Hva betydde bildene før smarttelefonen? Og går det an å lage en katastrofekomedie? Det er noen av spørsmålene sommerens prioriterte prosjekter fra Vestnorsk filmsenter stiller.
Portrett fra «Dette var deg» (foto: Ingeborg Lystad).
Årets tredje tildelingsrunde fra Vestnorsk filmsenter viser stor geografisk spredning både på prosjekt- og søkersida, melder senteret.
«Her finner vi alt fra en kjærlighetserklæring til kystfolket, science fiction på Sunnmøre, katastrofekomedie fra Svartediket i Bergen, til ulike portrett fra Ørsta, Hustadvika og Alaskas skyggeside».
De største pottene var det selskapet Aldeles som fikk – til dokumentarprosjektene Dette var deg og Havfolket.
Dette var deg utforsker hvordan vi tidligere gikk til fotografen for å fryse øyeblikk av livet før smarttelefonene tok over. Regissør Turid Rogne begynte karrieren sin med sterke stillbilde-dokumentarer, og vender nå tilbake til hjembygda Ørsta for å fortelle bygdefolkets historier. «Kva skjedde med bileta etterpå og kva tenkjer vi om portretta og det levde livet dei viser ettersom åra går?»
Havfolket er «en vittig, poetisk og hemningsløs kjærlighetserklæring til kystfolket». Tidligere denne måneden ble det også kjent at prosjektet mottar produksjonsmidler fra NFI. Det er det nye prosjektet til de erfarne dokumentaristene Elin Sander, Elisabeth Kleppe og Henrik Hylland Uhlving som også var en del av teamet bak byfilmen Bergen – i all beskjedenhet. Denne gangen skal de bruke personlige intervju og et rikt bildemateriale fra arkivfilm til å fortelle historien om det norske kystfolket, sier forteller produsent Elisabeth Kleppe:
– Vestnorsk filmsentre var de første som trodde på både Havfolket og Dette var deg, og det har vært avgjørende for å kunne utvikle filmene frem til produksjon. At de nå oppfølger med solide produksjonstilskudd betyr at begge filmene er mange steg nærmere realisering. Begge filmene er regionalt forankret både tematisk og i skapingprosessen, og vi har en ambisjon om at de vil nå et stort nasjonalt og internasjonalt publikum
Andre prosjekter som er tildelt utviklings- og produksjonstilskudd:
Runar Gudnason beveger seg inn i en ny sjanger etter den sterke debutdokumentaren, Eg har ord, med miniserien Hugen som denne runden mottar utviklingsstøtte. I serien reiser en ung kvinne og en kunstig mann gjennom et øde Sunnmøre.
Handmade Films in Norwegian Woods v/ Einar Loftesnes og Kristian Bruarøy er tildelt midler til utvikling av spillfilmen Demningen – en spenningskomedie som blander den store katastrofen med bølger av latterkuler. «Då Erik og ungdomsgjengen hans leikar med dynamitt ved Svartediket i Bergen, set dei i gang ein kjedereaksjon av hendingar som, mange år seinare, truar med å oversvømme byen. Kan Bergen gå under på grunn av vatn?»
I Portrett av en holme tar regissør Amund Lie fra Hydrophobic oss med til en fridykkande familie og livet under bølgene som slår mot en holme i Hustadvika.
Velkommen til Anchorage er et visuelt slående portrett av Anchorage og Alaskas skyggeside. Polyphonic Films og regissør Peter Gupta mottar produksjonsmidler til prosjektet denne runden.
Portrett fra «Dette var deg» (foto: Ingeborg Lystad).
Årets tredje tildelingsrunde fra Vestnorsk filmsenter viser stor geografisk spredning både på prosjekt- og søkersida, melder senteret.
«Her finner vi alt fra en kjærlighetserklæring til kystfolket, science fiction på Sunnmøre, katastrofekomedie fra Svartediket i Bergen, til ulike portrett fra Ørsta, Hustadvika og Alaskas skyggeside».
De største pottene var det selskapet Aldeles som fikk – til dokumentarprosjektene Dette var deg og Havfolket.
Dette var deg utforsker hvordan vi tidligere gikk til fotografen for å fryse øyeblikk av livet før smarttelefonene tok over. Regissør Turid Rogne begynte karrieren sin med sterke stillbilde-dokumentarer, og vender nå tilbake til hjembygda Ørsta for å fortelle bygdefolkets historier. «Kva skjedde med bileta etterpå og kva tenkjer vi om portretta og det levde livet dei viser ettersom åra går?»
Havfolket er «en vittig, poetisk og hemningsløs kjærlighetserklæring til kystfolket». Tidligere denne måneden ble det også kjent at prosjektet mottar produksjonsmidler fra NFI. Det er det nye prosjektet til de erfarne dokumentaristene Elin Sander, Elisabeth Kleppe og Henrik Hylland Uhlving som også var en del av teamet bak byfilmen Bergen – i all beskjedenhet. Denne gangen skal de bruke personlige intervju og et rikt bildemateriale fra arkivfilm til å fortelle historien om det norske kystfolket, sier forteller produsent Elisabeth Kleppe:
– Vestnorsk filmsentre var de første som trodde på både Havfolket og Dette var deg, og det har vært avgjørende for å kunne utvikle filmene frem til produksjon. At de nå oppfølger med solide produksjonstilskudd betyr at begge filmene er mange steg nærmere realisering. Begge filmene er regionalt forankret både tematisk og i skapingprosessen, og vi har en ambisjon om at de vil nå et stort nasjonalt og internasjonalt publikum
Andre prosjekter som er tildelt utviklings- og produksjonstilskudd:
Runar Gudnason beveger seg inn i en ny sjanger etter den sterke debutdokumentaren, Eg har ord, med miniserien Hugen som denne runden mottar utviklingsstøtte. I serien reiser en ung kvinne og en kunstig mann gjennom et øde Sunnmøre.
Handmade Films in Norwegian Woods v/ Einar Loftesnes og Kristian Bruarøy er tildelt midler til utvikling av spillfilmen Demningen – en spenningskomedie som blander den store katastrofen med bølger av latterkuler. «Då Erik og ungdomsgjengen hans leikar med dynamitt ved Svartediket i Bergen, set dei i gang ein kjedereaksjon av hendingar som, mange år seinare, truar med å oversvømme byen. Kan Bergen gå under på grunn av vatn?»
I Portrett av en holme tar regissør Amund Lie fra Hydrophobic oss med til en fridykkande familie og livet under bølgene som slår mot en holme i Hustadvika.
Velkommen til Anchorage er et visuelt slående portrett av Anchorage og Alaskas skyggeside. Polyphonic Films og regissør Peter Gupta mottar produksjonsmidler til prosjektet denne runden.