Tre dramaserier for NRK får toppfinansiering fra NFI.

Tre dramaserier for NRK får toppfinansiering fra NFI.

Nye prosjekter av blant andre Deeyah Khan, Thomas Seeberg Torjussen og Rikke Gregersen har fått tilskudd fra Norsk filminstitutt. I alt ble tre dramaserier, to samproduksjoner og en dokumentar tilgodesett.

Foto fra «Ølhunden Berit».

Norsk filminstitutt (NFI) har tildelt til sammen 16.430.000 i produksjonstilskudd etter konsulentvurdering denne uka.

Tre dramaserier for NRK får toppfinansiering gjennom tilskuddsordningen for produksjon av dramaserie etter konsulentvurdering; to spillefilmer får tilskudd gjennom ordningen samproduksjon av spillefilm med utenlandsk hovedprodusent; mens énn dokumentar får tilskudd gjennom ordningen produksjon av dokumentarfilm etter konsulentvurdering.

Dette er prosjektene:

The Huggingtons 

4.500.000 kroner i produksjonstilskudd

Animasjonsserie for NRK. Produksjonsselskap: Klipp og Lim Media AS. Produsent: Kjersti Greger. Serieskapere og regissører: Lars Hegdal og Ole Kristian Øye. Manusforfatter: Angela Salt. Lengde: 52 x 7 minutter Totalbudsjett: 46.499.068 kroner. Prosjektet har tidligere mottatt 300.000 kroner i utviklingstilskudd fra NFI

Fra konsulentens vurdering: «En dramaserie med en viktig og gjenkjennelig fortelling for de små menneskene den setter seg fore å nå, tre- til fem-åringene. Serien har som ambisjon å vise at alle følelser er lov, og at selv om du i grunnen er snill-og-grei er det lov å bli både sint, lei deg, hissig og vanskelig. The Huggingtons er en herlig mangfoldig og flerkulturell familie, der barna vokser opp i to kulturer; både som menneske av viking-ætt og som etterkommere av et troll. Produksjonsselskapet og serieskaperne fremstår med et troverdig og ektefølt engasjement for den unge målgruppa de vil lage innhold for. At de er regionalt forankret i Trøndelag, er enda et positivt moment. Det er utrolig viktig med lokalprodusert innhold også for de aller minste» – Cecilie Aspenes, filmkonsulent fiksjon, NFI

Ølhunden Berit / A Better Man 

4.500.000 kroner i produksjonstilskudd

Dramaserie for NRK. Produksjonsselskap: Maipo AS. Produsenter: Christian Fredrik Martin og Synnøve Hørsdal. Serieskaper og manusforfatter: Thomas Seeberg Torjussen. Regi: Thomas Seeberg Torjussen og Gjyljeta Berisha. Lengde: 4 x 45 minutter Totalbudsjett: 54.288.000 kroner. Prosjektet har tidligere mottatt 1.365.000 kroner i utviklingstilskudd fra NFI.

Fra konsulentens vurdering: «En utrolig interessant og relevant serie om et nettroll som i møte med sine egne spøkelser sprekker, men kommer tilbake i ny drakt. Hver episode byr på noe nytt innenfor sitt univers, med meget velskrevne manus, ført i pennen av superstødige og signatursterke Thomas Seeberg Torjussen. Han levendegjør problemstillinger som stadig blir mer påtrengende i vår tid; utenforskap, sjikane på nett generelt og kvinnehat spesielt. Som leser får jeg umiddelbart en følelse av en serie som i tonalitet og humor kan minne om ZombieLars, men denne gang for voksne. Med kjempeerfarne produsenter er Ølhunden Berit et prosjekt med stor tyngde og troverdighet» – Cecilie Aspenes, filmkonsulent fiksjon, NFI

Requiem for Selina 

1.980.000 kroner i produksjonstilskudd

Dramaserie for NRK. Produksjonsselskap: Anti AS. Produsent: Ingunn Rensel Serieskaper: Emmeline Berglund Manus: Emmeline Berglund og Benjamin Berglund. Regi: Rikke Gregersen og Ole Sebastian Kåss. Lengde: 6 x 40 minutter. Totalbudsjett: 31.000.000 kroner

Fra konsulentens vurdering: «En velskrevet og progressiv dramaserie som er både morsom og sår, og med en deilig detaljrikdom i karakterer, historielinjer, produksjonsdesign og musikkreferanser. Både serieskaper, regissører og produsent har et synlig og genuint engasjement i tematikken, og tilbyr en dramaserie som jeg er sikker på vil oppleves uhyre aktuell for målgruppene de ønsker å nå. Requiem for Selina er ingen Nordic Noir, men kanskje vi kan kalle den en Nordic Pink?» – Cecilie Aspenes, filmkonsulent fiksjon, NFI

America’s Veterans 

450.000 kroner i produksjonstilskudd.

Produksjonsselskap: Fuuse AS. Produsent: Sverre Pedersen Regi og manus: Deeyah Khan. Totalbudsjett: 5.518.737 kroner. Prosjektet har tidligere mottatt 348.969 kroner i utviklingstilskudd fra NFI.

