Netflix imøtegår kritikk om manglende transparens med en omfattende rapport om seertall, basert på strømmetjenestens 18 000 titler.

Netflix har i likhet med de andre strømmetjenestene lenge fått kritikk for mangel på informasjon om hvordan de måler egne seertall og definerer sine suksesser. Nå har tjenesten åpnet mer opp gjennom en ny halvårlig rapport der seertall basert på ca 18 000 titler er gjort bedre rede for.
Ted Sarandos, co-CEO i Netflix, beklager i dag denne mangelen på innsyn som har påvirket forholdet til produsentene og serieskaperne på en negativ måte. Han lover at disse rapportene skal komme hvert halvår.
Rapporten markerer første gangen Netflix går ut med antall timer innholdet er sett av abonnentene. Det er ikke overraskende snakk om over 100 milliarder timer. Rapporten omfatter 99 prosent av all den tid vi har konsumert inne på Netflix sin tjeneste i løpet av første halvåret av 2023.
Mellom januar og juni var det serien The Night Agent (første sesongen) som oppnådd størst seertall med 812 millioner timer. De neste fire titlene er det sørkoreanske dramaet The Glory ( 665 millioner timer), første sesongen av spinoff-serien The Addams Family (507 millioner) og Queen Charlotte: A Bridgeton Story (503 millioner).
Sørkoreansk drama har allerede markert seg sterkt på Netflix. Populariteten til spansktalende serier og filmer er også tydelig: Det meksikanske krimdramaet Le Reina del Sur (sesong 3) ligger på 13.plass med 430 millioner timer.
Det sier seg selv at seriene kan vise til høyere seertall nettopp fordi det samlede antallet timer er så mye høyere. Derfor er det bare én spillefilm blant de 20 mest sette – actionthrilleren The Mother med Jennifer Lopez (250 millioner timer).
Netflix understreker at seertall ikke betyr alt. Før du leser rapporten, bør du ha følgende i mente, står det å lese på Netflix sin webside:
«Success on Netflix comes in all shapes and sizes, and is not determined by hours viewed alone. We have enormously successful movies and TV shows with both lower and higher hours viewed. It’s all about whether a movie or TV show thrilled its audience – and the size of that audience relative to the economics of the title; and to compare between titles it’s best to use our weekly Top 10 and Most Popular lists, which take into account run times and premiere dates.»
Netflix har i likhet med de andre strømmetjenestene lenge fått kritikk for mangel på informasjon om hvordan de måler egne seertall og definerer sine suksesser. Nå har tjenesten åpnet mer opp gjennom en ny halvårlig rapport der seertall basert på ca 18 000 titler er gjort bedre rede for.
Ted Sarandos, co-CEO i Netflix, beklager i dag denne mangelen på innsyn som har påvirket forholdet til produsentene og serieskaperne på en negativ måte. Han lover at disse rapportene skal komme hvert halvår.
Rapporten markerer første gangen Netflix går ut med antall timer innholdet er sett av abonnentene. Det er ikke overraskende snakk om over 100 milliarder timer. Rapporten omfatter 99 prosent av all den tid vi har konsumert inne på Netflix sin tjeneste i løpet av første halvåret av 2023.
Mellom januar og juni var det serien The Night Agent (første sesongen) som oppnådd størst seertall med 812 millioner timer. De neste fire titlene er det sørkoreanske dramaet The Glory ( 665 millioner timer), første sesongen av spinoff-serien The Addams Family (507 millioner) og Queen Charlotte: A Bridgeton Story (503 millioner).
Sørkoreansk drama har allerede markert seg sterkt på Netflix. Populariteten til spansktalende serier og filmer er også tydelig: Det meksikanske krimdramaet Le Reina del Sur (sesong 3) ligger på 13.plass med 430 millioner timer.
Det sier seg selv at seriene kan vise til høyere seertall nettopp fordi det samlede antallet timer er så mye høyere. Derfor er det bare én spillefilm blant de 20 mest sette – actionthrilleren The Mother med Jennifer Lopez (250 millioner timer).
Netflix understreker at seertall ikke betyr alt. Før du leser rapporten, bør du ha følgende i mente, står det å lese på Netflix sin webside:
«Success on Netflix comes in all shapes and sizes, and is not determined by hours viewed alone. We have enormously successful movies and TV shows with both lower and higher hours viewed. It’s all about whether a movie or TV show thrilled its audience – and the size of that audience relative to the economics of the title; and to compare between titles it’s best to use our weekly Top 10 and Most Popular lists, which take into account run times and premiere dates.»