Oslo filmfond gjør opp status.

Oslo filmfond gjør opp status.

Siden etableringen i 2021 har Oslo filmfond investert i 28 lokale filmprosjekter. – Fondet bidrar med nærmere 650 millioner kroner tilbake til filmbransjen og næringslivet i Oslo-regionen, sier Fridrik H. Mar, daglig leder i Oslo Filmfond.

Foto fra Oslos hustak: Jan Gunnar Røise og Thorbjørn Harr i «Sex».

Oslo filmfond ble stiftet av Oslo kommune i 2021. Det er et selvstendig aksjeselskap eid av Oslo kommune, som skal fungere som et supplement til eksisterende støtte- og finansieringsordninger i filmindustrien. Tre år etter oppstart gjør fondet nå opp status og mener å se svært positive effekter. Tall for våren 2024 viser at Oslo Filmfond sine tilskudd og investeringer på 34 millioner kroner i 28 lokale filmproduksjoner genererer 650 millioner kroner tilbake til filmbransjen og næringslivet i Oslo-regionen siden oppstart i 2021. Det melder fondet i en egen pressemelding.

Det vil si at aktørene som har mottatt tilskudd- og investeringsmidler fra Oslo Filmfond igjen har benyttet produkter og tjenester i Oslo-regionen for snart én milliard kroner. 

– I filmindustrien er det benyttet lokale aktører for regi, produsenter, filmarbeidere, etterarbeid, tekniske tjenester, utstyr og spesialeffekter, mens det for næringslivet er benyttet locations i nærområdet og lokale aktører for kostymer, catering, hotell, transport og mye mer, forklarer Fridrik H. Mar, daglig leder i Oslo Filmfond. 

Oslo Filmfond er en toppfinansiør: Fondet tildeler i de fleste tilfeller de siste finansieringsmidlene som er betydningsfulle for om filmprosjektet får «greenlight». Det gjør at midlene er avgjørende for filmens kvalitet, men også for om produsentene må belage seg på utenlandske intensivordninger eller ikke. 

Oslo Filmfond har bidratt til prosjekter som Hør her’a, Lars er LOL, Sex, Bukkene Bruse på badeland», Håndtering av udøde, Ammo og Kuppel 16. Det er også flere premierer å se frem til i år, som Mina og røverne, Tre menn til Vilma, Adil, Drømmer og Europa.

Mar mener man bør se på Oslo Filmfond som en motsats til intensivordninger som eksisterer i utlandet, som trekker mange, lokale og gode filmproduksjoner ut av Norge. 

– Selv med et prosjekt der handlingen er lagt til Oslo, vil det i mange tilfeller være kostnadsbesparende å inngå co-produksjoner i utlandet, og gjennomføre hele eller deler av filmingen og etterarbeid utenfor Norges grenser. 

– Vi går ikke inn i prosjekter med utenlandsk hovedprodusent, og støtter kun filmselskaper som er registrert i Norge, og Osloregionen primært. Målet vårt er å få flere produksjoner til å gjennomføres i Norge, og samtidig styrke bransjen som helhet.

– I 2024 har Oslo Filmfond endelig kommet inn på statsbudsjettet, som er av stor betydning, og noe jeg opplever som en stor anerkjennelse av fondet. De statlige tilskuddsmidlene vil ytterligere bidra til å styrke filmbransjen, sier byråd, Anita Leirvik North i samme pressemeldingen. 

Oslo filmfond gjør opp status.

Oslo filmfond gjør opp status.

Siden etableringen i 2021 har Oslo filmfond investert i 28 lokale filmprosjekter. – Fondet bidrar med nærmere 650 millioner kroner tilbake til filmbransjen og næringslivet i Oslo-regionen, sier Fridrik H. Mar, daglig leder i Oslo Filmfond.

Foto fra Oslos hustak: Jan Gunnar Røise og Thorbjørn Harr i «Sex».

Oslo filmfond ble stiftet av Oslo kommune i 2021. Det er et selvstendig aksjeselskap eid av Oslo kommune, som skal fungere som et supplement til eksisterende støtte- og finansieringsordninger i filmindustrien. Tre år etter oppstart gjør fondet nå opp status og mener å se svært positive effekter. Tall for våren 2024 viser at Oslo Filmfond sine tilskudd og investeringer på 34 millioner kroner i 28 lokale filmproduksjoner genererer 650 millioner kroner tilbake til filmbransjen og næringslivet i Oslo-regionen siden oppstart i 2021. Det melder fondet i en egen pressemelding.

Det vil si at aktørene som har mottatt tilskudd- og investeringsmidler fra Oslo Filmfond igjen har benyttet produkter og tjenester i Oslo-regionen for snart én milliard kroner. 

– I filmindustrien er det benyttet lokale aktører for regi, produsenter, filmarbeidere, etterarbeid, tekniske tjenester, utstyr og spesialeffekter, mens det for næringslivet er benyttet locations i nærområdet og lokale aktører for kostymer, catering, hotell, transport og mye mer, forklarer Fridrik H. Mar, daglig leder i Oslo Filmfond. 

Oslo Filmfond er en toppfinansiør: Fondet tildeler i de fleste tilfeller de siste finansieringsmidlene som er betydningsfulle for om filmprosjektet får «greenlight». Det gjør at midlene er avgjørende for filmens kvalitet, men også for om produsentene må belage seg på utenlandske intensivordninger eller ikke. 

Oslo Filmfond har bidratt til prosjekter som Hør her’a, Lars er LOL, Sex, Bukkene Bruse på badeland», Håndtering av udøde, Ammo og Kuppel 16. Det er også flere premierer å se frem til i år, som Mina og røverne, Tre menn til Vilma, Adil, Drømmer og Europa.

Mar mener man bør se på Oslo Filmfond som en motsats til intensivordninger som eksisterer i utlandet, som trekker mange, lokale og gode filmproduksjoner ut av Norge. 

– Selv med et prosjekt der handlingen er lagt til Oslo, vil det i mange tilfeller være kostnadsbesparende å inngå co-produksjoner i utlandet, og gjennomføre hele eller deler av filmingen og etterarbeid utenfor Norges grenser. 

– Vi går ikke inn i prosjekter med utenlandsk hovedprodusent, og støtter kun filmselskaper som er registrert i Norge, og Osloregionen primært. Målet vårt er å få flere produksjoner til å gjennomføres i Norge, og samtidig styrke bransjen som helhet.

– I 2024 har Oslo Filmfond endelig kommet inn på statsbudsjettet, som er av stor betydning, og noe jeg opplever som en stor anerkjennelse av fondet. De statlige tilskuddsmidlene vil ytterligere bidra til å styrke filmbransjen, sier byråd, Anita Leirvik North i samme pressemeldingen. 

MENY