Foreslår forsiktig opptrapping av insentivordningen.

Foreslår forsiktig opptrapping av insentivordningen.

Kulturministeren har fått det svaret hun ventet på: En bestilt rapport anbefaler at insentivordningen økes med 250 millioner kroner fram mot 2029 og blir regelstyrt. Beløpet er likevel ikke nok, mener Den nasjonale filmkommisjonen.

Foto: «The last of us» fikk nylig innvilget tilskudd fra insentivordningen – til etterarbeid.

Like før helgen ble rapporten om insentivordningen for film og dramaproduksjoner overlevert fra konsulentbyrået Olsberg SPI til kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen. Rapporten går som forventet inn for å øke bevilgningene til ordningen, med 250 millioner kroner fram mot 2029. Den tar også til orde for å gå vekk fra bare én søknadsfrist i året og isteden innføre en automatisering av ordningen der man kan søke midler hele året.

– Denne rapporten gir oss et helhetlig og godt grunnlag for å jobbe videre med insentivordningen, og jeg ser frem til å dykke dypere inn i anbefalingene og vurderingene i rapporten, sa kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen da hun fikk den overlevert.

Som vi har meldt om tidligere ble den statlige insentivordningens ramme i siste runde nærmest halvert, fra 100 millioner til 55 millioner. For 2023 er budsjettet for ordningen nede i 41,3 millioner kroner. Det var heller ikke imponerende mange utenlandske søkere til potten. Det er blant annet derfor kulturministeren har tatt til orde for en regelstyrt insentivordning.

Men selv 250 millioner fram mot 2029 er ikke nok for å gjøre ordningen konkurransedyktig nok, mener leder av Den nasjonale filmkommisjonen, Meghan Beaton.

– 250 millioner på seks år er på ingen måte i tråd med konkurransesituasjonen Norge befinner seg i, eller mulighetene vi har for vekst, sier Beaton til VG.

– Det er heller ikke i tråd med Regjeringens mål om å øke eksporten utenom olje og gass med 50 prosent innen 2030, legger hun til.

Beaton viser til at den forrige regjeringen gikk til valg i 2021 med 100 millioner kroner i refusjon til nye prosjekter.

– Utredningen som er bestilt av Kulturdepartementet viser til en meget forsiktig opptrapping – så forsiktig at det ikke vil være mer midler til refusjon ved valget i 2025 enn det var i 2021. Hvis det er en politisk ambisjon at flere filminnspillinger skal gjennomføres i Norge, må vi ha konkurransedyktige rammevilkår for å oppnå dette.


Last ned rapporten: norway-incentive-impact-study-final-report-2023-02-24


 

Foreslår forsiktig opptrapping av insentivordningen.

Foreslår forsiktig opptrapping av insentivordningen.

Kulturministeren har fått det svaret hun ventet på: En bestilt rapport anbefaler at insentivordningen økes med 250 millioner kroner fram mot 2029 og blir regelstyrt. Beløpet er likevel ikke nok, mener Den nasjonale filmkommisjonen.

Foto: «The last of us» fikk nylig innvilget tilskudd fra insentivordningen – til etterarbeid.

Like før helgen ble rapporten om insentivordningen for film og dramaproduksjoner overlevert fra konsulentbyrået Olsberg SPI til kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen. Rapporten går som forventet inn for å øke bevilgningene til ordningen, med 250 millioner kroner fram mot 2029. Den tar også til orde for å gå vekk fra bare én søknadsfrist i året og isteden innføre en automatisering av ordningen der man kan søke midler hele året.

– Denne rapporten gir oss et helhetlig og godt grunnlag for å jobbe videre med insentivordningen, og jeg ser frem til å dykke dypere inn i anbefalingene og vurderingene i rapporten, sa kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen da hun fikk den overlevert.

Som vi har meldt om tidligere ble den statlige insentivordningens ramme i siste runde nærmest halvert, fra 100 millioner til 55 millioner. For 2023 er budsjettet for ordningen nede i 41,3 millioner kroner. Det var heller ikke imponerende mange utenlandske søkere til potten. Det er blant annet derfor kulturministeren har tatt til orde for en regelstyrt insentivordning.

Men selv 250 millioner fram mot 2029 er ikke nok for å gjøre ordningen konkurransedyktig nok, mener leder av Den nasjonale filmkommisjonen, Meghan Beaton.

– 250 millioner på seks år er på ingen måte i tråd med konkurransesituasjonen Norge befinner seg i, eller mulighetene vi har for vekst, sier Beaton til VG.

– Det er heller ikke i tråd med Regjeringens mål om å øke eksporten utenom olje og gass med 50 prosent innen 2030, legger hun til.

Beaton viser til at den forrige regjeringen gikk til valg i 2021 med 100 millioner kroner i refusjon til nye prosjekter.

– Utredningen som er bestilt av Kulturdepartementet viser til en meget forsiktig opptrapping – så forsiktig at det ikke vil være mer midler til refusjon ved valget i 2025 enn det var i 2021. Hvis det er en politisk ambisjon at flere filminnspillinger skal gjennomføres i Norge, må vi ha konkurransedyktige rammevilkår for å oppnå dette.


Last ned rapporten: norway-incentive-impact-study-final-report-2023-02-24


 

MENY