BIFF har begynt å slippe filmene i årets program. En rekke nye norske dokumentarer innen ulike formater får premiere på festivalen.

Foto fra debutfilmen «Baghdad on fire».
Nå har Bergen Internasjonale filmfestival (BIFF) sluppet de første filmene til årets festival. Som vanlig kan festivalen by på flere norske dokumentarpremierer. Festivalen lover å vise en rekke av årets beste norske dokumentarer, av etablerte filmskapere som Aslaug Holm (Blokka) og Tonje Hessen Schei (Praying for Armageddon) og nykommere innen langformatet som Åsmund Hasli (Ping Pong Family). Dessuten deltar Karrar Al-Azzawi med sin debutfilm Baghdad on fire i Checkpoints-programmet og den norsk-indiske An Indian love story og Emily Louisa Millan Eides debutfilm Renessanseprinsen vises utenfor konkurranse.
BIFF presenterer et bredt utvalg norske dokumentarer fra det siste året i både langt og kort format (les mer om filmene i kortdokmentar-seksjonen og Kort fra vest del 1 og del 2.
Blant de lange dokumentarene konkurrerer syv filmer om prisen:
Regi: Aaslaug Vaa, Jørn Nyseth Ranum.
Solsystemet i Lofoten-målestokk
«I BARN AV STJERNER fører filmskaperne Aaslaug Vaa og Jørn Nyseth Ranum kamera fra tind til skog – og til elevene som fylles av barnlig glede og undring av astrofysikerens beretning om det store kosmos. Dette er en fascinerende dokumentar om planeter, pedagogikk og menneskets plass i den store sammenhengen, som vil fengsle voksne så vel som ungdom.»
Regi: Aslaug Holm
En intim og provoserende dokumentar om gentrifisering og det brutale norske boligmarkedet
«Med BLOKKA har den prisbelønte dokumentarfilmskaperen Aslaug Holm laget en engasjerende film om det norske boligmarkedet, og om hvor maktesløse mennesker uten formue er i møte med de brutale markedskreftene. Dette er en kritisk og medmenneskelig dokumentar fra regissøren av BRØDRE og GENERASJON UTØYA.»
Regi: Mari Nilsen Neira, co-regissører Helen Komini Knudsen og Aslaug Holm.
En engasjerende dokumentar om sykehustilbud, distriktspolitikk og grasrotaktivisme
«Dokumentaren BUNADSGERILJAEN skildrer bevegelsens kamp for å beholde fødetilbudet i Kristiansund og andre små og mellomstore steder, og setter aktivismen inn i en større sentrum/periferi-kontekst. Resultatet er en dagsaktuell film om helsetilbud, lokaldemokrati og norsk distriktspolitikk i det tjueførste århundret.»
Regi: Hilde Merete Haug
En sterk og personlig film om ufrivillig barnløshet
«Haug ser tilbake på et liv hvor hun alltid så frem til å få barn, og viser hvor stor fallhøyden er når man ikke får det til. Selv om det er forsket mye på de biologiske årsakene til at kvinner ikke får barn, har vi langt mindre informasjon om hvordan barnløshet oppleves og hvilke konsekvenser det får. Med innsikt og empati forklarer Haug hvorfor mangelen på avkom kan være utfordrende for kvinner, og hvordan livet som aldri materialiserte seg kan sette dype spor i psyken. MAMMAEN I MEG er en film om sorg og savn som også gjennomsyres av håp og troen på forsoning.»
Regi: Åsmund Hasli
En tankevekkende dokumentar om bymiljø, fellesskap og bordtennis
«PING PONG FAMILY er et portrett av en uformell møteplass som forener mennesker på tvers av språk, bakgrunn og samfunnslag. Med sin første helaftens dokumentarfilm har Åsmund Hasli laget en fordomsfri og medmenneskelig dokumentar om fellesskap, kommunal politikk og en påfallende unorsk bruk av det offentlige byrommet.»
Regi: Tonje Hessen Schei, Michael Rowley
En forstyrrende dokumentar om evangelisk kristendom, amerikansk politikk og tredje verdenskrig
«Med utgangspunkt i arbeidet til The Intercept-journalisten Lee Fang, maler PRAYING FOR ARMAGEDDON et illevarslende bilde av hvordan pastorer, politikere og motorsykkelgjenger kjemper for å starte tredje verdenskrig. Dette er en film som kan skremme vettet av noen og enhver, signert regissøren av de kritikerroste dokumentarene DRONE (BIFF 2014) og IHUMAN (2019).»
