Med de nye tilskuddene til langfilmprosjekter går Filmkraft inn i en helt ny æra, sier daglig leder Anne Lærdal. Les mer om de siste tildelingene.

Som vi meldte om på tampen av fjoråret: Fra 2024 åpner Filmkraft opp for lange formater. Med de nye tilskuddene til langfilmprosjekter går nå Filmkraft inn i en helt ny æra, skriver daglig leder Anne Lærdal i årets første tildelingsbrev.
Denne gangen fikk Filmkraft inn 13 søknader om tilskudd, med en samlet søkersum på 10 730 000 kroner. Av disse 9 prosjekttilskuddene er 3 utviklingsstøtte og 6 produksjonsstøtte, samlet 7 450 000 kroner.
Filmkraft har i denne runden gitt sine første produksjonstilskudd til spillefilm, hvor det ble gitt 3 millioner kroner til Chezville for filmen Nr. 11 og 1,9 mill kroner til 73 Eyes Film Production for filmen Grevlingene.
Nr. 11 var som kjent årets vinner under Filmkraft Rogaland sitt «Krafttak for Rogaland» i form av en pitch for langfilmformatet. Nr. 11 tar utgangspunkt i «tre søsken som skal tømme barndomshjemmet etter farens død. Da konfronteres de med felles oppvekst og tvinges til å ta et oppgjør meg egne livsvalg».
De tre millionene i vinnerpotten fra pitchen inngår i Filmkrafts tildelingspott for denne omgangen. Den gang begrunnet pitchejuryen tildelingen til Nr. 11 slik:
«Med produsent Julia Joner i spissen klarer regissørekteparet Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen å gjøre noe så hverdagslig og smått – med handling hovedsakelig kun på en location, med en liten cast – til noe stort. NR. 11 er filmen om hele livet, en film for oss alle som juryen ser frem til premieren av.»
Manus og regi er ved Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen. Produsent er Julia Joner og Chezville.
Langfilmprosjektet Grevlingene fikk 1,9 millioner i produksjonstilskudd. Prosjektet vant som kjent vinnerpitchen under Barnefilmfestivalen i 2020. Manusforfatter og regissør er Paul Magnus Lundø. Produsent er David L. Leader. «En vittig adventure-komedie om en foreldreløs gutt som må kjempe mot sin fanatiske fostermor for å oppnå sin romantiserte drøm om å bli en aktet speider, slik som hans far var».
En rekke andre prosjekter innen kortfiksjon og dokumentar fikk også tilskudd:
Dødsangst er en kortfilm med manus og regi av Sofie Løvereide. Den skildrer en kvinnelig kunstner i i tjueårene som har alvorlig dødsangst. Zerya er en kortfiksjon av Ishak Zagros Cetinkaya om en flyktning som ankommer et asylmottak i Norge. Mancave er en kortfiksjon av Fredrik Sundsteigen Hana som stiller spørsmålet: «Hvor godt kjenner man egentlig den man står nærmest? Charlotte Husebø dras inn i en labyrint av fortrengte fantasier og hemmeligheter når hun oppdager at hennes mann har et skjult rom i familiens garasje.» Zaradasht Ahmeds dokumentar Løvene ved elven Tigris er tidligere luftet internasjonalt på CPH:Forum. «Dette er en film om Iraks neste største by og et knippe mennesker som nekter å la seg knekke. Mosul var hovedsetet for ISIS i Irak, og både terrorgruppens herjinger og krigen som fulgte har lagt gamlebyen i grus. Vi følger dem som ønsker å bygge opp igjen både seg selv og byen deres.» Som så ofte har dokumentarselskapet Piraya et prosjekt under utvikling som står oppført som konfidensielt. Med Torstein Grude på manus, regi og i produsentrollen
Som vi meldte om på tampen av fjoråret: Fra 2024 åpner Filmkraft opp for lange formater. Med de nye tilskuddene til langfilmprosjekter går nå Filmkraft inn i en helt ny æra, skriver daglig leder Anne Lærdal i årets første tildelingsbrev.
Denne gangen fikk Filmkraft inn 13 søknader om tilskudd, med en samlet søkersum på 10 730 000 kroner. Av disse 9 prosjekttilskuddene er 3 utviklingsstøtte og 6 produksjonsstøtte, samlet 7 450 000 kroner.
Filmkraft har i denne runden gitt sine første produksjonstilskudd til spillefilm, hvor det ble gitt 3 millioner kroner til Chezville for filmen Nr. 11 og 1,9 mill kroner til 73 Eyes Film Production for filmen Grevlingene.
Nr. 11 var som kjent årets vinner under Filmkraft Rogaland sitt «Krafttak for Rogaland» i form av en pitch for langfilmformatet. Nr. 11 tar utgangspunkt i «tre søsken som skal tømme barndomshjemmet etter farens død. Da konfronteres de med felles oppvekst og tvinges til å ta et oppgjør meg egne livsvalg».
De tre millionene i vinnerpotten fra pitchen inngår i Filmkrafts tildelingspott for denne omgangen. Den gang begrunnet pitchejuryen tildelingen til Nr. 11 slik:
«Med produsent Julia Joner i spissen klarer regissørekteparet Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen å gjøre noe så hverdagslig og smått – med handling hovedsakelig kun på en location, med en liten cast – til noe stort. NR. 11 er filmen om hele livet, en film for oss alle som juryen ser frem til premieren av.»
Manus og regi er ved Silje Salomonsen og Arild Østin Ommundsen. Produsent er Julia Joner og Chezville.
Langfilmprosjektet Grevlingene fikk 1,9 millioner i produksjonstilskudd. Prosjektet vant som kjent vinnerpitchen under Barnefilmfestivalen i 2020. Manusforfatter og regissør er Paul Magnus Lundø. Produsent er David L. Leader. «En vittig adventure-komedie om en foreldreløs gutt som må kjempe mot sin fanatiske fostermor for å oppnå sin romantiserte drøm om å bli en aktet speider, slik som hans far var».
En rekke andre prosjekter innen kortfiksjon og dokumentar fikk også tilskudd:
Dødsangst er en kortfilm med manus og regi av Sofie Løvereide. Den skildrer en kvinnelig kunstner i i tjueårene som har alvorlig dødsangst. Zerya er en kortfiksjon av Ishak Zagros Cetinkaya om en flyktning som ankommer et asylmottak i Norge. Mancave er en kortfiksjon av Fredrik Sundsteigen Hana som stiller spørsmålet: «Hvor godt kjenner man egentlig den man står nærmest? Charlotte Husebø dras inn i en labyrint av fortrengte fantasier og hemmeligheter når hun oppdager at hennes mann har et skjult rom i familiens garasje.» Zaradasht Ahmeds dokumentar Løvene ved elven Tigris er tidligere luftet internasjonalt på CPH:Forum. «Dette er en film om Iraks neste største by og et knippe mennesker som nekter å la seg knekke. Mosul var hovedsetet for ISIS i Irak, og både terrorgruppens herjinger og krigen som fulgte har lagt gamlebyen i grus. Vi følger dem som ønsker å bygge opp igjen både seg selv og byen deres.» Som så ofte har dokumentarselskapet Piraya et prosjekt under utvikling som står oppført som konfidensielt. Med Torstein Grude på manus, regi og i produsentrollen