En av Norges mest viste tv-serier starter nå opp sin åttende sesong med sending i over 180 land.

Søndag er de norske bilbergerne tilbake på skjermen i den åttende sesongen av Vinterveiens helter. Serien sendes nå i over 180 land på over 30 forskjellige språk, og har gjort bilbergerne til internasjonale tv-profiler. Det er ITV Studios Norge som har produsert serien helt siden starten i 2015. Produsent Anders Askestad i ITV Norge tror det er få tilsvarende norske suksesser.
– At en norsk serie sendes internasjonalt i så mange år er ganske unikt. At vi skulle få lage åtte sesonger med dette var det vel få som våget å håpe på. Og vi håper vi kan få fortsette, sier Askestad.
Det er mange som har latt seg fascinere av de norske bilbergerne og deres redningsoperasjoner i dramatisk landskap og farlige værforhold. Vinterveiens helter er et av National Geographics mest populære tv-programmer. Opptakene til serien foregår fra november til mars, forteller Askestad. Filmteamene som er med bilbergerne ut, består gjerne bare av en fotograf og en teknisk assistent. De har med seg ett kamera med en rekke forskjellige linser. I tillegg bruker de små GoPro-kameraer, som de plasserer i bilene, og en drone som filmer oversiktsbildene. Det skrives ikke manus til serien. Når det skjer en ulykke ringer bilbergeren til filmteamet, som rykker ut umiddelbart. Det skjer til alle døgnets tider og i alle typer vær.
– Når man driver med bilberging her til lands opplever man utrolig mye dramatikk, og i årets sesong har vi fått være med på hendelser som virkelig tar pusten fra deg. Det er knapt et eneste tidspunkt på døgnet at telefonen står stille. I vinter opplevde vi både snøstormer og temperaturer ned til minus 30, så det er klart at det kan være krevende arbeidsforhold for hovedpersonene i serien, forteller Askestad.
Askestad er full av lovord om bilbergerne.
– De jobber under stort press og skal samtidig prestere foran kamera og lage god tv. Samtidig byr de skikkelig på seg selv år etter år, og gir alt. Mens bergingene foregår bygger køene seg opp og de andre bilistene venter utålmodig på at de skal bli ferdige. Både veimyndigheter og politi interessert at det skal gå fort, samtidig som bilbergerne skal ivareta sikkerheten og lykkes med oppdragene sine. Det er ganske imponerende.
Det blir mye dramatikk når de norske bilbergerne Thord, Bjørn, Jo Roger og sønnen Ole Henrik nå er tilbake.
«I den nye sesongen blir vi blant annet med når Thord må berge en lastebil som har krasjet så voldsomt i autovernet at den kunne ha rast utfor fjellet. I løpet av de åtte episodene får vi også være med når bilbergerne Jo Roger Blengsli og sønnen Ole Henrik prøver å berge en last med salt som kan forurense Norges største lakseelv, hvor selv den minste feil kan føre til en miljøkatastrofe.»
Søndag er de norske bilbergerne tilbake på skjermen i den åttende sesongen av Vinterveiens helter. Serien sendes nå i over 180 land på over 30 forskjellige språk, og har gjort bilbergerne til internasjonale tv-profiler. Det er ITV Studios Norge som har produsert serien helt siden starten i 2015. Produsent Anders Askestad i ITV Norge tror det er få tilsvarende norske suksesser.
– At en norsk serie sendes internasjonalt i så mange år er ganske unikt. At vi skulle få lage åtte sesonger med dette var det vel få som våget å håpe på. Og vi håper vi kan få fortsette, sier Askestad.
Det er mange som har latt seg fascinere av de norske bilbergerne og deres redningsoperasjoner i dramatisk landskap og farlige værforhold. Vinterveiens helter er et av National Geographics mest populære tv-programmer. Opptakene til serien foregår fra november til mars, forteller Askestad. Filmteamene som er med bilbergerne ut, består gjerne bare av en fotograf og en teknisk assistent. De har med seg ett kamera med en rekke forskjellige linser. I tillegg bruker de små GoPro-kameraer, som de plasserer i bilene, og en drone som filmer oversiktsbildene. Det skrives ikke manus til serien. Når det skjer en ulykke ringer bilbergeren til filmteamet, som rykker ut umiddelbart. Det skjer til alle døgnets tider og i alle typer vær.
– Når man driver med bilberging her til lands opplever man utrolig mye dramatikk, og i årets sesong har vi fått være med på hendelser som virkelig tar pusten fra deg. Det er knapt et eneste tidspunkt på døgnet at telefonen står stille. I vinter opplevde vi både snøstormer og temperaturer ned til minus 30, så det er klart at det kan være krevende arbeidsforhold for hovedpersonene i serien, forteller Askestad.
Askestad er full av lovord om bilbergerne.
– De jobber under stort press og skal samtidig prestere foran kamera og lage god tv. Samtidig byr de skikkelig på seg selv år etter år, og gir alt. Mens bergingene foregår bygger køene seg opp og de andre bilistene venter utålmodig på at de skal bli ferdige. Både veimyndigheter og politi interessert at det skal gå fort, samtidig som bilbergerne skal ivareta sikkerheten og lykkes med oppdragene sine. Det er ganske imponerende.
Det blir mye dramatikk når de norske bilbergerne Thord, Bjørn, Jo Roger og sønnen Ole Henrik nå er tilbake.
«I den nye sesongen blir vi blant annet med når Thord må berge en lastebil som har krasjet så voldsomt i autovernet at den kunne ha rast utfor fjellet. I løpet av de åtte episodene får vi også være med når bilbergerne Jo Roger Blengsli og sønnen Ole Henrik prøver å berge en last med salt som kan forurense Norges største lakseelv, hvor selv den minste feil kan føre til en miljøkatastrofe.»