Regi: Ellen Ugelstad
Du skal ikke tåle så inderlig vel, den tvang som ikke rammer deg selv
«Med THE RECOVERY CHANNEL ønsker Ugelstad å rette fokus mot rettighetene til psykisk syke og kommentere medias rolle og definisjonsmakt i møte med psykisk sykdom. Vitnesbyrd fra leger, sykepleiere, pårørende og tidligere innsatte avslører et bakvendt system med tvangsmekanismer og beltelegging, som skaper frykt og redsel blant en allerede sårbar gruppe. De intime og ærlige portrettene gir et nyansert innblikk i en vanligvis lukket og tabubelagt hverdag, og ved å tilsløre skillelinjene mellom bare-på-film og virkelighet, tar Ugelstad oss enda tettere på menneskene som har blitt fratatt friheten sin under tvang.»
Regi: Karrar Al-Azzawi
En hardtslående og inspirerende dokumentar om demokrati og demonstrasjoner i Irak
«BAGHDAD ON FIRE tar oss tett på voldelige sammenstøt med myndighetene, som tar drastiske virkemidler i bruk for å nedkjempe demonstrantene. Men vi får også ta del i åpenhjertige samtaler om drømmer og verdier – og tragiske skildringer av unge mennesker som må bøte med livet som følge av sitt engasjement for et mer rettferdig Irak. Dette er en intens og inspirerende dokumentar om kampen for demokrati og drømmen om en bedre fremtid.»
Regi: Frode Storaas (Norge), Dipesh Kharel (Nepal).
En sosialantropologisk dokumentar om kjærlighet, gudinner og kaste
«Under innspillingen av sin forrige dokumentar, A KALI TEMPLE INSIDE OUT (BIFF 2018), ble de prisbelønte filmskaperne Dipesh Kharel og Frode Storaas kjent med Kuldeep og hans kjærlighetskvaler. AN INDIAN LOVE STORY er spilt inn over en periode på to år, og bruker Kuldeeps historie til å utforske temaer som arrangerte ekteskap, kaste og den i India universelle normen om at man skal adlyde sin mor og sin far. Dette er en intim, engasjerende og rørende film om kjærlighet under ganske andre forhold enn dem vi er vant med her i Norge».
Regi: Emily Louisa Millan Eide
Et ærlig og intimt portrett av stortalentet William Heimdal
«Med sin første helaftens dokumentarfilm har Emily Louisa Millan Eide laget et ærlig og intimt portrett av en ung mann som takket være sin lidenskap for kunsthistorien har kommet på kant med sin samtid. RENESSANSEPRINSEN er en fengslende film om kunst og kitsch, forbilder og læremestre, utenforskap og å finne sin plass i den store sammenhengen.»
Foto fra debutfilmen «Baghdad on fire».
Nå har Bergen Internasjonale filmfestival (BIFF) sluppet de første filmene til årets festival. Som vanlig kan festivalen by på flere norske dokumentarpremierer. Festivalen lover å vise en rekke av årets beste norske dokumentarer, av etablerte filmskapere som Aslaug Holm (Blokka) og Tonje Hessen Schei (Praying for Armageddon) og nykommere innen langformatet som Åsmund Hasli (Ping Pong Family). Dessuten deltar Karrar Al-Azzawi med sin debutfilm Baghdad on fire i Checkpoints-programmet og den norsk-indiske An Indian love story og Emily Louisa Millan Eides debutfilm Renessanseprinsen vises utenfor konkurranse.
BIFF presenterer et bredt utvalg norske dokumentarer fra det siste året i både langt og kort format (les mer om filmene i kortdokmentar-seksjonen og Kort fra vest del 1 og del 2.
Blant de lange dokumentarene konkurrerer syv filmer om prisen:
Regi: Aaslaug Vaa, Jørn Nyseth Ranum.
Solsystemet i Lofoten-målestokk
«I BARN AV STJERNER fører filmskaperne Aaslaug Vaa og Jørn Nyseth Ranum kamera fra tind til skog – og til elevene som fylles av barnlig glede og undring av astrofysikerens beretning om det store kosmos. Dette er en fascinerende dokumentar om planeter, pedagogikk og menneskets plass i den store sammenhengen, som vil fengsle voksne så vel som ungdom.»
Regi: Aslaug Holm
En intim og provoserende dokumentar om gentrifisering og det brutale norske boligmarkedet
«Med BLOKKA har den prisbelønte dokumentarfilmskaperen Aslaug Holm laget en engasjerende film om det norske boligmarkedet, og om hvor maktesløse mennesker uten formue er i møte med de brutale markedskreftene. Dette er en kritisk og medmenneskelig dokumentar fra regissøren av BRØDRE og GENERASJON UTØYA.»
Regi: Mari Nilsen Neira, co-regissører Helen Komini Knudsen og Aslaug Holm.
