leder i Norske filmdistributørers forening, ser frem mot kinohøstens norske innslag.
– Sammen med Film & Kino jobber vi med kampanjen «Først på kino, størst på kino». Slagordet viser så klart til at de beste filmene kommer til kinoen først, men også til at opplevelsen er størst i kinosalen – og ikke bare for øynene og ørene, men også for hodet og hjertet. Undersøkelsen til ODEON viser at vi gjør rett i å fortsette å dyrke kvalitetene som skaper kinomagi for publikum!
Foto fra tre av høstens sentrale norske filmer: «Quislings siste dager», «Nr. 24» og «Armand».
Nordmenn strømmer til kinoene denne sommeren, fastslår Film & Kino, Norske filmdistributørers forening og ODEON i en felles pressmelding. Den inngår i en kampanje der de tre aktørene slår et slag for den unike kinoopplevelsen. Etter en skuffende mai måned, har besøket tatt seg opp i juni og så langt i juli. Familiefilmen Innsiden ut 2 har nå erobret tronen som mest sette film på norske kinoer i 2024 med over 350 000 norske kinogjengere. Samtidig har Grusomme meg 4 nylig hatt premiere, og Marvel-blockbusteren Deadpool & Wolverine er like rundt hjørnet.
Samtidig viser en ny undersøkelse gjennomført av de tre aktørene at publikum mener det er fem kvaliteter kinoen har som stua hjemme ikke kan matche. Svarene fra de 500 respondentene viser at kinoen scorer høyere enn hjemmet på opplevelsen, det sosiale, hverdagsluksus og kvaliteten «inntrykksfull». Det er likevel den femte og siste kvaliteten som utløser størst jubel:
– Kinoen scorer høyere på kvaliteten «Koselig», så det som gleder oss mest er at gjestene våre gir uttrykk for at det er koseligere å se film hos oss enn i sitt eget hjem. Samtidig er det kanskje ikke så overraskende? Hjemme kan vi være distraherte, men på kino gir vi vår fulle oppmerksomhet både til filmen og hverandre, sier Jon Einar Sivertsen, kommersiell direktør i ODEON Kino.
Sivertsen tror at grunnen til at kinoene oppleves som så koselige er at de mer enn noen gang skaper og utvikler arrangementer og møteplasser rundt filmene. For ODEON eksemplifiserer han med seniorkino, studentkino og kvalitetsfilmkonseptet Spotlight, konsepter hvor det gjerne også er rabatterte billetter for å befeste kinoens rolle som et lavterskel kulturtilbud for alle.
Espen Pedersen, direktør i bransjeorganisasjonen Film & Kino, mener undersøkelsen er en hyggelig bekreftelse på at det fortsatt er kinoen som er det kan kaller minnefabrikken.
– Når folk svarer at kinoen gir en bedre opplevelse, at filmene gjør mer inntrykk i kinosalen og at det er mer sosialt og koselig på kino, sier de samtidig at minnene ikke skapes i sofaen hjemme. Man kan snakke med nesten hvem som helst om uforglemmelige kinominner, men hvor mange minner har man egentlig fra tv-titting i sofaen hjemme?
Akkurat nå er det ingen nye norske filmer blant de 25 mest sette på kino. Men kinobransjen setter sin lit til at høstens norske premierefilmer skal endre på det. Da slippes nemlig Quislings siste dager, Cannes-vinneren Armand og Gunnar Sønsteby-filmen Nr. 24. Agnethe Buus Jensen, daglig leder i Norske filmdistributørers forening, ser frem mot kinohøstens norske innslag.
– Sammen med Film & Kino jobber vi med kampanjen «Først på kino, størst på kino». Slagordet viser så klart til at de beste filmene kommer til kinoen først, men også til at opplevelsen er størst i kinosalen – og ikke bare for øynene og ørene, men også for hodet og hjertet. Undersøkelsen til ODEON viser at vi gjør rett i å fortsette å dyrke kvalitetene som skaper kinomagi for publikum!