Cannes 2023: Det offisielle programmet er klart.

Cannes 2023: Det offisielle programmet er klart.

Scorsese, Anderson, Wenders, Kore-eda og Haynes – mange av gjengangerne er tatt ut til Cannes. Men også flere kvinnelige filmskapere enn noen gang.

Foto fra Wes Andersons feelgood-dystopi «Asteroid City».

I dag slapp festivalsjef Thierry Frémaux og festivalpresident Iris Knobloch det offisielle programmet til årets Cannesfestival. Som vanlig var det mange gjengangere fra det øvre sjiktet av den internasjonale arthousefilmen i hovedkonkurransen: Wes Anderson, Aki Kaurismäki, Kore-eda Hirokazu, Nanni Moretti, Nuri Bilge Ceylan… Listen kunne på noen måter vært hentet fra et hvilket som helst år de siste to tiårene.

Men noe er annerledes. Blant annet kan festivalen skryte av å ha slått sin egen rekord ved å innlemme seks kvinnelige filmskapere i hovedkonkurransen: Alice Rohrwacher med La Chimera, Jessica Hausners Club Zero, Catherine Breillats Last Summer, Justine Triets Anatomie d’une chute, Kaouther Ben Hanias dokumentar Olfa’s Daughters og den senegalesisk-franske langfilmdebutanten Ramata-Toulaye Sy med Banel et Adama.

Dette forteller kanskje like mye om hvor kvinnelige filmskapere festivalen tidligere har hatt med i hovedkonkurransen, men er likevel et kjærkomment framskritt.

Andre profilerte navn som deltar, både i og utenfor konkurranse, er Martin Scorsese, Steve McQueen, James Mangold og Todd Haynes – for å nevne noen flere. Det er få nordiske deltakere i år, så det blir opp til jurypresident Ruben Östlund å fremme det nordiske perspektivet ved siden av Kaurismäki. Ingen norske filmer er så langt tatt ut, men verken Directors Fortnight eller Kritikeruken har sluppet sine program, så er det er fortsatt muligheter i en av disse sideseksjonene.

Her er det offisielle programmet:

HOVEDKONKURRANSEN

“Club Zero,” Jessica Hausner / “Asteroid City,” Wes Anderson / “The Zone of Interest,” Jonathan Glazer / “Fallen Leaves,” Aki Kaurismaki / “Les Filles D’Olfa” (“Four Daughters”), Kaouther Ben Hania / “Anatomie D’une Chute,” Justine Triet / “Monster,” Kore-eda Hirokazu / “Il Sol Dell’Avvenire,” Nanni Moretti / “La Chimera,” Alice Rohrwacher / “About Dry Grasses,” Nuri Bilge Ceylan / “L’Ete Dernier,” Catherine Breillat / “The Passion of Dodin Bouffant,” Tran Anh Hung / “Rapito,” Marco Bellocchio / “May December,” Todd Haynes / “Firebrand,” Karim Ainouz / “The Old Oak,” Ken Loach / “Perfect Days,” Wim Wenders / “Banel Et Adama,” Ramata-Toulaye Sy / “Jeunesse,”Wang Bing

UN CERTAIN REGARD

“Los Delincuentes” (“The Deliquents”), Rodrigo Moreno / “How to Have Sex,” Molly Manning Walker / “Goodbye Julia,” Mohamed Kordofani / “Crowra (The Burti Flower),” João Salaviza & Renée Nader Messora / “Simple Comme Sylvain,” Monia Chokri / “Kadib Abyad” (“The Mother of All Lies”), Asmae EL Moudir / “Los Colonos” (“The Settlers”), Felipe Galvez / “Augure” (“Omen”), Baloji Tshiani / “The Breaking Ice,” Anthony Chen / “Rosalie,” Stéphanie Di Giusto / “The New Boy,” Warwick Thornton / “If Only I Could Hibernate,” Zoljargal Purevdash / “Hopeless,” Kim Chang-hoon / “Terrestrial Verses,” Ali Asfari & Alireza Khatami / “Rien a Perdre,” Delphine Deloget / “Les Meutes,” Kamal Lazraq / “Le Regne Animal,” Thomas Cailley

UTENFOR KONKURRANSE

“Killers of the Flower Moon,” Martin Scorsese / “The Idol,” Sam Levinson / “Cobweb,” Kim Jee-woon / “Indiana Jones and the Dial of Destiny,” James Mangold / “Jeanne du Barry,” Maiwenn

MIDNIGHT SCREENINGS

“Omar la Fraise,” Elias Belkeddar / “Kennedy,” Anurag Kashyap / “Acide,” Just Philippot

SPECIAL SCREENINGS

“Retratos Fantasmas,” (“Pictures of Ghosts”), Kleber Mendonca Filho / “Anselm,” Wim Wenders / “Occupied City,” Steve McQueen / “Man in Black,” Wang Bing

CANNES-PREMIERER

“Le Temps D’Aimer,” Katell Quillevere / “Cerrar Los Ojos,” Victor Erice / “Bonnard, Pierre et Marthe,” Martin Provost / “Kubi,” Takeshi Kitano


Listen er hentet fra Variety


 

 

Cannes 2023: Det offisielle programmet er klart.

