Tom Hanks advarer om at en KI-generert kopi av ham selv reklamerer for et tannlege-produkt. Og dette er bare begynnelsen, tror han, om ikke de pågående forhandlingene gir en viss beskyttelse i juridisk og økonomisk forstand.

Foto: Dette er ikke Tom Hanks som er ute i streik, men bilde fra «A man called Otto» der han ble gjort yngre ved bruk av KI.
Det var sikkert ikke noe dumt tidspunkt for Tom Hanks å publisere denne meldingen på sin instagram-konto. Skuespillerforbundet SAG-AFTRA, som representerer ham, har i løpet av helgen på nytt satt seg ned sammen studioene og strømmeaktørene for å finne en løsning på forhandlingsknutene. Blant de sentrale spørsmålene står nettopp rettighetshaveres mulighet til å eie og videreselge skuespillernes rollefigurer.
Det var på lørdag at det foreløpig mest celebre offeret for kunstig intelligens la ut sin advarsel på instagram.
“BEWARE!! There’s a video out there promoting some dental plan with an AI version of me. I have nothing to do with it,” skrev Hanks ved siden av et foto av kopien.
Det er ikke vanskelig å se at det er snakk om en KI-generert kopi. Men for Hanks og SAG-AFTRA handler det ikke om å kunne se forskjell, men om den uavklarte juridiske jungelen som har åpnet seg med framveksten av KI. Hanks var selv tidlig ute med å utforske denne nye teknologien i filmer som The Polar Express (2004) og nå nylig i den amerikanske remaken A man called Otto, der han ble gjort yngre med digitale paletter.
«Hvis jeg ville, kunne jeg pitchet en serie med filmer med meg i hovedrollen der jeg kunne være 32 år i en evighet. Alle kan nå gjenskape seg selv i den alderen de selv føler for ved bruk av KI», sa han nylig til Variety.
Det er satt ekstra press på forhandlingene etter at forfatterlauget WGA forrige uke kom til enighet med studioene og strømmerne om en ny avtale. Så langt har ikke SAG-AFTRA vært villig til å fire på kravene om at gjenbruk av skuespillernes rollefigurer og bilder skal begrenses og i motsatt fall kompenseres for. I brevet de nylig formulerte i tilknytning til streiken heter det blant annet:
«SAG-AFTRA maintains that the right to digitally replicate a performer’s voice or likeness to substantially manipulate a performance, or to create a new digital performance, is a mandatory subject of bargaining. In addition, the use of performer’s voice, likeness or performance to train an artificial intelligence system designed to generate new visual, audio, or audiovisual content is a mandatory subject of bargaining.
You cannot unilaterally impose terms in individual contracts that purport to grant these rights. We are entitled to bargain over the compensation and terms under which these rights are granted and used. It is our position that language in a performer’s contract which attempts to acquire the rights noted above are void and unenforceable until terms have been negotiated with SAG-AFTRA. The rights have not been conveyed.»
Foto: Dette er ikke Tom Hanks som er ute i streik, men bilde fra «A man called Otto» der han ble gjort yngre ved bruk av KI.
Det var sikkert ikke noe dumt tidspunkt for Tom Hanks å publisere denne meldingen på sin instagram-konto. Skuespillerforbundet SAG-AFTRA, som representerer ham, har i løpet av helgen på nytt satt seg ned sammen studioene og strømmeaktørene for å finne en løsning på forhandlingsknutene. Blant de sentrale spørsmålene står nettopp rettighetshaveres mulighet til å eie og videreselge skuespillernes rollefigurer.
Det var på lørdag at det foreløpig mest celebre offeret for kunstig intelligens la ut sin advarsel på instagram.
“BEWARE!! There’s a video out there promoting some dental plan with an AI version of me. I have nothing to do with it,” skrev Hanks ved siden av et foto av kopien.
Det er ikke vanskelig å se at det er snakk om en KI-generert kopi. Men for Hanks og SAG-AFTRA handler det ikke om å kunne se forskjell, men om den uavklarte juridiske jungelen som har åpnet seg med framveksten av KI. Hanks var selv tidlig ute med å utforske denne nye teknologien i filmer som The Polar Express (2004) og nå nylig i den amerikanske remaken A man called Otto, der han ble gjort yngre med digitale paletter.
«Hvis jeg ville, kunne jeg pitchet en serie med filmer med meg i hovedrollen der jeg kunne være 32 år i en evighet. Alle kan nå gjenskape seg selv i den alderen de selv føler for ved bruk av KI», sa han nylig til Variety.
Det er satt ekstra press på forhandlingene etter at forfatterlauget WGA forrige uke kom til enighet med studioene og strømmerne om en ny avtale. Så langt har ikke SAG-AFTRA vært villig til å fire på kravene om at gjenbruk av skuespillernes rollefigurer og bilder skal begrenses og i motsatt fall kompenseres for. I brevet de nylig formulerte i tilknytning til streiken heter det blant annet:
«SAG-AFTRA maintains that the right to digitally replicate a performer’s voice or likeness to substantially manipulate a performance, or to create a new digital performance, is a mandatory subject of bargaining. In addition, the use of performer’s voice, likeness or performance to train an artificial intelligence system designed to generate new visual, audio, or audiovisual content is a mandatory subject of bargaining.
You cannot unilaterally impose terms in individual contracts that purport to grant these rights. We are entitled to bargain over the compensation and terms under which these rights are granted and used. It is our position that language in a performer’s contract which attempts to acquire the rights noted above are void and unenforceable until terms have been negotiated with SAG-AFTRA. The rights have not been conveyed.»