Åtte nye stipendiater innen film, tv og spill.

Åtte nye stipendiater innen film, tv og spill.

Izer Aliu, Jørgen Stangebye Larsen og KriStine Ann Skaret er blant de åtte stipendiatene som de neste fire årene skal være en del av Den norske filmskolen og fakultet for audiovisuelle mediers (AMEK) nye ph.d program under Høgskolen i Innlandet.

Foto: Stipendiatene omkranset av ph.d-programmets leder Trond Lossious (til venstre) og prodekan Nina Grünfeld (til høyre).

Åtte nye stipendiater startet nylig fire år med kunstnerisk utforskning innen feltene film, spill og TV. De er del av Den norske filmskolen og fakultet for audiovisuelle mediers (AMEK) nye ph.d.-program «Kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer».

Izer Aliu, Therese Næss Diesen, Jørgen Stangebye Larsen, Rasmus Eriksson, Marie Suul Brobakke, KriStine Ann Skaret, Simon Jon Andreasen og Ole Christian Solbakken er de åtte som er valgt ut blant nær 70 søkere. De  skal også undervise og utveksle kunnskap og erfaringer med studentene.

Regissør og manusforfatter Izer Aliu er stipendiat i fiksjonsregi. I stipendiatperioden vil Aliu se på klippeprosessen fra en regissørs perspektiv med utgangspunkt i spørsmålet «Er all filmklipping en løgn?» Han vil utforske klipping i filmskapningens ulike faser, fra skrivebordet til produksjon og postproduksjon. Aliu ble uteksaminert fra regilinjen på filmskolens bachelorutdanning i 2012 (kull 7) og vant Amanda for eksamensfilmen «Å vokte fjellet». Spillefilmdebuten «Fluefangeren» (2016) vant Amanda for beste regi og ble nominert til Nordisk Råds filmpris. Han var også regissørog serieskaper på serien «Jordbrukerne».

Lyddesigner Therese Næss Diesen har tatt både bachelor (BFA kull 9) og mastergrad (MFA kull 2) på filmskolen og vil være den første i skolens historie med utdanning fra alle tre nivå. Hun har jobbet med opptak, foley, lydlegging og lyddesign på kortfilm, spillefilm, dokumentar og tv-drama, og sammen med Yvonne Stenberg har hun jobbet i team under navnet «Foleyjentene». Som stipendiat i lyddesign på filmskolen blir hun del av et tverrfaglig forskningsprosjekt innen lyd og skal utforske lyd og rom.

Dokumentarfilmskaper Marie Suul Brobakke har undervist i dokumentarfilm og visuell historiefortelling ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og har flere års erfaring som TV-regissør og videojournalist i København. Hennes siste dokumentar, «Study of a Fight» ble premiert på CPH:DOX og er publisert på New York Times Op-Docs. I stipendiatperioden vil hun utvikle et konsept til en dokumentarisk serie om kvinners relasjon til natur, som samtidig utfordrer narrativ form. 

Filmfotograf Rasmus Eriksson ble uteksaminert fra filmskolens tredje masterkull i 2022. Han har jobbet i filmindustrien siden han var 17 år på over 140 produksjoner i Skandinavia. På masterstudiet fattet han for alvor interesse for virtuell produksjon og han har vært VP-supervisor på flere skandinaviske prosjekter. Fra fotografens perspektiv vil han utforske kunstneriske muligheter og begrensninger ved bruk av virtuell produksjon. Hvilke visuelle uttrykk åpner VP for, hvordan løser man tekniske utfordringer og begrensninger i arbeid med teknologien og hvordan endres arbeidsflyt ved bruk av VP? Hvilke kunsteriske valg åpner dette for?

Produksjonsdesigner Jørgen Stangebye Larsen ble uteksaminert fra filmskolens kull 6 i 2010, og har siden jobbet på en rekke spillefilmer i inn og utland. Han mottok Amanda for sitt bidrag på Maria Sødahl’s «Håp» og var nominert for sin innsats på Joachim Trier’s «Oslo, 31. august», Sara Johnsen’s «Uskyld» og John Andreas Andersen’s «Skjelvet», som han også ble tildelt Nordisk Films talentpris for. Forskningsprosjektet hans handler om hvordan vi kan oppnå et kunstnerisk, estetisk og filmatisk interessant resultat, «dersom det vi ser «in-camera» er en verden eller et univers levendegjort gjennom en kombinasjon av tradisjonelle fysiske dekorasjoner og såkalt «On-set Virtual Production» -teknologi med realtime LED-vegger, som rommer virtuelle kulisser. Han bruker de fysiske Cycloramaene fra 1800-tallet, enorme malte sirkulære bilder av berømte slag og bylandskap, også med bygde fysiske dekorasjoner i forgrunnen for å skape en immersiv opplevelse, som et utgangspunkt, for å understreke den kunstneriske tilnærmingen til en digital teknologi.  