Fra konsulentens vurdering: «Deeyah Khan har laget flere sterke dokumentarfilmer om utfordringene i det amerikanske systemet, og hvordan vold påvirker både enkeltmennesket og samfunnet. I denne filmen undersøker hun hvordan det er å komme hjem fra krig, og hva det gjør med en person å ha drept andre mennesker, også barn, i krig. Intervjuene berører sterkt. Khan har en unik evne til å få de tøffeste, hardeste militære til å åpne seg og dele sine tyngste stunder» – Klara Nilsson Grunning, filmkonsulent dokumentar, NFI.

Samproduksjoner 

Kunnskapens skog / Daajroen boelte

3.000.000 kroner i produksjonstilskudd

Animasjonsfilm. Norsk samprodusent: Krystallplaneten AS ved Merete Korsberg Hovedprodusent: Bautafilm AB ved Therese Høgberg. Regi og manus: Oskar Östergren Njajta. Totalbudsjett: 22.785.000 kroner

Fra konsulentens vurdering: «En animasjonsfilm for barn om mot og rettferdighet, med to søsken som må redde verden fra to sleipe skurker. Historien baserer seg på samisk eventyrtradisjon, og prosjektet har et solid grunnlag med godt skrevet manus, levende og gjenkjennelige karakterer, samt skremmende antagonister. Tegningene og fargebruken er tiltalende, poetiske og tidløse, noe som vil bidra til at den kan vises i mange år fremover» – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent fiksjon NFI.

The Dance Club 

2.000.000 kroner i produksjonstilskudd.

Norsk samprodusent: Storm Films AS ved Ruben Thorkildsen. Hovedprodusent: Meta Film Stockholm ved Maria Dahlin, Meta Louise Foldager Sørensen og Veronika Öhnedal. Regi og manus: Lisa Langseth. Totalbudsjett: 33.198.000 kroner

Fra konsulentens vurdering: «The Dance Club har et sterkt manus fra en imponerende filmskaper i Lisa Langseth, som overbeviser at filmen har et godt potensial til å nå et norsk publikum. Ikke bare på grunn av suksessen hennes med Kjærlighet og anarki, men fordi denne filmen er engasjerende og tankevekkende. Filmen ønsker å rette kritikk mot psykiatrien og vise noen nye tankemåter og idealer. Filmen har mye humor, samtidig som den endrer seg underveis til å være inderlig og uttrykke noe personlig» – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent fiksjon NFI

(Kilde: NFI).

Tre dramaserier for NRK får toppfinansiering fra NFI.

Tre dramaserier for NRK får toppfinansiering fra NFI.

Nye prosjekter av blant andre Deeyah Khan, Thomas Seeberg Torjussen og Rikke Gregersen har fått tilskudd fra Norsk filminstitutt. I alt ble tre dramaserier, to samproduksjoner og en dokumentar tilgodesett.

Foto fra «Ølhunden Berit».

Norsk filminstitutt (NFI) har tildelt til sammen 16.430.000 i produksjonstilskudd etter konsulentvurdering denne uka.

Tre dramaserier for NRK får toppfinansiering gjennom tilskuddsordningen for produksjon av dramaserie etter konsulentvurdering; to spillefilmer får tilskudd gjennom ordningen samproduksjon av spillefilm med utenlandsk hovedprodusent; mens énn dokumentar får tilskudd gjennom ordningen produksjon av dokumentarfilm etter konsulentvurdering.

Dette er prosjektene:

The Huggingtons 

4.500.000 kroner i produksjonstilskudd

Animasjonsserie for NRK. Produksjonsselskap: Klipp og Lim Media AS. Produsent: Kjersti Greger. Serieskapere og regissører: Lars Hegdal og Ole Kristian Øye. Manusforfatter: Angela Salt. Lengde: 52 x 7 minutter Totalbudsjett: 46.499.068 kroner. Prosjektet har tidligere mottatt 300.000 kroner i utviklingstilskudd fra NFI

Fra konsulentens vurdering: «En dramaserie med en viktig og gjenkjennelig fortelling for de små menneskene den setter seg fore å nå, tre- til fem-åringene. Serien har som ambisjon å vise at alle følelser er lov, og at selv om du i grunnen er snill-og-grei er det lov å bli både sint, lei deg, hissig og vanskelig. The Huggingtons er en herlig mangfoldig og flerkulturell familie, der barna vokser opp i to kulturer; både som menneske av viking-ætt og som etterkommere av et troll. Produksjonsselskapet og serieskaperne fremstår med et troverdig og ektefølt engasjement for den unge målgruppa de vil lage innhold for. At de er regionalt forankret i Trøndelag, er enda et positivt moment. Det er utrolig viktig med lokalprodusert innhold også for de aller minste» – Cecilie Aspenes, filmkonsulent fiksjon, NFI

Ølhunden Berit / A Better Man 

4.500.000 kroner i produksjonstilskudd

Dramaserie for NRK. Produksjonsselskap: Maipo AS. Produsenter: Christian Fredrik Martin og Synnøve Hørsdal. Serieskaper og manusforfatter: Thomas Seeberg Torjussen. Regi: Thomas Seeberg Torjussen og Gjyljeta Berisha. Lengde: 4 x 45 minutter Totalbudsjett: 54.288.000 kroner. Prosjektet har tidligere mottatt 1.365.000 kroner i utviklingstilskudd fra NFI.

