Saudi-Arabia med sjarmoffensiv i Depp-comeback.

Saudi-Arabia med sjarmoffensiv i Depp-comeback.

Kinoaktuelle «Jeanne du Barry» er filmen som skal få Johnny Depps karriere på rett spor igjen. Den er også ment å gi det saudiske regimet et mer spiselig image. Lykkes de begge?

Denne uken er det norsk kinopremiere på Maïwenns periodedrama om hvordan komtessen av Barry ble første-elskerinnen til Ludvig den 15. Vi befinner oss i Versailles der Johnny Depp gir oss en ganske mutt fransk konge som faller pladask for den vakre oppkomlingen Jeanne (spilt av Maïwenn selv). 

Jeanne du Barry hadde sin internasjonale premiere i Cannes der den i hovedsak fikk et slags godkjent stempel. På den røde løperen ble Depp ledsaget av representanter for et til nå ganske ukjent filmfond – Red Sea Film Foundation. Det er etablert av det saudiarabiske regimet, i forlengelsen av filmfestivalen Red Sea film festival, med formål å investere i lokale og internasjonale produksjoner. Det er nye takter for en nasjon som fram til 2018 hadde et forbud mot kinoer. 

Det var mange spekulasjoner i Cannes om hvorfor fondet valgte en film om uortodoks kjærlighet og royale intriger som sin mest profilerte satsing. Det er unektelig et uventet valg. Men den røde løperen i Cannes har en magisk tiltrekningskraft. Og for Saudi-Arabia inngår satsingen i den samme internasjonale imagebyggingen som den massive satsingen på å få arrangere fotball-VM.

Johnny Depps film var ikke eneste produksjonen Red Sea var medfinansiør på i Cannes. Også mindre profilerte filmer, som henvender seg mer til markeder i Midtøsten og Nord-Afrika, var delfinansiert av fondet, deriblant kritikerroste Banel & Adama og Four Daugthers – to filmer som siden har gått sin seiersgang på internasjonale festivaler.

Saudi-Arabias strategi ser ut til å gi resultater. Ikke mange i Cannes knyttet Red Sea-fondet til den massive undertrykkelsen som pågår i Saudi-Arabia. Dette er kulturutveksling og må ikke forveksles med hvitvasking, hevdet noen. Hva med de iranske kvalitetsfilmene som opp gjennom årene har vunnet internasjonale priser – ofte med tilskudd fra myndighetene i Iran? Denne debatten er altså ikke over.

Så hva med Johnny Depps vei tilbake inn i varmen – har den lyktes?

Tja. Det er en tilbakelent rolle som ikke krever all verden. Det passer til rollens opphøyde posisjon at den spilles av en litt utilnærmelig skuespiller som er superstjerne. Selv om filmen lider under en mangel på kjemi mellom Maïwenn og Depp, så ble den i Cannes omtalt som Depps endelige comeback etter den offentlige skittentøyvasken med eks-kona Amber Heard. Som for å krone hans comeback ettertrykkelig, ble det før Cannes offentliggjort at Depp har inngått en avtale med motehuset Dior til en verdi av 20 millioner dollar. 

Så kanskje blir denne nye avtalen og rollen i Jeanne du Barry den transformasjonen Depp håper på. Kanskje står vi overfor en nært forestående Depp-aissance.

Saudi-Arabia med sjarmoffensiv i Depp-comeback.

Saudi-Arabia med sjarmoffensiv i Depp-comeback.

Kinoaktuelle «Jeanne du Barry» er filmen som skal få Johnny Depps karriere på rett spor igjen. Den er også ment å gi det saudiske regimet et mer spiselig image. Lykkes de begge?

Denne uken er det norsk kinopremiere på Maïwenns periodedrama om hvordan komtessen av Barry ble første-elskerinnen til Ludvig den 15. Vi befinner oss i Versailles der Johnny Depp gir oss en ganske mutt fransk konge som faller pladask for den vakre oppkomlingen Jeanne (spilt av Maïwenn selv). 

Jeanne du Barry hadde sin internasjonale premiere i Cannes der den i hovedsak fikk et slags godkjent stempel. På den røde løperen ble Depp ledsaget av representanter for et til nå ganske ukjent filmfond – Red Sea Film Foundation. Det er etablert av det saudiarabiske regimet, i forlengelsen av filmfestivalen Red Sea film festival, med formål å investere i lokale og internasjonale produksjoner. Det er nye takter for en nasjon som fram til 2018 hadde et forbud mot kinoer. 

Det var mange spekulasjoner i Cannes om hvorfor fondet valgte en film om uortodoks kjærlighet og royale intriger som sin mest profilerte satsing. Det er unektelig et uventet valg. Men den røde løperen i Cannes har en magisk tiltrekningskraft. Og for Saudi-Arabia inngår satsingen i den samme internasjonale imagebyggingen som den massive satsingen på å få arrangere fotball-VM.

Johnny Depps film var ikke eneste produksjonen Red Sea var medfinansiør på i Cannes. Også mindre profilerte filmer, som henvender seg mer til markeder i Midtøsten og Nord-Afrika, var delfinansiert av fondet, deriblant kritikerroste Banel & Adama og Four Daugthers – to filmer som siden har gått sin seiersgang på internasjonale festivaler.

Saudi-Arabias strategi ser ut til å gi resultater. Ikke mange i Cannes knyttet Red Sea-fondet til den massive undertrykkelsen som pågår i Saudi-Arabia. Dette er kulturutveksling og må ikke forveksles med hvitvasking, hevdet noen. Hva med de iranske kvalitetsfilmene som opp gjennom årene har vunnet internasjonale priser – ofte med tilskudd fra myndighetene i Iran? Denne debatten er altså ikke over.

Så hva med Johnny Depps vei tilbake inn i varmen – har den lyktes?

Tja. Det er en tilbakelent rolle som ikke krever all verden. Det passer til rollens opphøyde posisjon at den spilles av en litt utilnærmelig skuespiller som er superstjerne. Selv om filmen lider under en mangel på kjemi mellom Maïwenn og Depp, så ble den i Cannes omtalt som Depps endelige comeback etter den offentlige skittentøyvasken med eks-kona Amber Heard. Som for å krone hans comeback ettertrykkelig, ble det før Cannes offentliggjort at Depp har inngått en avtale med motehuset Dior til en verdi av 20 millioner dollar. 

Så kanskje blir denne nye avtalen og rollen i Jeanne du Barry den transformasjonen Depp håper på. Kanskje står vi overfor en nært forestående Depp-aissance.

MENY