En dramabransje i krise gjør opp status.

En dramabransje i krise gjør opp status.

Årets «TV Drama Vision» under Gøteborgfestivalen skal lodde stemningen i en bransje i krise. Hva skal til for å skape ny optimisme?

Foto fra «Trolösa» som Sara Johnsen har adaptert til serieformat.

Bare titlene på bolkene under årets TV Drama Vision-seminarGøteborg film festival sier sitt: «Drama Production Mayhem – What is The Next Chapter?». «Emerging Stronger – the Upside of a Crisis».

Ja, hva er oppsiden av den pågående krisen i kjølvannet av Viaplays dramatiske tilbaketog og nedjusteringer i den internasjonale strømmeøkonomien?

I et av panelene sitter Marianne Furevold i NRK Drama sammen med en rekke europeiske kolleger. De vil kanskje fremheve dramasamarbeidet New8 som et positivt trekk for å motvirke tilbakegangen. Tiltaket ble lansert i fjor: Det er SVT (Sverige), DR (Danmark), YLE (Finland), RUV (Island) VRT (Belgia), NPO (Nederland), ZDF (Tyskland) og NRK som har gått sammen om New8. Disse skal de neste tre årene samprodusere åtte dramaserier i året. NRKs Hans–Jørgen Osnes deltar i panelet som skal presentere samarbeidet under TV Drama Vision.

Ellers kommer Sara Johnsen for å gjøre en case study av den kommende serien Trolösa – en serieadaptasjon av Bergmans historie hun har skrevet manuset til. Johnsen deltar sammen med regissøren Tomas Alfredson.

Nye norske dramaprosjekter er det imidlertid få av på seminaret. Eneste som presenteres er Requiem for Selina (NRK) av serieskaper Emmeline Berglund. Trygve Allister Diesen er blant de som skal fronte det svenske krimprosjektet To Cook A Bear (arbeidstittel), som han har regien på (Anagram Sverige / Disney+). Ellers er Sverige årets fokusland og dramaproduksjon i Flandern er viet spesiell oppmerksomhet.

Det står selvsagt også andre ting på programmet – deriblant den årlige Nostradamus-rapporten og noe som kalles for Sunshine stories – om prosjekter som har oppnådd suksess etter at de ble pitchet under TV Drama Vision.

Les mer om TV Drama Vision-programmet.

En dramabransje i krise gjør opp status.

En dramabransje i krise gjør opp status.

Årets «TV Drama Vision» under Gøteborgfestivalen skal lodde stemningen i en bransje i krise. Hva skal til for å skape ny optimisme?

Foto fra «Trolösa» som Sara Johnsen har adaptert til serieformat.

Bare titlene på bolkene under årets TV Drama Vision-seminarGøteborg film festival sier sitt: «Drama Production Mayhem – What is The Next Chapter?». «Emerging Stronger – the Upside of a Crisis».

Ja, hva er oppsiden av den pågående krisen i kjølvannet av Viaplays dramatiske tilbaketog og nedjusteringer i den internasjonale strømmeøkonomien?

I et av panelene sitter Marianne Furevold i NRK Drama sammen med en rekke europeiske kolleger. De vil kanskje fremheve dramasamarbeidet New8 som et positivt trekk for å motvirke tilbakegangen. Tiltaket ble lansert i fjor: Det er SVT (Sverige), DR (Danmark), YLE (Finland), RUV (Island) VRT (Belgia), NPO (Nederland), ZDF (Tyskland) og NRK som har gått sammen om New8. Disse skal de neste tre årene samprodusere åtte dramaserier i året. NRKs Hans–Jørgen Osnes deltar i panelet som skal presentere samarbeidet under TV Drama Vision.

Ellers kommer Sara Johnsen for å gjøre en case study av den kommende serien Trolösa – en serieadaptasjon av Bergmans historie hun har skrevet manuset til. Johnsen deltar sammen med regissøren Tomas Alfredson.

Nye norske dramaprosjekter er det imidlertid få av på seminaret. Eneste som presenteres er Requiem for Selina (NRK) av serieskaper Emmeline Berglund. Trygve Allister Diesen er blant de som skal fronte det svenske krimprosjektet To Cook A Bear (arbeidstittel), som han har regien på (Anagram Sverige / Disney+). Ellers er Sverige årets fokusland og dramaproduksjon i Flandern er viet spesiell oppmerksomhet.

Det står selvsagt også andre ting på programmet – deriblant den årlige Nostradamus-rapporten og noe som kalles for Sunshine stories – om prosjekter som har oppnådd suksess etter at de ble pitchet under TV Drama Vision.

Les mer om TV Drama Vision-programmet.

MENY