Med 12 000 besøkende etter en uke på kino må blockbusteren «Furiosa: A Mad Max Saga» være en skuffelse for produsenter og kinosjefer.
Denne uken gikk storfilmen Furiosa: A Mad Max Saga rett inn på kinotoppen i Norge. Det var nesten som forventet, etter en medieombrust internasjonal premiere på filmfestivalen i Cannes. Men knappe 12 000 besøkende i løpet av uke er ikke akkurat imponerende for en film som regnes som en av sommerens store blockbustere.
For Norge sin del kunne man kanskje skyldt på det varme været. Men også i USA og resten av Europa er tallene beskjedne – ikke minst målt opp mot de besøkene den forrige filmen i serien oppnådde.
Det er ingen åpenbare grunner til at filmen ikke gjør det så godt som forventet på kino. Og akkurat det er litt urovekkende. Den har fått solide kritikker og omfattende medieomtale. Warner har ikke begått noen bommerter i lanseringen av filmen, såvidt vi kan se. Det store kinopublikummet lar seg rett og slett ikke lokke i like stort omgang som tidligere.
Kanskje finner vi en delforklaring i at Mad Max-universet ikke har så bred appell som mange har trodd. Ifølge Deadline utgjør 13-17-åringene kun 2 prosent av alle de som kjøpte billetter til filmen, mens 9 prosent besto av aldersgruppen over 55.
Den fremste konkurrenten til Furias vei til kinotoppen er Kingdom of the planet of the apes. Men heller ikke den kan vise til imponerende besøkstall. Nær 40 000 besøkende etter 3 uker er ikke all verden for en amerikansk blockbuster. De tallene som den forrige Dune-filmen oppnådde, kan disse to filmene se langt etter.
Ellers er det godt å se at Ibelin og Victoria må Dø fortsatt biter seg fast på 14. og 15.plass. De synger på siste verset som kinofilmer, men vil gå videre med solide tall på strømming. Ibelin vil nå millioner av seere på Netflix i tiden framover, mens Victoria vil vekke enda mer oppsikt ute som en rampete og uortodoks familiefilm.
Denne uken gikk storfilmen Furiosa: A Mad Max Saga rett inn på kinotoppen i Norge. Det var nesten som forventet, etter en medieombrust internasjonal premiere på filmfestivalen i Cannes. Men knappe 12 000 besøkende i løpet av uke er ikke akkurat imponerende for en film som regnes som en av sommerens store blockbustere.
For Norge sin del kunne man kanskje skyldt på det varme været. Men også i USA og resten av Europa er tallene beskjedne – ikke minst målt opp mot de besøkene den forrige filmen i serien oppnådde.
Det er ingen åpenbare grunner til at filmen ikke gjør det så godt som forventet på kino. Og akkurat det er litt urovekkende. Den har fått solide kritikker og omfattende medieomtale. Warner har ikke begått noen bommerter i lanseringen av filmen, såvidt vi kan se. Det store kinopublikummet lar seg rett og slett ikke lokke i like stort omgang som tidligere.
Kanskje finner vi en delforklaring i at Mad Max-universet ikke har så bred appell som mange har trodd. Ifølge Deadline utgjør 13-17-åringene kun 2 prosent av alle de som kjøpte billetter til filmen, mens 9 prosent besto av aldersgruppen over 55.
Den fremste konkurrenten til Furias vei til kinotoppen er Kingdom of the planet of the apes. Men heller ikke den kan vise til imponerende besøkstall. Nær 40 000 besøkende etter 3 uker er ikke all verden for en amerikansk blockbuster. De tallene som den forrige Dune-filmen oppnådde, kan disse to filmene se langt etter.
Ellers er det godt å se at Ibelin og Victoria må Dø fortsatt biter seg fast på 14. og 15.plass. De synger på siste verset som kinofilmer, men vil gå videre med solide tall på strømming. Ibelin vil nå millioner av seere på Netflix i tiden framover, mens Victoria vil vekke enda mer oppsikt ute som en rampete og uortodoks familiefilm.