Grusom Hollywood-dominans på kinotoppen.

Grusom Hollywood-dominans på kinotoppen.

De ti mest sette filmene på kino akkurat nå er amerikanske. «Grusomme meg 4» troner suverent på topp.

Foto fra «Grusomme meg 4».

Kinotilbudet for tiden er en deprimerende påminner om Hollywoodstudioenes dominans over sommersesongen. I sommer er de amerikanske storfilmene rullet ut, én etter én, og forsyner seg grådig av folks oppmerksomhet og tid. Alle andre filmer skyr banen. Det høyeste norsk film når opp på kinotoppen er med Victoria må dø på 32.plass og Eksplosjoner i hjertet på 35.plass. Sistnevnte er sett av litt over 700 etter tre uker på kino.

Ikke før Inside Out 2 hadde lokket nær 300 000 på kino etter bare tre uker, feide den fjerde Grusomme meg-filmen alle av banen med nesten 100 000 i åpningshelgen. De to filmene forventes å dominere kinotoppen resten av sommeren.

Om vi skal lete etter mangfold i kinotoppen, så finner vi det gjennom mer «uavhengige» amerikanske Hollywoodfilmer (om den betegnelsen gir mening): Både A quiet Place: Day One, The Bikeriders og Kinds of kindness er blant de ti mest sette. Førstnevnte nærmer seg anstendige 20 000 etter to uker. Distributøren bak The Bikeriders hadde nok større forventninger enn drøye 4000 besøkende åpningshelgen. Det har vært mye positiv forhåndsomtale av filmen, som kan skilte med stjerner som Tom Hardy, Austin Butler og Jodie Comer i de sentrale rollene. Som en ekte bikerfilm, som spiller på sin forbindelse til Marlon Brando-klassikeren The Wild One, burde den ha et ganske stort kommersielt nedslagsfelt.

Kinds of Kindness er sett av nær 3000 åpningshelgen, og det er ikke så merkelig. Dette er en av Yorgos Lanthimos mest kompromissløse filmer, og det har anmelderne vært tydelige på. All buzzen rundt filmen fra Cannes-festivalen foregikk også i en engere krets av kritikere. Om den ender opp der den nå ser ut til å lande, på rundt 12-15 000 besøkende, så er det slettes ikke verst.

Forøvrig kan vi fastslå at Kevin Costners westernepos Horizon: An American Saga – Chapter One fortsatt sliter med å nå de høydene produsentene og distributøren har siktet mot. Drøyt 10 000 besøkende etter to uker må være en nedtur for en film som mange, deriblant kinosjefene, har vurdert som en potensiell blockbuster. Costner har to nye tilskudd til trilogien under produksjon, og har brukt flere hundre millioner kroner av egen lomme. Men det virkelig store publikummet uteblir, på begge sider av atlanteren.

Grusom Hollywood-dominans på kinotoppen.

Grusom Hollywood-dominans på kinotoppen.

De ti mest sette filmene på kino akkurat nå er amerikanske. «Grusomme meg 4» troner suverent på topp.

Foto fra «Grusomme meg 4».

Kinotilbudet for tiden er en deprimerende påminner om Hollywoodstudioenes dominans over sommersesongen. I sommer er de amerikanske storfilmene rullet ut, én etter én, og forsyner seg grådig av folks oppmerksomhet og tid. Alle andre filmer skyr banen. Det høyeste norsk film når opp på kinotoppen er med Victoria må dø på 32.plass og Eksplosjoner i hjertet på 35.plass. Sistnevnte er sett av litt over 700 etter tre uker på kino.

Ikke før Inside Out 2 hadde lokket nær 300 000 på kino etter bare tre uker, feide den fjerde Grusomme meg-filmen alle av banen med nesten 100 000 i åpningshelgen. De to filmene forventes å dominere kinotoppen resten av sommeren.

Om vi skal lete etter mangfold i kinotoppen, så finner vi det gjennom mer «uavhengige» amerikanske Hollywoodfilmer (om den betegnelsen gir mening): Både A quiet Place: Day One, The Bikeriders og Kinds of kindness er blant de ti mest sette. Førstnevnte nærmer seg anstendige 20 000 etter to uker. Distributøren bak The Bikeriders hadde nok større forventninger enn drøye 4000 besøkende åpningshelgen. Det har vært mye positiv forhåndsomtale av filmen, som kan skilte med stjerner som Tom Hardy, Austin Butler og Jodie Comer i de sentrale rollene. Som en ekte bikerfilm, som spiller på sin forbindelse til Marlon Brando-klassikeren The Wild One, burde den ha et ganske stort kommersielt nedslagsfelt.

Kinds of Kindness er sett av nær 3000 åpningshelgen, og det er ikke så merkelig. Dette er en av Yorgos Lanthimos mest kompromissløse filmer, og det har anmelderne vært tydelige på. All buzzen rundt filmen fra Cannes-festivalen foregikk også i en engere krets av kritikere. Om den ender opp der den nå ser ut til å lande, på rundt 12-15 000 besøkende, så er det slettes ikke verst.

Forøvrig kan vi fastslå at Kevin Costners westernepos Horizon: An American Saga – Chapter One fortsatt sliter med å nå de høydene produsentene og distributøren har siktet mot. Drøyt 10 000 besøkende etter to uker må være en nedtur for en film som mange, deriblant kinosjefene, har vurdert som en potensiell blockbuster. Costner har to nye tilskudd til trilogien under produksjon, og har brukt flere hundre millioner kroner av egen lomme. Men det virkelig store publikummet uteblir, på begge sider av atlanteren.

MENY