Konsulent Janic Heen opplevde en dramatisk økning av søknader til første kvartal i år. – Det virker som stadig flere har begynt å oppdage mulighetene for å søke hos Viken filmsenter.

Foto fra «Blendet av Blitz» (fotokred: Bernt Eide).
Viken filmsenter har i første kvartal delt ut produksjonstilskudd til et rekordartet antall prosjekter. Nok en gang er dokumentarprosjektene dominerende. Blant tilskuddsmottakerne finner vi dokumentarister som Anders Sømme Hammer, Victor Kossakovsky, Thomas Østbye, Nefise Öskal Lorentzen og Ellen Lundby – for å nevne noen.
Carl Georg Rødsten, som vant Gullstolen på Kortfilmfestivalen i Grimstad i fjor, er blant de som har fått størst tilskudd, til dokumentarprosjektet Blendet av Blitz. Produsent er Graham film as ved produsent Anders Graham.
Det forteller historien om hvordan Blitz-huset ble til: «Denne epoken er lite kjent og få vet hva som virkelig skjedde. Vi har intervjuet de som var aktive under opprøret; ungdommene som sto i spissen, politikerne og politiet som skulle holde byen ren for utskuddene. Dette skal bli en spennende dokumentar om en epoke som har blitt mystifisert og levd i skyggene altfor lenge», heter det i omtalen.
Det har vært en dramatisk økning i søknader sammenlignet med forrige kvartal, kan film- og spillkonsulent Janic Heen i Viken filmsenter fortelle til Rushprint. Det er godt over 100% økning i antall søknader og nær 100% økning i samlet søknadsbeløp.
– Som ny konsulent kjenner jeg jo ikke søknadsbildet så godt fra tidligere år, og det er vanskelig å si noe skråsikkert om hva denne økningen skyldes. Én teori er at konsulentskiftet inviterer søkere til å dra fram gamle prosjekter fra skrivebordsskuffen. En annen er at det vi ser er en ketchupeffekt fra covid-nedstengningen som treffer oss først nå. Uansett, det er definitivt ikke bare gamle søknader og aktører i bunken min. Det virker som stadig flere har begynt å oppdage mulighetene for å søke tilskudd til prosjektene sine hos Viken filmsenter.
Det er et stort spekter både når det gjelder form, tematikk og bakgrunn blant søkerne hittil. Det er mye sterke søknader fra det mer etablerte miljøet, og så er det et par nye interessante konstellasjoner som dukker frem, forteller han.
– Prosjektet ‘Hund’ av det forholdsvis nystartede selskapet Kakofoni gleder jeg meg til å følge med på videre. Her har produsentene og den skapende energien bak fjorårets Grimstadvinner ‘Walaac’ teamet opp for å realisere det som skal bli skuespiller Mikkel Bratt Silset sin regidebut. Prosjekter som ‘Blendet av Blitz’ er også gøy å kunne gi tilskudd til. Det Moss-baserte selskapet Graham Film skal her lage dokumentar om et viktig kapittel i Oslos historie og viser således hvordan Oslo og Viken-regionen fint kan leses som én samskapende filmregion.
Heen skulle gjerne sett noe flere søknader på prosjekt som befinner seg i en tidlig fase av utvikling.
– Det er der jeg ser at midlene vi disponerer kan gjøre størst nytte for seg. Tilskuddsordningen hos oss åpner for at søkeren selv kan definerer rammene for fasen det søkes tilskudd til, og dermed er det f.eks. mulig å legge opp til et utviklingsløp som består av flere, mindre skritt. Dette kan være nyttig for nye prosjekter og talenter som trenger å bevise og finne en retning, for fullt ut å kunne synliggjøre sitt potensiale.
Foto fra «Blendet av Blitz» (fotokred: Bernt Eide).
Viken filmsenter har i første kvartal delt ut produksjonstilskudd til et rekordartet antall prosjekter. Nok en gang er dokumentarprosjektene dominerende. Blant tilskuddsmottakerne finner vi dokumentarister som Anders Sømme Hammer, Victor Kossakovsky, Thomas Østbye, Nefise Öskal Lorentzen og Ellen Lundby – for å nevne noen.
Carl Georg Rødsten, som vant Gullstolen på Kortfilmfestivalen i Grimstad i fjor, er blant de som har fått størst tilskudd, til dokumentarprosjektet Blendet av Blitz. Produsent er Graham film as ved produsent Anders Graham.
Det forteller historien om hvordan Blitz-huset ble til: «Denne epoken er lite kjent og få vet hva som virkelig skjedde. Vi har intervjuet de som var aktive under opprøret; ungdommene som sto i spissen, politikerne og politiet som skulle holde byen ren for utskuddene. Dette skal bli en spennende dokumentar om en epoke som har blitt mystifisert og levd i skyggene altfor lenge», heter det i omtalen.
Det har vært en dramatisk økning i søknader sammenlignet med forrige kvartal, kan film- og spillkonsulent Janic Heen i Viken filmsenter fortelle til Rushprint. Det er godt over 100% økning i antall søknader og nær 100% økning i samlet søknadsbeløp.
– Som ny konsulent kjenner jeg jo ikke søknadsbildet så godt fra tidligere år, og det er vanskelig å si noe skråsikkert om hva denne økningen skyldes. Én teori er at konsulentskiftet inviterer søkere til å dra fram gamle prosjekter fra skrivebordsskuffen. En annen er at det vi ser er en ketchupeffekt fra covid-nedstengningen som treffer oss først nå. Uansett, det er definitivt ikke bare gamle søknader og aktører i bunken min. Det virker som stadig flere har begynt å oppdage mulighetene for å søke tilskudd til prosjektene sine hos Viken filmsenter.
Det er et stort spekter både når det gjelder form, tematikk og bakgrunn blant søkerne hittil. Det er mye sterke søknader fra det mer etablerte miljøet, og så er det et par nye interessante konstellasjoner som dukker frem, forteller han.
– Prosjektet ‘Hund’ av det forholdsvis nystartede selskapet Kakofoni gleder jeg meg til å følge med på videre. Her har produsentene og den skapende energien bak fjorårets Grimstadvinner ‘Walaac’ teamet opp for å realisere det som skal bli skuespiller Mikkel Bratt Silset sin regidebut. Prosjekter som ‘Blendet av Blitz’ er også gøy å kunne gi tilskudd til. Det Moss-baserte selskapet Graham Film skal her lage dokumentar om et viktig kapittel i Oslos historie og viser således hvordan Oslo og Viken-regionen fint kan leses som én samskapende filmregion.
Heen skulle gjerne sett noe flere søknader på prosjekt som befinner seg i en tidlig fase av utvikling.
– Det er der jeg ser at midlene vi disponerer kan gjøre størst nytte for seg. Tilskuddsordningen hos oss åpner for at søkeren selv kan definerer rammene for fasen det søkes tilskudd til, og dermed er det f.eks. mulig å legge opp til et utviklingsløp som består av flere, mindre skritt. Dette kan være nyttig for nye prosjekter og talenter som trenger å bevise og finne en retning, for fullt ut å kunne synliggjøre sitt potensiale.