Børsverdien av Viaplay har falt dramatisk og det stilles spørsmålstegn ved selskapets videre satsinger. Hvilke konsekvenser vil det kunne få for en av Norges største finansiører av dramaserier?

Foto: Pørni, en av Viaplays mest populære originalserier.
Denne uken ble det kjent at Anders Jensen slutter som konsernsjef i Viaplay med umiddelbar virkning. Det skjer samtidig som selskapet nedjusterer forventningene for resten av året etter fallende etterspørsel både i forbruker- og annonsemarkedet. Aksjemarkedet reagerer kraftig etter en rekke dårlige nyheter: Ti milliarder i børsverdier har fordampet på én time, meldte Kampanje i går.
Det er særlig den ekspansive jakten på rettigheter innen sport som har ført til at kostnadsspiralen har kommet ut av kontroll.
«Viaplay Group varsler om et nytt underskudd på driften på mellom 250 og 300 millioner svenske kroner når de legger frem sine resultater for andre kvartal senere i sommer. Det betyr at tapene så langt i år beløper seg til rundt 600 millioner svenske kroner. Det allerede implementerte kostnadsprogrammet på en milliard kroner er ikke nok.»
Det er urealistisk å forvente at dette ikke også vil ramme den ambisiøse dramasatsingen til Viaplay. Ved siden av NRK og TV2 er Nordic Entertainment Group (NENT) den største aktøren innen finansiering og distribusjon av norske dramaserier, og selskapet har også hatt store planer på vegne av sin dokumentarsatsing.
I løpet av andre halvår i 2022 ble Viaplay lansert i Storbritannia, og i løpet av 2023 har Canada, Tyskland, Østerrike og Sveits stått for tur. Etter lanseringen er selskapets innhold blitt tilgjengelig i 33 territorier. Målet har vært å fange opp 12 millioner abonnenter ved utgangen av 2025, hvorav halvparten skal komme fra det internasjonale markedet. Det har også ført til en satsing på engelskspråklige produksjoner og nordiske serier med internasjonal orientering. Viaplay skulle også bli en spydspiss for mye nytt norsk og nordisk innhold ute i verden.
Men nå virker ikke målet om et syttitalls originalserier lenger som en realistisk ambisjon. Og mye tyder altså på at Viaplay kan ha forregnet seg når det gjelder Premier League-rettighetene. Analysen med å øke antall kunder i Norge (det viktigste markedet for engelsk fotball) har ikke holdt stikk, melder Kampanje.
Foto: Pørni, en av Viaplays mest populære originalserier.
Denne uken ble det kjent at Anders Jensen slutter som konsernsjef i Viaplay med umiddelbar virkning. Det skjer samtidig som selskapet nedjusterer forventningene for resten av året etter fallende etterspørsel både i forbruker- og annonsemarkedet. Aksjemarkedet reagerer kraftig etter en rekke dårlige nyheter: Ti milliarder i børsverdier har fordampet på én time, meldte Kampanje i går.
Det er særlig den ekspansive jakten på rettigheter innen sport som har ført til at kostnadsspiralen har kommet ut av kontroll.
«Viaplay Group varsler om et nytt underskudd på driften på mellom 250 og 300 millioner svenske kroner når de legger frem sine resultater for andre kvartal senere i sommer. Det betyr at tapene så langt i år beløper seg til rundt 600 millioner svenske kroner. Det allerede implementerte kostnadsprogrammet på en milliard kroner er ikke nok.»
Det er urealistisk å forvente at dette ikke også vil ramme den ambisiøse dramasatsingen til Viaplay. Ved siden av NRK og TV2 er Nordic Entertainment Group (NENT) den største aktøren innen finansiering og distribusjon av norske dramaserier, og selskapet har også hatt store planer på vegne av sin dokumentarsatsing.
I løpet av andre halvår i 2022 ble Viaplay lansert i Storbritannia, og i løpet av 2023 har Canada, Tyskland, Østerrike og Sveits stått for tur. Etter lanseringen er selskapets innhold blitt tilgjengelig i 33 territorier. Målet har vært å fange opp 12 millioner abonnenter ved utgangen av 2025, hvorav halvparten skal komme fra det internasjonale markedet. Det har også ført til en satsing på engelskspråklige produksjoner og nordiske serier med internasjonal orientering. Viaplay skulle også bli en spydspiss for mye nytt norsk og nordisk innhold ute i verden.
Men nå virker ikke målet om et syttitalls originalserier lenger som en realistisk ambisjon. Og mye tyder altså på at Viaplay kan ha forregnet seg når det gjelder Premier League-rettighetene. Analysen med å øke antall kunder i Norge (det viktigste markedet for engelsk fotball) har ikke holdt stikk, melder Kampanje.