Sony Pictures har kjøpt rettighetene til den norske fjøsnisse-komedien «There’s Something in the Barn», og lanserer den i USA og Canada før jul.
Sony Pictures har kjøpt de nordamerikanske rettighetene til den norske horrorkomedien There’s Something in the Barn og lanserer den i ekspressfart før jul. Det er Newslab som melder om dette.
Den norske horrorkomedien handler om en amerikansk familie som flytter til en gård i Gudbrandsdalen, bare for å få en bokstavelig talt voldsom kulturkrasj med fjøsnissen som bor på låven.
«I mørket skjuler det seg en skapning man tidligere trodde kun tilhørte norsk folketro selveste fjøsnissen. Om ikke håndtert riktig, vil den lille nissen gjøre drømmen deres om til et grusomt mareritt. Reglene er tilsynelatende enkle: Ingen sterke lys, ingen høye lyder, og det aller viktigste - ikke glem å gi ham grøt på julaften!»
Produsent Jørgen Storm Rosenberg gleder seg nå ekstra til førjulsstria.
– Meg bekjent er det første gang at en norsk film selges til av et av de største amerikanske studioene. Det gjør meg enormt stolt, sier han.
There’s Something in the Barn blir tilgjengelig gjennom video on demand (VOD) i USA og Canada fra 5. desember. Martin Starr («Silicon Valley», «Spider-Man») og Amrita Acharia («Game of Thrones») har hovedrollene som foreldrene i den amerikanske familien, mens Henriette Steenstrup og Calle Hellevang-Larsen har ledende norske roller.
Regissør Magnus Martens legger ikke skjul på at filmen har mange amerikanske forbilder, og derfor også hører hjemme i USA.
– Vi har aldri lagt skjul på at amerikanske julefilmer har inspirert oss. Ikke minst «Gremlins», men også «Hjelp, det er juleferie!» og «Hjemme alene». Vi gleder oss til å se hvordan de reagerer på referansene satt inn i en norsk sammenheng, forteller han.
Martens sier også at han er fornøyd med å ta et viktig stykke norsk kulturhistorie ut i verden.
– Fjøsnissen er en særnorsk figur, som nok vil bli oppfattet som temmelig eksotisk i andre markeder. Selv om vi her viser nissen i en sjangerfilm, har vi også gjort et arbeid for å representere denne figuren korrekt ut fra norsk folklore, sier Martens.
I tillegg til Nord-Amerika, vil Sony også lansere filmen i Mexico, Chile, Brasil, Hong Kong, Japan og Hellas. Fra før er filmen lansert i Australia og de nordiske landene, og med noen få unntak er filmen nå solgt til samtlige av de viktigste markedene i verden.
There’s Something in the Barn går på norske kinoer nå.
Sony Pictures har kjøpt de nordamerikanske rettighetene til den norske horrorkomedien There’s Something in the Barn og lanserer den i ekspressfart før jul. Det er Newslab som melder om dette.
Den norske horrorkomedien handler om en amerikansk familie som flytter til en gård i Gudbrandsdalen, bare for å få en bokstavelig talt voldsom kulturkrasj med fjøsnissen som bor på låven.
«I mørket skjuler det seg en skapning man tidligere trodde kun tilhørte norsk folketro selveste fjøsnissen. Om ikke håndtert riktig, vil den lille nissen gjøre drømmen deres om til et grusomt mareritt. Reglene er tilsynelatende enkle: Ingen sterke lys, ingen høye lyder, og det aller viktigste - ikke glem å gi ham grøt på julaften!»
Produsent Jørgen Storm Rosenberg gleder seg nå ekstra til førjulsstria.
– Meg bekjent er det første gang at en norsk film selges til av et av de største amerikanske studioene. Det gjør meg enormt stolt, sier han.
There’s Something in the Barn blir tilgjengelig gjennom video on demand (VOD) i USA og Canada fra 5. desember. Martin Starr («Silicon Valley», «Spider-Man») og Amrita Acharia («Game of Thrones») har hovedrollene som foreldrene i den amerikanske familien, mens Henriette Steenstrup og Calle Hellevang-Larsen har ledende norske roller.
Regissør Magnus Martens legger ikke skjul på at filmen har mange amerikanske forbilder, og derfor også hører hjemme i USA.
– Vi har aldri lagt skjul på at amerikanske julefilmer har inspirert oss. Ikke minst «Gremlins», men også «Hjelp, det er juleferie!» og «Hjemme alene». Vi gleder oss til å se hvordan de reagerer på referansene satt inn i en norsk sammenheng, forteller han.
Martens sier også at han er fornøyd med å ta et viktig stykke norsk kulturhistorie ut i verden.
– Fjøsnissen er en særnorsk figur, som nok vil bli oppfattet som temmelig eksotisk i andre markeder. Selv om vi her viser nissen i en sjangerfilm, har vi også gjort et arbeid for å representere denne figuren korrekt ut fra norsk folklore, sier Martens.
I tillegg til Nord-Amerika, vil Sony også lansere filmen i Mexico, Chile, Brasil, Hong Kong, Japan og Hellas. Fra før er filmen lansert i Australia og de nordiske landene, og med noen få unntak er filmen nå solgt til samtlige av de viktigste markedene i verden.
There’s Something in the Barn går på norske kinoer nå.