En engasjerende dokumentar om sykehustilbud, distriktspolitikk og grasrotaktivisme
«Dokumentaren BUNADSGERILJAEN skildrer bevegelsens kamp for å beholde fødetilbudet i Kristiansund og andre små og mellomstore steder, og setter aktivismen inn i en større sentrum/periferi-kontekst. Resultatet er en dagsaktuell film om helsetilbud, lokaldemokrati og norsk distriktspolitikk i det tjueførste århundret.»
Regi: Hilde Merete Haug
En sterk og personlig film om ufrivillig barnløshet
«Haug ser tilbake på et liv hvor hun alltid så frem til å få barn, og viser hvor stor fallhøyden er når man ikke får det til. Selv om det er forsket mye på de biologiske årsakene til at kvinner ikke får barn, har vi langt mindre informasjon om hvordan barnløshet oppleves og hvilke konsekvenser det får. Med innsikt og empati forklarer Haug hvorfor mangelen på avkom kan være utfordrende for kvinner, og hvordan livet som aldri materialiserte seg kan sette dype spor i psyken. MAMMAEN I MEG er en film om sorg og savn som også gjennomsyres av håp og troen på forsoning.»
Regi: Åsmund Hasli
En tankevekkende dokumentar om bymiljø, fellesskap og bordtennis
«PING PONG FAMILY er et portrett av en uformell møteplass som forener mennesker på tvers av språk, bakgrunn og samfunnslag. Med sin første helaftens dokumentarfilm har Åsmund Hasli laget en fordomsfri og medmenneskelig dokumentar om fellesskap, kommunal politikk og en påfallende unorsk bruk av det offentlige byrommet.»
Regi: Tonje Hessen Schei, Michael Rowley
En forstyrrende dokumentar om evangelisk kristendom, amerikansk politikk og tredje verdenskrig
«Med utgangspunkt i arbeidet til The Intercept-journalisten Lee Fang, maler PRAYING FOR ARMAGEDDON et illevarslende bilde av hvordan pastorer, politikere og motorsykkelgjenger kjemper for å starte tredje verdenskrig. Dette er en film som kan skremme vettet av noen og enhver, signert regissøren av de kritikerroste dokumentarene DRONE (BIFF 2014) og IHUMAN (2019).»
Regi: Ellen Ugelstad
Du skal ikke tåle så inderlig vel, den tvang som ikke rammer deg selv
«Med THE RECOVERY CHANNEL ønsker Ugelstad å rette fokus mot rettighetene til psykisk syke og kommentere medias rolle og definisjonsmakt i møte med psykisk sykdom. Vitnesbyrd fra leger, sykepleiere, pårørende og tidligere innsatte avslører et bakvendt system med tvangsmekanismer og beltelegging, som skaper frykt og redsel blant en allerede sårbar gruppe. De intime og ærlige portrettene gir et nyansert innblikk i en vanligvis lukket og tabubelagt hverdag, og ved å tilsløre skillelinjene mellom bare-på-film og virkelighet, tar Ugelstad oss enda tettere på menneskene som har blitt fratatt friheten sin under tvang.»
Regi: Karrar Al-Azzawi
En hardtslående og inspirerende dokumentar om demokrati og demonstrasjoner i Irak
«BAGHDAD ON FIRE tar oss tett på voldelige sammenstøt med myndighetene, som tar drastiske virkemidler i bruk for å nedkjempe demonstrantene. Men vi får også ta del i åpenhjertige samtaler om drømmer og verdier – og tragiske skildringer av unge mennesker som må bøte med livet som følge av sitt engasjement for et mer rettferdig Irak. Dette er en intens og inspirerende dokumentar om kampen for demokrati og drømmen om en bedre fremtid.»
Regi: Frode Storaas (Norge), Dipesh Kharel (Nepal).
En sosialantropologisk dokumentar om kjærlighet, gudinner og kaste
«Under innspillingen av sin forrige dokumentar, A KALI TEMPLE INSIDE OUT (BIFF 2018), ble de prisbelønte filmskaperne Dipesh Kharel og Frode Storaas kjent med Kuldeep og hans kjærlighetskvaler. AN INDIAN LOVE STORY er spilt inn over en periode på to år, og bruker Kuldeeps historie til å utforske temaer som arrangerte ekteskap, kaste og den i India universelle normen om at man skal adlyde sin mor og sin far. Dette er en intim, engasjerende og rørende film om kjærlighet under ganske andre forhold enn dem vi er vant med her i Norge».
Regi: Emily Louisa Millan Eide
Et ærlig og intimt portrett av stortalentet William Heimdal
«Med sin første helaftens dokumentarfilm har Emily Louisa Millan Eide laget et ærlig og intimt portrett av en ung mann som takket være sin lidenskap for kunsthistorien har kommet på kant med sin samtid. RENESSANSEPRINSEN er en fengslende film om kunst og kitsch, forbilder og læremestre, utenforskap og å finne sin plass i den store sammenhengen.»