Dokumentarprodusent KriStine Ann Skaret er ansatt som stipendiat i dokumentar og audiovisuelle medier ved TV-skolen. Hun skal utforske møtet mellom dramaturgiske metoder og dokumentarisk materiale, i balansen mellom journalistisk etterrettelighet og kunstnerisk frihet, gjennom utvikling av en eller flere dokumentarserier. Skaret har lang fartstid som dokumentarprodusent. Produksjonene hennes har høstet priser i inn og utland og spenner fra kunstnerisk eksperimentelle filmer til mer tradisjonelle dokumentarportretter og hybridfilmer. Nylig ble hun nominert til Nordisk Panoramas produsentpris som tildeles en nordisk dokumentarprodusent som fortjener en spesiell anerkjennelse for sitt bidrag til dokumentarfilmen.

Animatør Simon Jon Andreasen er stipendiat i spilldesign og animasjon og er tilknyttet Spillskolen. Han har erfaring som regissør fra radio, film og TV og har utviklet interaktive fortellinger og spill utgitt av ledende forlag og kringkastere. Andreasen vil utforske hvordan kunstnere i ulike disipliner kan bruke tenkning og digitale verktøy fra «worldbuilding» eller universskapelse til å tilpasse eksisterende fortellinger til nye plattformer. Han kommer til stipendiatstillingen fra Den danske filmskolen hvor han ledet animasjonsregi-utdannelsen gjennom syv år.

Ole Christian Solbakken er høyskolelektor i manus ved Høyskolen Kristiania hvor han er del av det DIKU-støttede forskningsprosjektet «Writing the Writer» av Siri Senje. Solbakken er utdannet manusforfatter fra Den norske filmskolen. Han har skrevet animasjonsfilmen «Jul på Kutoppen», og jobbet på flere spillefilmer som «Mordene i Kongo» og «Håndteringen av Udøde». I stipendiatperioden skal han utforske det biografiske dramaet og bruke tegning som metode i prosessen for å komme under huden på Gustav Vigelands mindre kjente kunstnerbror Emmanuel.

(Kilde: Den norske filmskolen, Høgskolen i Innlandet ).

Åtte nye stipendiater innen film, tv og spill.

Åtte nye stipendiater innen film, tv og spill.

Izer Aliu, Jørgen Stangebye Larsen og KriStine Ann Skaret er blant de åtte stipendiatene som de neste fire årene skal være en del av Den norske filmskolen og fakultet for audiovisuelle mediers (AMEK) nye ph.d program under Høgskolen i Innlandet.

Foto: Stipendiatene omkranset av ph.d-programmets leder Trond Lossious (til venstre) og prodekan Nina Grünfeld (til høyre).

Åtte nye stipendiater startet nylig fire år med kunstnerisk utforskning innen feltene film, spill og TV. De er del av Den norske filmskolen og fakultet for audiovisuelle mediers (AMEK) nye ph.d.-program «Kunstnerisk utviklingsarbeid i film og beslektede audiovisuelle kunstformer».

Izer Aliu, Therese Næss Diesen, Jørgen Stangebye Larsen, Rasmus Eriksson, Marie Suul Brobakke, KriStine Ann Skaret, Simon Jon Andreasen og Ole Christian Solbakken er de åtte som er valgt ut blant nær 70 søkere. De  skal også undervise og utveksle kunnskap og erfaringer med studentene.

Regissør og manusforfatter Izer Aliu er stipendiat i fiksjonsregi. I stipendiatperioden vil Aliu se på klippeprosessen fra en regissørs perspektiv med utgangspunkt i spørsmålet «Er all filmklipping en løgn?» Han vil utforske klipping i filmskapningens ulike faser, fra skrivebordet til produksjon og postproduksjon. Aliu ble uteksaminert fra regilinjen på filmskolens bachelorutdanning i 2012 (kull 7) og vant Amanda for eksamensfilmen «Å vokte fjellet». Spillefilmdebuten «Fluefangeren» (2016) vant Amanda for beste regi og ble nominert til Nordisk Råds filmpris. Han var også regissørog serieskaper på serien «Jordbrukerne».

Lyddesigner Therese Næss Diesen har tatt både bachelor (BFA kull 9) og mastergrad (MFA kull 2) på filmskolen og vil være den første i skolens historie med utdanning fra alle tre nivå. Hun har jobbet med opptak, foley, lydlegging og lyddesign på kortfilm, spillefilm, dokumentar og tv-drama, og sammen med Yvonne Stenberg har hun jobbet i team under navnet «Foleyjentene». Som stipendiat i lyddesign på filmskolen blir hun del av et tverrfaglig forskningsprosjekt innen lyd og skal utforske lyd og rom.