Fra konsulentens vurdering: «En utrolig interessant og relevant serie om et nettroll som i møte med sine egne spøkelser sprekker, men kommer tilbake i ny drakt. Hver episode byr på noe nytt innenfor sitt univers, med meget velskrevne manus, ført i pennen av superstødige og signatursterke Thomas Seeberg Torjussen. Han levendegjør problemstillinger som stadig blir mer påtrengende i vår tid; utenforskap, sjikane på nett generelt og kvinnehat spesielt. Som leser får jeg umiddelbart en følelse av en serie som i tonalitet og humor kan minne om ZombieLars, men denne gang for voksne. Med kjempeerfarne produsenter er Ølhunden Berit et prosjekt med stor tyngde og troverdighet» – Cecilie Aspenes, filmkonsulent fiksjon, NFI

Requiem for Selina 

1.980.000 kroner i produksjonstilskudd

Dramaserie for NRK. Produksjonsselskap: Anti AS. Produsent: Ingunn Rensel Serieskaper: Emmeline Berglund Manus: Emmeline Berglund og Benjamin Berglund. Regi: Rikke Gregersen og Ole Sebastian Kåss. Lengde: 6 x 40 minutter. Totalbudsjett: 31.000.000 kroner

Fra konsulentens vurdering: «En velskrevet og progressiv dramaserie som er både morsom og sår, og med en deilig detaljrikdom i karakterer, historielinjer, produksjonsdesign og musikkreferanser. Både serieskaper, regissører og produsent har et synlig og genuint engasjement i tematikken, og tilbyr en dramaserie som jeg er sikker på vil oppleves uhyre aktuell for målgruppene de ønsker å nå. Requiem for Selina er ingen Nordic Noir, men kanskje vi kan kalle den en Nordic Pink?» – Cecilie Aspenes, filmkonsulent fiksjon, NFI

America’s Veterans 

450.000 kroner i produksjonstilskudd.

Produksjonsselskap: Fuuse AS. Produsent: Sverre Pedersen Regi og manus: Deeyah Khan. Totalbudsjett: 5.518.737 kroner. Prosjektet har tidligere mottatt 348.969 kroner i utviklingstilskudd fra NFI.

Fra konsulentens vurdering: «Deeyah Khan har laget flere sterke dokumentarfilmer om utfordringene i det amerikanske systemet, og hvordan vold påvirker både enkeltmennesket og samfunnet. I denne filmen undersøker hun hvordan det er å komme hjem fra krig, og hva det gjør med en person å ha drept andre mennesker, også barn, i krig. Intervjuene berører sterkt. Khan har en unik evne til å få de tøffeste, hardeste militære til å åpne seg og dele sine tyngste stunder» – Klara Nilsson Grunning, filmkonsulent dokumentar, NFI.

Samproduksjoner 

Kunnskapens skog / Daajroen boelte

3.000.000 kroner i produksjonstilskudd

Animasjonsfilm. Norsk samprodusent: Krystallplaneten AS ved Merete Korsberg Hovedprodusent: Bautafilm AB ved Therese Høgberg. Regi og manus: Oskar Östergren Njajta. Totalbudsjett: 22.785.000 kroner

Fra konsulentens vurdering: «En animasjonsfilm for barn om mot og rettferdighet, med to søsken som må redde verden fra to sleipe skurker. Historien baserer seg på samisk eventyrtradisjon, og prosjektet har et solid grunnlag med godt skrevet manus, levende og gjenkjennelige karakterer, samt skremmende antagonister. Tegningene og fargebruken er tiltalende, poetiske og tidløse, noe som vil bidra til at den kan vises i mange år fremover» – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent fiksjon NFI.

The Dance Club 

2.000.000 kroner i produksjonstilskudd.

Norsk samprodusent: Storm Films AS ved Ruben Thorkildsen. Hovedprodusent: Meta Film Stockholm ved Maria Dahlin, Meta Louise Foldager Sørensen og Veronika Öhnedal. Regi og manus: Lisa Langseth. Totalbudsjett: 33.198.000 kroner

Fra konsulentens vurdering: «The Dance Club har et sterkt manus fra en imponerende filmskaper i Lisa Langseth, som overbeviser at filmen har et godt potensial til å nå et norsk publikum. Ikke bare på grunn av suksessen hennes med Kjærlighet og anarki, men fordi denne filmen er engasjerende og tankevekkende. Filmen ønsker å rette kritikk mot psykiatrien og vise noen nye tankemåter og idealer. Filmen har mye humor, samtidig som den endrer seg underveis til å være inderlig og uttrykke noe personlig» – Nina M. Barbosa Blad, filmkonsulent fiksjon NFI

(Kilde: NFI).

MENY