Barbenheimer løfter kinosommeren mot gamle høyder.

Barbenheimer løfter kinosommeren mot gamle høyder.

Med suksessen til filmer som «Barbie» og «Oppenheimer» nærmer norske kinoer seg besøkstallene fra før pandemien. Kinoene har lagt bak seg den beste juli måned siden juli 2009.

Tallenes tale for kinobesøket i Norge i juli måned viser 1 245 566 solgte billetter. 

Takket være filmer som Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One, Barbie og Oppenheimer, samt godt med regnvær, har nordmenn valfartet til kinoene. Særlig syngergien gjennom Barbenheimer-fenomenet har gitt kinoene drahjelp. På sin 10 første kinodager solgte Barbie 284.740 billetter – tett fulgt av Oppenheimer med 212.249.

 – Dette er den beste juli måned siden juli 2009, som er den beste enkeltmåneden for juli som vi har statistikk på. Juli 2023 går dermed inn som den nest beste juli måneden noensinne, forteller administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Til sammenligning ble det solgt 838 600 kinobilletter i juli 2022 og 928 620 kinobilletter i juli 2019 som er siste normalåret før pandemien. Det betyr en økning på hele 34 % fra juli 2022. På 2000-tallet er det kun seks ganger tidligere solgt over 1 million billetter i juli måned.

Foreløpig er det Super Mario Bros.filmen som topper 2023-listen her til lands, med 410 283 solgte billetter. Denne hadde premiere 5. april. Kampen om Narvik er nummer to i år med 333 900 solgte billetter i 2023. Denne hadde premiere 25. desember i fjor.

Barbie har kun spilt en drøy uke og er allerede den fjerde mest sette filmen på norske kinoer i år, og vil med stor sannsynlighet bli den mest sette filmen på kino i 2023, sier Lundberg Pedersen

Og nå er kino-Norge snart tilbake på de tallene som de hadde før pandemien.

– Vi ligger godt an til å passere 10 millioner solgte kinobilletter i år, og vi nærmer oss der vi var i 2019. Med den sterke kinohøsten vi har foran oss med storfilmer som Gran Tourismo, Dune 2, og Napoleon – samt en sterk norsk avslutning på kinoåret med Den første julen i Skomakergata, Bukkene Bruse på Badeland og Konvoi – lander vi langt foran fjoråret, sier Lundberg Pedersen.

Barbenheimer løfter kinosommeren mot gamle høyder.

Barbenheimer løfter kinosommeren mot gamle høyder.

Med suksessen til filmer som «Barbie» og «Oppenheimer» nærmer norske kinoer seg besøkstallene fra før pandemien. Kinoene har lagt bak seg den beste juli måned siden juli 2009.

Tallenes tale for kinobesøket i Norge i juli måned viser 1 245 566 solgte billetter. 

Takket være filmer som Mission: Impossible – Dead Reckoning – Part One, Barbie og Oppenheimer, samt godt med regnvær, har nordmenn valfartet til kinoene. Særlig syngergien gjennom Barbenheimer-fenomenet har gitt kinoene drahjelp. På sin 10 første kinodager solgte Barbie 284.740 billetter – tett fulgt av Oppenheimer med 212.249.

 – Dette er den beste juli måned siden juli 2009, som er den beste enkeltmåneden for juli som vi har statistikk på. Juli 2023 går dermed inn som den nest beste juli måneden noensinne, forteller administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Til sammenligning ble det solgt 838 600 kinobilletter i juli 2022 og 928 620 kinobilletter i juli 2019 som er siste normalåret før pandemien. Det betyr en økning på hele 34 % fra juli 2022. På 2000-tallet er det kun seks ganger tidligere solgt over 1 million billetter i juli måned.

Foreløpig er det Super Mario Bros.filmen som topper 2023-listen her til lands, med 410 283 solgte billetter. Denne hadde premiere 5. april. Kampen om Narvik er nummer to i år med 333 900 solgte billetter i 2023. Denne hadde premiere 25. desember i fjor.

Barbie har kun spilt en drøy uke og er allerede den fjerde mest sette filmen på norske kinoer i år, og vil med stor sannsynlighet bli den mest sette filmen på kino i 2023, sier Lundberg Pedersen

Og nå er kino-Norge snart tilbake på de tallene som de hadde før pandemien.

– Vi ligger godt an til å passere 10 millioner solgte kinobilletter i år, og vi nærmer oss der vi var i 2019. Med den sterke kinohøsten vi har foran oss med storfilmer som Gran Tourismo, Dune 2, og Napoleon – samt en sterk norsk avslutning på kinoåret med Den første julen i Skomakergata, Bukkene Bruse på Badeland og Konvoi – lander vi langt foran fjoråret, sier Lundberg Pedersen.

MENY