Cannes 2023: Det offisielle programmet er klart.

Scorsese, Anderson, Wenders, Kore-eda og Haynes – mange av gjengangerne er tatt ut til Cannes. Men også flere kvinnelige filmskapere enn noen gang.

Foto fra Wes Andersons feelgood-dystopi «Asteroid City».

I dag slapp festivalsjef Thierry Frémaux og festivalpresident Iris Knobloch det offisielle programmet til årets Cannesfestival. Som vanlig var det mange gjengangere fra det øvre sjiktet av den internasjonale arthousefilmen i hovedkonkurransen: Wes Anderson, Aki Kaurismäki, Kore-eda Hirokazu, Nanni Moretti, Nuri Bilge Ceylan… Listen kunne på noen måter vært hentet fra et hvilket som helst år de siste to tiårene.

Men noe er annerledes. Blant annet kan festivalen skryte av å ha slått sin egen rekord ved å innlemme seks kvinnelige filmskapere i hovedkonkurransen: Alice Rohrwacher med La Chimera, Jessica Hausners Club Zero, Catherine Breillats Last Summer, Justine Triets Anatomie d’une chute, Kaouther Ben Hanias dokumentar Olfa’s Daughters og den senegalesisk-franske langfilmdebutanten Ramata-Toulaye Sy med Banel et Adama.

Dette forteller kanskje like mye om hvor kvinnelige filmskapere festivalen tidligere har hatt med i hovedkonkurransen, men er likevel et kjærkomment framskritt.

Andre profilerte navn som deltar, både i og utenfor konkurranse, er Martin Scorsese, Steve McQueen, James Mangold og Todd Haynes – for å nevne noen flere. Det er få nordiske deltakere i år, så det blir opp til jurypresident Ruben Östlund å fremme det nordiske perspektivet ved siden av Kaurismäki. Ingen norske filmer er så langt tatt ut, men verken Directors Fortnight eller Kritikeruken har sluppet sine program, så er det er fortsatt muligheter i en av disse sideseksjonene.

Her er det offisielle programmet:

HOVEDKONKURRANSEN

“Club Zero,” Jessica Hausner / “Asteroid City,” Wes Anderson / “The Zone of Interest,” Jonathan Glazer / “Fallen Leaves,” Aki Kaurismaki / “Les Filles D’Olfa” (“Four Daughters”), Kaouther Ben Hania / “Anatomie D’une Chute,” Justine Triet / “Monster,” Kore-eda Hirokazu / “Il Sol Dell’Avvenire,” Nanni Moretti / “La Chimera,” Alice Rohrwacher / “About Dry Grasses,” Nuri Bilge Ceylan / “L’Ete Dernier,” Catherine Breillat / “The Passion of Dodin Bouffant,” Tran Anh Hung / “Rapito,” Marco Bellocchio / “May December,” Todd Haynes / “Firebrand,” Karim Ainouz / “The Old Oak,” Ken Loach / “Perfect Days,” Wim Wenders / “Banel Et Adama,” Ramata-Toulaye Sy / “Jeunesse,”Wang Bing

UN CERTAIN REGARD

“Los Delincuentes” (“The Deliquents”), Rodrigo Moreno / “How to Have Sex,” Molly Manning Walker / “Goodbye Julia,” Mohamed Kordofani / “Crowra (The Burti Flower),” João Salaviza & Renée Nader Messora / “Simple Comme Sylvain,” Monia Chokri / “Kadib Abyad” (“The Mother of All Lies”), Asmae EL Moudir / “Los Colonos” (“The Settlers”), Felipe Galvez / “Augure” (“Omen”), Baloji Tshiani / “The Breaking Ice,” Anthony Chen / “Rosalie,” Stéphanie Di Giusto / “The New Boy,” Warwick Thornton / “If Only I Could Hibernate,” Zoljargal Purevdash / “Hopeless,” Kim Chang-hoon / “Terrestrial Verses,” Ali Asfari & Alireza Khatami / “Rien a Perdre,” Delphine Deloget / “Les Meutes,” Kamal Lazraq / “Le Regne Animal,” Thomas Cailley

UTENFOR KONKURRANSE

“Killers of the Flower Moon,” Martin Scorsese / “The Idol,” Sam Levinson / “Cobweb,” Kim Jee-woon / “Indiana Jones and the Dial of Destiny,” James Mangold / “Jeanne du Barry,” Maiwenn

MIDNIGHT SCREENINGS

“Omar la Fraise,” Elias Belkeddar / “Kennedy,” Anurag Kashyap / “Acide,” Just Philippot

SPECIAL SCREENINGS

“Retratos Fantasmas,” (“Pictures of Ghosts”), Kleber Mendonca Filho / “Anselm,” Wim Wenders / “Occupied City,” Steve McQueen / “Man in Black,” Wang Bing

CANNES-PREMIERER

“Le Temps D’Aimer,” Katell Quillevere / “Cerrar Los Ojos,” Victor Erice / “Bonnard, Pierre et Marthe,” Martin Provost / “Kubi,” Takeshi Kitano


Listen er hentet fra Variety


 

 

MENY