Teamet som ga oss kinosuksessen «Bergen – i all beskjedenhet» er tilbake med en film om kystfolk, mens Adel Khan Farooq undersøker gentrifiseringen av Tøyen i sin nye film.

Foto av Elin Sander og Elisabeth Kleppe (Fotokred: Petronelle Halvorsen.)
I vedtaksmøter denne uken har NFI gitt to tilskudd gjennom ordningen for produksjonstilskudd til dokumentarfilm etter konsulentvurdering.
Havfolket får 1.800.000 kroner i produksjonstilskudd.
De erfarne dokumentaristane Elin Sander, Elisabeth Kleppe og Henrik Hylland Uhlving var del av teamet bak byfilmen Bergen – i all beskjedenhet (2020), som gjorde suksess på kino, og følger opp med ny kinodokumentar om folk ved Nordsjøkysten. Sander og Kleppe er med og driver det Bergensbaserte produksjonsselskapet Aldeles AS, som har produsert og samprodusert en rekke prisvinnende kunstfilmer, dokumentarfilmer og kortfilmer siden starten i 2005. Totalbudsjett: 8.000.000 kroner
Fra produsentens synopsis: «Havfolket er en vittig, storslått og hemningsløs kjærlighetserklæring til kystfolket og en utvidelse av fortellingen om det norske. Filmfortellingen kombinerer unik arkivfilm med sterke stemmer fra kysten, og utforsker hva livet tett på havet og langt fra makter sentrum har gjort med kystfolkets lynne, levesett og syn på tilværelsen». Kinodokumentar, 75 minutter.
Fra konsulentens innstilling: «Et dokumentarisk epos om kystfolket og en filmatisk opplevelse av ‘det norske’. I en film hvor alle stemmer går sammen i ett og hvor havet er den store karakteren, blir historien om folket på den norske kysten fortalt – deres humor, innsikt, klokskap og humor. Filmen er innovativ både i form og metode, og har tilgang til et helt unikt arkiv, med et kreativt team som kan hale prosjektet i land» skriver filmkonsulent Anna J. Ljungmark i sin innstilling.
Tøyen Pop-Up får 900.000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 2.210.000 kroner
Det er en hybridfilm av Adel Khan Farooq som undersøker gentrifiseringen av Tøyen fra ulike perspektiv, og i ulike formspråk. Det er en film om integrering, inkludering, definisjonsmakt og balansen mellom å fornye og ta vare på det som er.
Khan Farooq er filmskaper, dokumentarist og forfatter. Han var medregissør på NRK-dokumentaren Den norske islamisten (2017) og har hatt manus og regi på den animerte kortfilmen Kakerlakkene (2022). Produksjonsselskapet Stray Dogs ved Kristine Ann Skaret og Sarah Winge Sørensen jobber med regissørdrevne dokumentarprosjekt, og har blant annet produsert Life Is Beatiful (2023), som vant prisen for beste regi på IDFA 2023.
Fra konsulentens innstilling: «Tøyen er et av disse områdene som har blitt omtalt som et utsatt, med kriminalitet, gjenger, utenforskap og så videre. Samtidig er området i anmarsj til å bli gentrifisert, for eksempel er den pakistanske restauranten som har ligget der i 30 år, nå blitt nabo med en naturvinbar. Gjennom et slags utvidet kammerspill som bruker grep fra både fiksjon og dokumentar, illustrerer regissøren Adel Khan Farooq dette møtet mellom to verdener, og nyanserer våre fastlagt oppfatninger av ‘opprinnelige beboere’ og ‘de som gentrifiserer’» skriver filmkonsulent Anna J. Ljungmark i sin innstilling.
(Kilde: NFI)
Foto av Elin Sander og Elisabeth Kleppe (Fotokred: Petronelle Halvorsen.)
I vedtaksmøter denne uken har NFI gitt to tilskudd gjennom ordningen for produksjonstilskudd til dokumentarfilm etter konsulentvurdering.
Havfolket får 1.800.000 kroner i produksjonstilskudd.
De erfarne dokumentaristane Elin Sander, Elisabeth Kleppe og Henrik Hylland Uhlving var del av teamet bak byfilmen Bergen – i all beskjedenhet (2020), som gjorde suksess på kino, og følger opp med ny kinodokumentar om folk ved Nordsjøkysten. Sander og Kleppe er med og driver det Bergensbaserte produksjonsselskapet Aldeles AS, som har produsert og samprodusert en rekke prisvinnende kunstfilmer, dokumentarfilmer og kortfilmer siden starten i 2005. Totalbudsjett: 8.000.000 kroner
Fra produsentens synopsis: «Havfolket er en vittig, storslått og hemningsløs kjærlighetserklæring til kystfolket og en utvidelse av fortellingen om det norske. Filmfortellingen kombinerer unik arkivfilm med sterke stemmer fra kysten, og utforsker hva livet tett på havet og langt fra makter sentrum har gjort med kystfolkets lynne, levesett og syn på tilværelsen». Kinodokumentar, 75 minutter.
Fra konsulentens innstilling: «Et dokumentarisk epos om kystfolket og en filmatisk opplevelse av ‘det norske’. I en film hvor alle stemmer går sammen i ett og hvor havet er den store karakteren, blir historien om folket på den norske kysten fortalt – deres humor, innsikt, klokskap og humor. Filmen er innovativ både i form og metode, og har tilgang til et helt unikt arkiv, med et kreativt team som kan hale prosjektet i land» skriver filmkonsulent Anna J. Ljungmark i sin innstilling.
Tøyen Pop-Up får 900.000 kroner i produksjonstilskudd. Totalbudsjett: 2.210.000 kroner
Det er en hybridfilm av Adel Khan Farooq som undersøker gentrifiseringen av Tøyen fra ulike perspektiv, og i ulike formspråk. Det er en film om integrering, inkludering, definisjonsmakt og balansen mellom å fornye og ta vare på det som er.
Khan Farooq er filmskaper, dokumentarist og forfatter. Han var medregissør på NRK-dokumentaren Den norske islamisten (2017) og har hatt manus og regi på den animerte kortfilmen Kakerlakkene (2022). Produksjonsselskapet Stray Dogs ved Kristine Ann Skaret og Sarah Winge Sørensen jobber med regissørdrevne dokumentarprosjekt, og har blant annet produsert Life Is Beatiful (2023), som vant prisen for beste regi på IDFA 2023.
Fra konsulentens innstilling: «Tøyen er et av disse områdene som har blitt omtalt som et utsatt, med kriminalitet, gjenger, utenforskap og så videre. Samtidig er området i anmarsj til å bli gentrifisert, for eksempel er den pakistanske restauranten som har ligget der i 30 år, nå blitt nabo med en naturvinbar. Gjennom et slags utvidet kammerspill som bruker grep fra både fiksjon og dokumentar, illustrerer regissøren Adel Khan Farooq dette møtet mellom to verdener, og nyanserer våre fastlagt oppfatninger av ‘opprinnelige beboere’ og ‘de som gentrifiserer’» skriver filmkonsulent Anna J. Ljungmark i sin innstilling.
(Kilde: NFI)