Differ Media lanserer den første Nordic Climate Story Lab i partnerskap med blant andre dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX i København.

Foto fra «I am Greta» hvor Differ var impact-produsent (les mer om den kampanjen).
– Det handler om hvordan filmskapere og dokumentarister kan skape påvirkning med klimahistoriene sine, nå de rette menneskene, nå målgrupper utenfor menigheten og røske litt opp i de kanskje noe stivnede narrativene rundt klimasaken. Ved å koble sammen historiefortellere og andre miljøer er også målet å fortelle nye og underrepresenterte historier.
Det kan Anne Gerd Grimsby Haarr i Differ Media fortelle om satsingen som først ble annonsert i forbindelse med verdenspremieren av Margreth Olins nye film Fedrelandet på årets CPH:DOX. Målet med Climate Story Lab er å fremme de viktigste klimahistoriene i Norden, og støtte opp om dokumentarskapere i deres arbeid med å snu den globale klimakrisen. Den første delen av lab-en vil finne sted høsten 2023 og kulminere i et større arrangement på CPH:DOX 2024.
Climate Story Lab har blitt arrangert i flere deler av verden, men det er første gang det skjer i Norden. «Det blir et møte mellom dokumentarskapere, historiefortellere, klimaaktivister, vitenskapsfolk og aktører fra filmbransjen for å lære mer om hvordan vi sammen kan åpne opp for nytenkning, handlekraft og løsninger i møte med globale utfordringer», heter det blant annet i pressemeldingen som Differ Media nylig sendte ut.
Differ Media er prosjektleder for denne første Climate Story Lab i Norden, sammen med Hum Studio Interactive i Sverige.
Grimsby Haarr understreker overfor Rushprint at programmet fortsatt er under utvikling og kommer til å tilpasses noe til prosjektene som blir valgt ut.
Ved å samle et mangfold av perspektiver og ekspertise, skal Climate Story Lab styrke nordiske dokumentarskapere og historiefortellere i deres arbeid med å skape historier om klimakrisen og hvordan vi kan løse den, heter det i omtalen.
Grimsby Haarr forteller at prosjektdeltakerne kommer til å få veiledning i å utvikle egne impact-strategier for filmene sine og individuell oppfølging over tid. De får også mulighet til å presentere prosjektene sine på CPH:DOX.
– Veiledningen vil skje både under workshopene, men også over en lengre tidsperiode. Partnerne i prosjektet har et bredt nettverk av nordiske og internasjonale filmskapere og impact-produsenter som er veldig klare for å bidra. De kommer også til å skape nye allianser mellom ulike utfyllende miljøer som kan dra nytte av hverandre. Klima- og miljøorganisasjoner som vet hvor skoen trykker, vitenskapsfolk som sitter med kunnskapen, og filminstituttene-/sentrene som har mulighet til å støtte de som vil nå ut med historier.
Det er mange gode grunner til at dokumentarister bør knytte seg til Climate Story Lab, mener hun.
– Blant annet fordi jeg hører fra mange i filmbransjen at de gjerne vil jobbe mer målrettet med impact, noe de vil få mulighet til gjennom laben. Det er også en sjanse til å dele erfaringer og engasjement både internt i bransjen og med folk fra andre miljøer som deler samme mål. Ikke minst er klimakrisen en av de aller mest presserende sakene i vår tid, og hvor vi som historiefortellere kan bidra til større engasjement og handling.
Utlysningen er åpen på www.climatestorylabnordic.org med søknadsfrist 15. mai.
Climate Story Lab: et initiativ fra den internasjonale organisasjonen DocSociety som har funnet sted på ulike steder over hele verden siden 2019. Differ Media (Norge) og Hum Studio Interactive (Sverige) har gått sammen om å lede den første laben i Norden. Climate Story Lab Nordic er støttet av Climate Story Fund, Nordisk kulturfond, Fritt Ord og Minor Foundation for Major Challenges.
Foto fra «I am Greta» hvor Differ var impact-produsent (les mer om den kampanjen).
– Det handler om hvordan filmskapere og dokumentarister kan skape påvirkning med klimahistoriene sine, nå de rette menneskene, nå målgrupper utenfor menigheten og røske litt opp i de kanskje noe stivnede narrativene rundt klimasaken. Ved å koble sammen historiefortellere og andre miljøer er også målet å fortelle nye og underrepresenterte historier.
Det kan Anne Gerd Grimsby Haarr i Differ Media fortelle om satsingen som først ble annonsert i forbindelse med verdenspremieren av Margreth Olins nye film Fedrelandet på årets CPH:DOX. Målet med Climate Story Lab er å fremme de viktigste klimahistoriene i Norden, og støtte opp om dokumentarskapere i deres arbeid med å snu den globale klimakrisen. Den første delen av lab-en vil finne sted høsten 2023 og kulminere i et større arrangement på CPH:DOX 2024.
Climate Story Lab har blitt arrangert i flere deler av verden, men det er første gang det skjer i Norden. «Det blir et møte mellom dokumentarskapere, historiefortellere, klimaaktivister, vitenskapsfolk og aktører fra filmbransjen for å lære mer om hvordan vi sammen kan åpne opp for nytenkning, handlekraft og løsninger i møte med globale utfordringer», heter det blant annet i pressemeldingen som Differ Media nylig sendte ut.
Differ Media er prosjektleder for denne første Climate Story Lab i Norden, sammen med Hum Studio Interactive i Sverige.
Grimsby Haarr understreker overfor Rushprint at programmet fortsatt er under utvikling og kommer til å tilpasses noe til prosjektene som blir valgt ut.
Ved å samle et mangfold av perspektiver og ekspertise, skal Climate Story Lab styrke nordiske dokumentarskapere og historiefortellere i deres arbeid med å skape historier om klimakrisen og hvordan vi kan løse den, heter det i omtalen.
Grimsby Haarr forteller at prosjektdeltakerne kommer til å få veiledning i å utvikle egne impact-strategier for filmene sine og individuell oppfølging over tid. De får også mulighet til å presentere prosjektene sine på CPH:DOX.
– Veiledningen vil skje både under workshopene, men også over en lengre tidsperiode. Partnerne i prosjektet har et bredt nettverk av nordiske og internasjonale filmskapere og impact-produsenter som er veldig klare for å bidra. De kommer også til å skape nye allianser mellom ulike utfyllende miljøer som kan dra nytte av hverandre. Klima- og miljøorganisasjoner som vet hvor skoen trykker, vitenskapsfolk som sitter med kunnskapen, og filminstituttene-/sentrene som har mulighet til å støtte de som vil nå ut med historier.
Det er mange gode grunner til at dokumentarister bør knytte seg til Climate Story Lab, mener hun.
– Blant annet fordi jeg hører fra mange i filmbransjen at de gjerne vil jobbe mer målrettet med impact, noe de vil få mulighet til gjennom laben. Det er også en sjanse til å dele erfaringer og engasjement både internt i bransjen og med folk fra andre miljøer som deler samme mål. Ikke minst er klimakrisen en av de aller mest presserende sakene i vår tid, og hvor vi som historiefortellere kan bidra til større engasjement og handling.
Utlysningen er åpen på www.climatestorylabnordic.org med søknadsfrist 15. mai.
Climate Story Lab: et initiativ fra den internasjonale organisasjonen DocSociety som har funnet sted på ulike steder over hele verden siden 2019. Differ Media (Norge) og Hum Studio Interactive (Sverige) har gått sammen om å lede den første laben i Norden. Climate Story Lab Nordic er støttet av Climate Story Fund, Nordisk kulturfond, Fritt Ord og Minor Foundation for Major Challenges.