Joachim Trier om filmens framtid i Cannes.

Joachim Trier om filmens framtid i Cannes.

Under årets festival i Cannes hadde dokumentaren «Room 999» premiere, der en rekke av vår tids ledende filmskapere uttaler seg om filmen som kunstform. Joachim Trier er blant de medvirkende.

Foto: Alice Rohrwacher i «Room 999».

I 1982 satt Wim Wenders opp et filmkamera på et hotellrom under filmfestivalen i Cannes, og inviterte en rekke av filmskaperne som var tilstede på festivalen til å svare spørsmål om filmens framtid, alle alene i rommet. Det resulterte i filmen Room 666, der Jean-Luc Godard, Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Steven Spielberg, Michelango Antonioni og Susan Seidelman er blant de 16 regissørene som deler sine tanker om dette med kameraet.

40 år senere har regissør Lubna Playoust laget en ny film med samme konsept kalt Room 999, med et nytt kamera på et hotellrom under Cannes-festivalen i 2022. I går hadde filmen premiere på samme festival under programseksjonen Cannes Classics – Documentaries about Cinema. I Room 999 blir et utvalg av vår tids regissører stilt de samme spørsmålene, og da først og fremst følgende: Er filmen et språk i ferd med å forsvinne, en kunstform i ferd med å dø?

Den eneste av regissørene som bidro til den første filmen som også deltar i Room 999 er Wenders selv. Som første filmskaper ut er hans syn på saken at filmen så avgjort er et språk og en kunstform som uunngåelig snart kommer til å forsvinne. Tidlig i filmen dukker imidlertid vår egen Joachim Trier (som satt i hovedjuryen på fjorårets filmfestival i Cannes) opp som en av de nye filmskaperne, og hans svar er en god del mer optimistiske. Trier trekker blant annet fram hvordan den digitale utviklingen har ført til en demokratisering i form av at flere har muligheten til å lage film, og påpeker at det vil kunne komme flere nye og ulike filmspråk i den videre utviklingen.

Av andre regissører som deltar i den nye filmen er Claire Denis, Cristian Mungiu, Lynne Ramsay, Baz Luhrmann, Alice Rohrwacher, Asghar Farhadi, David Cronenberg, Audrey Diwan, Paulo Sorrentino og Albert Serra. Selv om svarene og innfallsvinklene varierer, er temaer som tas opp av mange av de spurte ikke overraskende strømming, manglende evne til å konsentrere seg om lengre historier og publikumsflukt fra kinoene, og flere understreker viktigheten av å bevare kunstnerisk frihet og åpenhet for nye fortellerformer innen film.

Hele to svenske regissører er dessuten med i Room 999. Disse er Pleasure-regissør Ninja Thyberg i tillegg til Ruben Östlund, som var i Cannes i fjor med Triangle of Sadness – som han vant sin andre Gullpalme for. (I år leder han som kjent juryen som skal dele ut samme høythengende pris.) Östlund er blant dem som adresserer utfordringen fra strømmeplattformene, som han advarer om at kan føre til en ensretting av innhold – og en gradvis tilvenning som kan få oss til å like dette innholdet, til tross for dets mangel på særpreg.

Visningen i Cannes ble etterfulgt av en videre diskusjon om temaet med noen av regissørene som deltar i filmen.

Wim Wenders i den nye versjonen av hans dokumentar «Room 666».

Joachim Trier om filmens framtid i Cannes.

Joachim Trier om filmens framtid i Cannes.

Under årets festival i Cannes hadde dokumentaren «Room 999» premiere, der en rekke av vår tids ledende filmskapere uttaler seg om filmen som kunstform. Joachim Trier er blant de medvirkende.

Foto: Alice Rohrwacher i «Room 999».

I 1982 satt Wim Wenders opp et filmkamera på et hotellrom under filmfestivalen i Cannes, og inviterte en rekke av filmskaperne som var tilstede på festivalen til å svare spørsmål om filmens framtid, alle alene i rommet. Det resulterte i filmen Room 666, der Jean-Luc Godard, Rainer Werner Fassbinder, Werner Herzog, Steven Spielberg, Michelango Antonioni og Susan Seidelman er blant de 16 regissørene som deler sine tanker om dette med kameraet.

40 år senere har regissør Lubna Playoust laget en ny film med samme konsept kalt Room 999, med et nytt kamera på et hotellrom under Cannes-festivalen i 2022. I går hadde filmen premiere på samme festival under programseksjonen Cannes Classics – Documentaries about Cinema. I Room 999 blir et utvalg av vår tids regissører stilt de samme spørsmålene, og da først og fremst følgende: Er filmen et språk i ferd med å forsvinne, en kunstform i ferd med å dø?

Den eneste av regissørene som bidro til den første filmen som også deltar i Room 999 er Wenders selv. Som første filmskaper ut er hans syn på saken at filmen så avgjort er et språk og en kunstform som uunngåelig snart kommer til å forsvinne. Tidlig i filmen dukker imidlertid vår egen Joachim Trier (som satt i hovedjuryen på fjorårets filmfestival i Cannes) opp som en av de nye filmskaperne, og hans svar er en god del mer optimistiske. Trier trekker blant annet fram hvordan den digitale utviklingen har ført til en demokratisering i form av at flere har muligheten til å lage film, og påpeker at det vil kunne komme flere nye og ulike filmspråk i den videre utviklingen.

Av andre regissører som deltar i den nye filmen er Claire Denis, Cristian Mungiu, Lynne Ramsay, Baz Luhrmann, Alice Rohrwacher, Asghar Farhadi, David Cronenberg, Audrey Diwan, Paulo Sorrentino og Albert Serra. Selv om svarene og innfallsvinklene varierer, er temaer som tas opp av mange av de spurte ikke overraskende strømming, manglende evne til å konsentrere seg om lengre historier og publikumsflukt fra kinoene, og flere understreker viktigheten av å bevare kunstnerisk frihet og åpenhet for nye fortellerformer innen film.

Hele to svenske regissører er dessuten med i Room 999. Disse er Pleasure-regissør Ninja Thyberg i tillegg til Ruben Östlund, som var i Cannes i fjor med Triangle of Sadness – som han vant sin andre Gullpalme for. (I år leder han som kjent juryen som skal dele ut samme høythengende pris.) Östlund er blant dem som adresserer utfordringen fra strømmeplattformene, som han advarer om at kan føre til en ensretting av innhold – og en gradvis tilvenning som kan få oss til å like dette innholdet, til tross for dets mangel på særpreg.

Visningen i Cannes ble etterfulgt av en videre diskusjon om temaet med noen av regissørene som deltar i filmen.

Wim Wenders i den nye versjonen av hans dokumentar «Room 666».

MENY