Dokumentarfilmskaper Marie Suul Brobakke har undervist i dokumentarfilm og visuell historiefortelling ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, og har flere års erfaring som TV-regissør og videojournalist i København. Hennes siste dokumentar, «Study of a Fight» ble premiert på CPH:DOX og er publisert på New York Times Op-Docs. I stipendiatperioden vil hun utvikle et konsept til en dokumentarisk serie om kvinners relasjon til natur, som samtidig utfordrer narrativ form. 

Filmfotograf Rasmus Eriksson ble uteksaminert fra filmskolens tredje masterkull i 2022. Han har jobbet i filmindustrien siden han var 17 år på over 140 produksjoner i Skandinavia. På masterstudiet fattet han for alvor interesse for virtuell produksjon og han har vært VP-supervisor på flere skandinaviske prosjekter. Fra fotografens perspektiv vil han utforske kunstneriske muligheter og begrensninger ved bruk av virtuell produksjon. Hvilke visuelle uttrykk åpner VP for, hvordan løser man tekniske utfordringer og begrensninger i arbeid med teknologien og hvordan endres arbeidsflyt ved bruk av VP? Hvilke kunsteriske valg åpner dette for?

Produksjonsdesigner Jørgen Stangebye Larsen ble uteksaminert fra filmskolens kull 6 i 2010, og har siden jobbet på en rekke spillefilmer i inn og utland. Han mottok Amanda for sitt bidrag på Maria Sødahl’s «Håp» og var nominert for sin innsats på Joachim Trier’s «Oslo, 31. august», Sara Johnsen’s «Uskyld» og John Andreas Andersen’s «Skjelvet», som han også ble tildelt Nordisk Films talentpris for. Forskningsprosjektet hans handler om hvordan vi kan oppnå et kunstnerisk, estetisk og filmatisk interessant resultat, «dersom det vi ser «in-camera» er en verden eller et univers levendegjort gjennom en kombinasjon av tradisjonelle fysiske dekorasjoner og såkalt «On-set Virtual Production» -teknologi med realtime LED-vegger, som rommer virtuelle kulisser. Han bruker de fysiske Cycloramaene fra 1800-tallet, enorme malte sirkulære bilder av berømte slag og bylandskap, også med bygde fysiske dekorasjoner i forgrunnen for å skape en immersiv opplevelse, som et utgangspunkt, for å understreke den kunstneriske tilnærmingen til en digital teknologi.  

Dokumentarprodusent KriStine Ann Skaret er ansatt som stipendiat i dokumentar og audiovisuelle medier ved TV-skolen. Hun skal utforske møtet mellom dramaturgiske metoder og dokumentarisk materiale, i balansen mellom journalistisk etterrettelighet og kunstnerisk frihet, gjennom utvikling av en eller flere dokumentarserier. Skaret har lang fartstid som dokumentarprodusent. Produksjonene hennes har høstet priser i inn og utland og spenner fra kunstnerisk eksperimentelle filmer til mer tradisjonelle dokumentarportretter og hybridfilmer. Nylig ble hun nominert til Nordisk Panoramas produsentpris som tildeles en nordisk dokumentarprodusent som fortjener en spesiell anerkjennelse for sitt bidrag til dokumentarfilmen.

Animatør Simon Jon Andreasen er stipendiat i spilldesign og animasjon og er tilknyttet Spillskolen. Han har erfaring som regissør fra radio, film og TV og har utviklet interaktive fortellinger og spill utgitt av ledende forlag og kringkastere. Andreasen vil utforske hvordan kunstnere i ulike disipliner kan bruke tenkning og digitale verktøy fra «worldbuilding» eller universskapelse til å tilpasse eksisterende fortellinger til nye plattformer. Han kommer til stipendiatstillingen fra Den danske filmskolen hvor han ledet animasjonsregi-utdannelsen gjennom syv år.

Ole Christian Solbakken er høyskolelektor i manus ved Høyskolen Kristiania hvor han er del av det DIKU-støttede forskningsprosjektet «Writing the Writer» av Siri Senje. Solbakken er utdannet manusforfatter fra Den norske filmskolen. Han har skrevet animasjonsfilmen «Jul på Kutoppen», og jobbet på flere spillefilmer som «Mordene i Kongo» og «Håndteringen av Udøde». I stipendiatperioden skal han utforske det biografiske dramaet og bruke tegning som metode i prosessen for å komme under huden på Gustav Vigelands mindre kjente kunstnerbror Emmanuel.

(Kilde: Den norske filmskolen, Høgskolen i Innlandet ).

MENY