Nye filmer om utsatte skoleklasser og en selfie-sentrert generasjon var blant de prioriterte prosjektene i årets siste tildelingsrunde fra Vestnorsk filmsenter.

Foto fra «Klasse C».
Vestnorsk filmsenter har for desember tildelt 20 nye prosjekt tilskudd innen utvikling og produksjon: to kortfilmer og tre dokumentarer får produksjonsstøtte; midler til utvikling ble tildelt tre spillefilmer, to dramaserier, åtte dokumentarer, én VR-kortfilm og et spill.
Elisabeth Kleppe fikk det største tilskuddet til dokumentaren Klasse C, som hun både har manus og regi på. Produsent er Turid Rogne i Aldeles.
Klasse C er en «filosoferende og samfunnskritisk dokumentar om barns rett til et godt liv alle de årene de er pålagt å gå på skolen». Regissør Elisabeth Kleppe oppsøker sine klassekamerater fra barneskolen i Bergen. Bare uker etter skolestart høsten 1980, ble klassen omtalt som en utfordrende klasse. Gjennom nære samtaler og poetiske rekonstruksjoner der hovedpersonene vender tilbake til situasjoner fra skolen som har brent seg fast, forteller «Klasse C» historien om barna som stillesittende klasseromsundervisning ikke passer for.
Filmkonsulent Lasse Gallefoss ser for seg en dokumentar som graver i fortiden, men samtidig er høyaktuell:
«Den erfarne filmskaperen oppsøker sin gamle klasse fra Fridalen skole. Ved å treffe ressurssterke voksne som en gang strevde i skolesystemet, setter hun lys på utfordringer som fortsatt er høyaktuelle i norsk skole.»
Selskapet Aldeles fikk også tilskudd til en annen aktuell dokumentar, The Universe is My Selfie, med regi og manus av Amir Ajdinovic. Produsent er Elin Sander.
Filmen skal være «et rått, personlig og nærgående portrett av vår samtid. Den skildrer selfiegenerasjonen på en måte som reiser store eksistensielle spørsmål om hvem vi er og hvordan vi definerer våre jeg. Er vi alle i ferd med å bli utlendinger; fremmede for oss selv og hverandre, surfende fra opplevelse til opplevelse uten et narrativ – kun bilder?»
Filmkonsulenten beskriver det som «en filosofisk dokumentarfilm som lekent og underholdende går inn i eksistensielle diskusjoner. Uten selvhøytidelighet balanser den formsterke regissøren på slak line mellom humor og det dypt, dypt alvorlige når han portretter seg selv og samtiden, og trekker linjer fra krigen på Balkan, til dagens konfliktlinjer.»
Flere kortfilmer fikk tilskudd. Maria Alvsaker Næss er klar med kortfilmen Bare en lek – en skildring av hvordan to åtte år gamle jenter tar opp et vanskelig tema i vennskapet deres gjennom daglig lek. «En morsom og sår kortfilm som alle barn og voksne som har mistet et viktig vennskap kan kjenne seg igjen i. Den talentfulle regissøren lar to jenters lek med dukker danne ramme for en fortelling om sorg som blir til sinne,» skriver konsulenten i sin begrunnelse. Produsent er Johannes Vang i Rett Vest.
Eszter Salamon er aktuell med Landscaping der hun gjennom «tre tablåer med figurer i animalske og surrealistiske kostymer går i dialog med naturen gjennom dans. Filmen er et kontemplativt uttrykk om oss selv, om naturen, og om hvilke spor menneskene setter i landskapet rundt seg». Produsent er Anita Norfolk i Folk Film AS
Foto fra «Klasse C».
Vestnorsk filmsenter har for desember tildelt 20 nye prosjekt tilskudd innen utvikling og produksjon: to kortfilmer og tre dokumentarer får produksjonsstøtte; midler til utvikling ble tildelt tre spillefilmer, to dramaserier, åtte dokumentarer, én VR-kortfilm og et spill.
Elisabeth Kleppe fikk det største tilskuddet til dokumentaren Klasse C, som hun både har manus og regi på. Produsent er Turid Rogne i Aldeles.
Klasse C er en «filosoferende og samfunnskritisk dokumentar om barns rett til et godt liv alle de årene de er pålagt å gå på skolen». Regissør Elisabeth Kleppe oppsøker sine klassekamerater fra barneskolen i Bergen. Bare uker etter skolestart høsten 1980, ble klassen omtalt som en utfordrende klasse. Gjennom nære samtaler og poetiske rekonstruksjoner der hovedpersonene vender tilbake til situasjoner fra skolen som har brent seg fast, forteller «Klasse C» historien om barna som stillesittende klasseromsundervisning ikke passer for.
Filmkonsulent Lasse Gallefoss ser for seg en dokumentar som graver i fortiden, men samtidig er høyaktuell:
«Den erfarne filmskaperen oppsøker sin gamle klasse fra Fridalen skole. Ved å treffe ressurssterke voksne som en gang strevde i skolesystemet, setter hun lys på utfordringer som fortsatt er høyaktuelle i norsk skole.»
Selskapet Aldeles fikk også tilskudd til en annen aktuell dokumentar, The Universe is My Selfie, med regi og manus av Amir Ajdinovic. Produsent er Elin Sander.
Filmen skal være «et rått, personlig og nærgående portrett av vår samtid. Den skildrer selfiegenerasjonen på en måte som reiser store eksistensielle spørsmål om hvem vi er og hvordan vi definerer våre jeg. Er vi alle i ferd med å bli utlendinger; fremmede for oss selv og hverandre, surfende fra opplevelse til opplevelse uten et narrativ – kun bilder?»
Filmkonsulenten beskriver det som «en filosofisk dokumentarfilm som lekent og underholdende går inn i eksistensielle diskusjoner. Uten selvhøytidelighet balanser den formsterke regissøren på slak line mellom humor og det dypt, dypt alvorlige når han portretter seg selv og samtiden, og trekker linjer fra krigen på Balkan, til dagens konfliktlinjer.»
Flere kortfilmer fikk tilskudd. Maria Alvsaker Næss er klar med kortfilmen Bare en lek – en skildring av hvordan to åtte år gamle jenter tar opp et vanskelig tema i vennskapet deres gjennom daglig lek. «En morsom og sår kortfilm som alle barn og voksne som har mistet et viktig vennskap kan kjenne seg igjen i. Den talentfulle regissøren lar to jenters lek med dukker danne ramme for en fortelling om sorg som blir til sinne,» skriver konsulenten i sin begrunnelse. Produsent er Johannes Vang i Rett Vest.
Eszter Salamon er aktuell med Landscaping der hun gjennom «tre tablåer med figurer i animalske og surrealistiske kostymer går i dialog med naturen gjennom dans. Filmen er et kontemplativt uttrykk om oss selv, om naturen, og om hvilke spor menneskene setter i landskapet rundt seg». Produsent er Anita Norfolk i Folk Film AS