Norske samproduksjoner til Cannes og Tribeca.

Norske samproduksjoner til Cannes og Tribeca.

«Family Therapy», «Everybody loves Touda» og «Hacking Hate» er samproduksjoner med norske produsenter som skal delta i Cannes og på Tribeca.

Foto: Kristoffer Joner i «Family Therapy».

Spillefilmen Family Therapy, som er co-produsert av Jarle Bjørknes fra Incitus, skal delta i det internasjonale konkurranseprogrammet ved Tribeca Film Festival.

Family Therapy, regissert av slovenske Sonja Prosenc, markerer hennes andre filmprosjekt sammen med  Bjørknes og Incitus. I den forrige filmen medvirket også Kristoffer Joner i en sentral rolle.

Musikken til filmen er innspilt av Stavanger Symfoniorkester. Alle spesialeffektene er produsert av Bergensfirmaet Rebel Unit. På lydsiden har også Storyline og Gisle Tveito bidratt.

Sonja Prosenc har etablert seg som en gjenganger på internasjonale arthouse-festivaler, med filmer som The Tree og The History of Love, som begge har vært kortlistet til Oscar.

Om samabeidet med Prosenc og Joner, sier Bjørknes:

«Jeg har hatt gleden av å samarbeide med Sonja på to filmer nå. Under vårt forrige prosjekt spilte Kristoffer Joner en nøkkelrolle for det endelige resultatet, og det var utenkelig for oss å endre den suksessoppskriften. I tillegg til å være skuespiller, har Kristoffer også en betydelig rolle som dramaturg og bidragsyter til utviklingen av historien. Mange er kanskje ikke klar over hans eksepsjonelle evne til å forstørre små detaljer, utvikle troverdige karakterer og identifisere både små og store elementer som virkelig løfter filmen. Vi er allerede i full gang med vår neste film

Den nordiske samproduksjonen Hacking Hate er tatt ut til dokumentarseksjonen på Tribeca. Norske samprodusenter er Fuglen ved Kari Anne Moe og Gudmundur Gunnarsson. Regien er ved Simon Klose.

«Simon Kloses film er en sosialt presserende dokumentar som følger den prisbelønte svenske journalisten My Vingren. Hun går undercover på nettet som tilhenger av hvitt overherredømme for å avsløre et nettverk av nynazister og høyreekstreme organisasjoner som fremmer hatytringer og ekstremisme på en global skala.»

Everybody Loves Touda

Det er som kjent bare én norskprodusert film, Halfdan Ullmann Tøndels debutspillefilm Armand, som deltar på årets filmfestival i Cannes. Men en norsk samproduksjon deltar med premiere utenfor konkurranse: Everybody Loves Touda av den marokkanske regissøren Nabil Ayouch. Filmen er samfinansiert gjennom norske Sørfond, med Elisa Fernanda Pirir (tidligere Mer Film – når Stær) som norsk samprodusent. Da Sørfond-juryen ga prosjektet tilskudd, begrunnet den tildelingen slik:

«I et Marokko hvor det fortsatt er forskjellige regler for menn og kvinner, for rike og fattige, for kapitalister og artister, sliter sangerinnen Touda med å klare seg og bygge et liv for seg selv og sønnen. Der han ikke kan høre eller uttrykke tankene sine mer enn i stille kommunikasjon i sin nærmeste familie, blir Toudas stemme hørt og verdsatt, men ikke respektert. Som før har den anerkjente regissøren Nabil Ayouch som mål å avsløre og analysere det marokkanske samfunnet, i tillegg til å verne om dets rike kulturelle og musikalske tradisjoner.»

Norske samproduksjoner til Cannes og Tribeca.

Norske samproduksjoner til Cannes og Tribeca.

«Family Therapy», «Everybody loves Touda» og «Hacking Hate» er samproduksjoner med norske produsenter som skal delta i Cannes og på Tribeca.

Foto: Kristoffer Joner i «Family Therapy».

Spillefilmen Family Therapy, som er co-produsert av Jarle Bjørknes fra Incitus, skal delta i det internasjonale konkurranseprogrammet ved Tribeca Film Festival.

Family Therapy, regissert av slovenske Sonja Prosenc, markerer hennes andre filmprosjekt sammen med  Bjørknes og Incitus. I den forrige filmen medvirket også Kristoffer Joner i en sentral rolle.

Musikken til filmen er innspilt av Stavanger Symfoniorkester. Alle spesialeffektene er produsert av Bergensfirmaet Rebel Unit. På lydsiden har også Storyline og Gisle Tveito bidratt.

Sonja Prosenc har etablert seg som en gjenganger på internasjonale arthouse-festivaler, med filmer som The Tree og The History of Love, som begge har vært kortlistet til Oscar.

Om samabeidet med Prosenc og Joner, sier Bjørknes:

«Jeg har hatt gleden av å samarbeide med Sonja på to filmer nå. Under vårt forrige prosjekt spilte Kristoffer Joner en nøkkelrolle for det endelige resultatet, og det var utenkelig for oss å endre den suksessoppskriften. I tillegg til å være skuespiller, har Kristoffer også en betydelig rolle som dramaturg og bidragsyter til utviklingen av historien. Mange er kanskje ikke klar over hans eksepsjonelle evne til å forstørre små detaljer, utvikle troverdige karakterer og identifisere både små og store elementer som virkelig løfter filmen. Vi er allerede i full gang med vår neste film

Den nordiske samproduksjonen Hacking Hate er tatt ut til dokumentarseksjonen på Tribeca. Norske samprodusenter er Fuglen ved Kari Anne Moe og Gudmundur Gunnarsson. Regien er ved Simon Klose.

«Simon Kloses film er en sosialt presserende dokumentar som følger den prisbelønte svenske journalisten My Vingren. Hun går undercover på nettet som tilhenger av hvitt overherredømme for å avsløre et nettverk av nynazister og høyreekstreme organisasjoner som fremmer hatytringer og ekstremisme på en global skala.»

Everybody Loves Touda

Det er som kjent bare én norskprodusert film, Halfdan Ullmann Tøndels debutspillefilm Armand, som deltar på årets filmfestival i Cannes. Men en norsk samproduksjon deltar med premiere utenfor konkurranse: Everybody Loves Touda av den marokkanske regissøren Nabil Ayouch. Filmen er samfinansiert gjennom norske Sørfond, med Elisa Fernanda Pirir (tidligere Mer Film – når Stær) som norsk samprodusent. Da Sørfond-juryen ga prosjektet tilskudd, begrunnet den tildelingen slik:

«I et Marokko hvor det fortsatt er forskjellige regler for menn og kvinner, for rike og fattige, for kapitalister og artister, sliter sangerinnen Touda med å klare seg og bygge et liv for seg selv og sønnen. Der han ikke kan høre eller uttrykke tankene sine mer enn i stille kommunikasjon i sin nærmeste familie, blir Toudas stemme hørt og verdsatt, men ikke respektert. Som før har den anerkjente regissøren Nabil Ayouch som mål å avsløre og analysere det marokkanske samfunnet, i tillegg til å verne om dets rike kulturelle og musikalske tradisjoner.»

MENY