«Killers of the Flower Moon» gikk rett til kinotoppen og viser at den nye strategien fra Apple har noe for seg. Ellers var det en liten norsk dokumentar som var den største overraskelsen denne uken.

Martin Scorsese sin monumentale skildring av overgrepet overfor Osage-urfolket i 1920-tallets Amerika, har gått til kinotoppen i store deler av verden. Etter åpningshelgen nærmet Killers of the Flower Moon seg 50 millioner dollar i billettinntekter. Da filmen rundet sin andre helg på kino lå inntektene på nærmere 90 millioner dollar.
Her hjemme gikk filmen helt til kinotoppen åpningshelgen, før den la seg på en god andreplass da Halloween-horrorfilmen Five Nights at Freddys overtok kinotoppen etter denne andre helgen. I sin andre uke er den sett av over 36 000 på norske kinoer.
Det er ikke blockbuster-tall. Selv om Killers of the Flower Moon har budsjett som en blockbuster, er den krevende tematikken og lengden (3 og 1/2 time) noe som ikke er hverdagskost for et mainstreampublikum.
Det kan du forsåvidt si om Oppenheimer, også – og den filmen lå i måneder rett bak Barbiefilmen på kinotoppen. Men Killers of the Flower Moon er nesten en halvtime lenger enn Oppenheimer, og forteller en langt mer omfattende og komplisert historie. Dessuten inviterer filmen til en selvransakelse – eller selvpisking, om du vil – som bare deler av et amerikansk kinopublikum ser ut til å hilse velkommen.
Det er flere måter å lese kinobesøket til Scorseses film: Noen amerikanske kommentatorer mener at filmen allerede den andre uken på amerikanske kinoer viser et markant fall i kinobesøket som vil gjøre det vanskelig å tjene inn de nær to milliardene den har kostet.
Men vi tipper at Apple er ganske tilfreds med disse tallene. Filmen er den første i deres nye strategi som handler om å distribuere både på kino og strømming. I likhet med Amazon har Apple innsett at det er penger å tjene på kinodistribusjon – at abonnement ikke er nok alene. I likhet med Amazon er det Apple som har mest penger og is i magen. Som Economist nylig beskrev strømmekrigen: «Both Apple tv+ and Amazon will survive the financially ruinous streaming wars. They will “hold everybody’s head under water until they drown”».
Ellers er det godt å se at de norske filmene holder stand på kino. Lars er LOL, Sulis 1907, Hør her’a og Fedrelandet klorer seg fortsatt fast med anstendig, men fallende besøk. Den største oppturen denne uken må det være Euforia og Einar film som opplever, ved å ha rundet 10 000 etter tredje helgen med Ragnhild Nøst Bergems dokumentar Ola – en helt vanlig uvanlig fyr. Det er en liten film som har funnet sitt publikum gjennom word of mouth og gode anmeldelser. Knut Erik Jensen fikk ingen sterk åpning med Lengsel etter nåtid som har rundet 2500 åpningshelgen.
To av de største filmene på amerikanske kinoer i år, Taylor Swift – The Eras tour og Sound of Freedom, har heller ikke hatt noen imponerende åpning på norske kinoer. Og David Finchers The Killer gikk i helgen på et skikkelig mageplask. Knapt 500 besøkende på en Fincherfilm, med Michael Fassbender i hovedrollen, må være ukens største skuffelse blant distributørene. Filmen kommer også på Netflix den 10.november og viser at ikke alle kino- og strømme-kombinasjoner vil fungere like godt.
Sjekk ut Filmwebs Kinotoppen her.
Martin Scorsese sin monumentale skildring av overgrepet overfor Osage-urfolket i 1920-tallets Amerika, har gått til kinotoppen i store deler av verden. Etter åpningshelgen nærmet Killers of the Flower Moon seg 50 millioner dollar i billettinntekter. Da filmen rundet sin andre helg på kino lå inntektene på nærmere 90 millioner dollar.
Her hjemme gikk filmen helt til kinotoppen åpningshelgen, før den la seg på en god andreplass da Halloween-horrorfilmen Five Nights at Freddys overtok kinotoppen etter denne andre helgen. I sin andre uke er den sett av over 36 000 på norske kinoer.
Det er ikke blockbuster-tall. Selv om Killers of the Flower Moon har budsjett som en blockbuster, er den krevende tematikken og lengden (3 og 1/2 time) noe som ikke er hverdagskost for et mainstreampublikum.
Det kan du forsåvidt si om Oppenheimer, også – og den filmen lå i måneder rett bak Barbiefilmen på kinotoppen. Men Killers of the Flower Moon er nesten en halvtime lenger enn Oppenheimer, og forteller en langt mer omfattende og komplisert historie. Dessuten inviterer filmen til en selvransakelse – eller selvpisking, om du vil – som bare deler av et amerikansk kinopublikum ser ut til å hilse velkommen.
Det er flere måter å lese kinobesøket til Scorseses film: Noen amerikanske kommentatorer mener at filmen allerede den andre uken på amerikanske kinoer viser et markant fall i kinobesøket som vil gjøre det vanskelig å tjene inn de nær to milliardene den har kostet.
Men vi tipper at Apple er ganske tilfreds med disse tallene. Filmen er den første i deres nye strategi som handler om å distribuere både på kino og strømming. I likhet med Amazon har Apple innsett at det er penger å tjene på kinodistribusjon – at abonnement ikke er nok alene. I likhet med Amazon er det Apple som har mest penger og is i magen. Som Economist nylig beskrev strømmekrigen: «Both Apple tv+ and Amazon will survive the financially ruinous streaming wars. They will “hold everybody’s head under water until they drown”».
Ellers er det godt å se at de norske filmene holder stand på kino. Lars er LOL, Sulis 1907, Hør her’a og Fedrelandet klorer seg fortsatt fast med anstendig, men fallende besøk. Den største oppturen denne uken må det være Euforia og Einar film som opplever, ved å ha rundet 10 000 etter tredje helgen med Ragnhild Nøst Bergems dokumentar Ola – en helt vanlig uvanlig fyr. Det er en liten film som har funnet sitt publikum gjennom word of mouth og gode anmeldelser. Knut Erik Jensen fikk ingen sterk åpning med Lengsel etter nåtid som har rundet 2500 åpningshelgen.
To av de største filmene på amerikanske kinoer i år, Taylor Swift – The Eras tour og Sound of Freedom, har heller ikke hatt noen imponerende åpning på norske kinoer. Og David Finchers The Killer gikk i helgen på et skikkelig mageplask. Knapt 500 besøkende på en Fincherfilm, med Michael Fassbender i hovedrollen, må være ukens største skuffelse blant distributørene. Filmen kommer også på Netflix den 10.november og viser at ikke alle kino- og strømme-kombinasjoner vil fungere like godt.
Sjekk ut Filmwebs Kinotoppen her.