«Avatar» setter kinorekord i Norge og «Kampen om Narvik» ruver på seertoppen til Netflix.

Deler av kinopublikummet har ikke vendt tilbake for fullt, men de har muligens gjort et unntak for James Cameron. Hans Avatar: The Way of Water er nå den mest innbringende kinofilmen i Norge noensinne. Det melder distributøren Disney. Filmen har så langt spilt inn over hundre millioner kroner på kino i Norge. Nøyaktig omsetning per dags dato er kr 101 284 543,42 totalt. Av dette er 53% av omsetningen i 3D.
Andre interessante fenomener på kino denne uken er at den globale suksessen Pathaan ikke opplever tilsvarende framgang på norske kinoer. Med 4000 besøkende åpningshelgen ligger den ganske langt ned på listen på Filmwebs kinotoppen. Den andre nykommeren på listen er Henrik Martin Dahlsbakkens Munch på femteplass. Drøye 8000 besøkende åpningshelgen er ikke dårlig for en film om vår verdenskjente kunstner som tross alt er en arthouse-film.
Kampen om Narvik klorer seg fast på andreplassen etter Avatar. Det kan den fortsette å gjøre så lenge filmen ennå ikke har fått norsk premiere på Netflix. Men den internasjonale premieren fant sted denne uken, og Erik Skjoldbjærgs film gikk rett til topps på seerstatistikken til Netflix.
Kinomagasinet kan melde at Narvik (som er den internasjonale tittelen) var verdens mest strømmede Netflix-film – kun to dager etter lanseringen, i 49 land over hele verden.
Det er rankingsiden Flixpatrol som kommer med disse tallene. Narvik er dessuten inne på topp 10-listen i totalt 86 land. Filmen er nr. én i mange sør-amerikanske og europeiske land, USA og Canada. Den er f.eks på toppen i Finland, Danmark, Polen og Frankrike. I Storbritannia er den på andreplass.
Dette er ikke en tilfeldig suksess. Medvirkningen fra strømmeaktøren var nemlig en viktig del for at finanseringen av filmen kunne falle på plass. Netflix-avtalen var essensiell for at kinofilmen overhodet ble laget, forteller produsent Live Bonnevie til avisen Fremover (+).
– Strømmerettighetene var med på å muliggjøre produksjonen av filmen, og sikret den også en bred, internasjonal lansering.
Deler av kinopublikummet har ikke vendt tilbake for fullt, men de har muligens gjort et unntak for James Cameron. Hans Avatar: The Way of Water er nå den mest innbringende kinofilmen i Norge noensinne. Det melder distributøren Disney. Filmen har så langt spilt inn over hundre millioner kroner på kino i Norge. Nøyaktig omsetning per dags dato er kr 101 284 543,42 totalt. Av dette er 53% av omsetningen i 3D.
Andre interessante fenomener på kino denne uken er at den globale suksessen Pathaan ikke opplever tilsvarende framgang på norske kinoer. Med 4000 besøkende åpningshelgen ligger den ganske langt ned på listen på Filmwebs kinotoppen. Den andre nykommeren på listen er Henrik Martin Dahlsbakkens Munch på femteplass. Drøye 8000 besøkende åpningshelgen er ikke dårlig for en film om vår verdenskjente kunstner som tross alt er en arthouse-film.
Kampen om Narvik klorer seg fast på andreplassen etter Avatar. Det kan den fortsette å gjøre så lenge filmen ennå ikke har fått norsk premiere på Netflix. Men den internasjonale premieren fant sted denne uken, og Erik Skjoldbjærgs film gikk rett til topps på seerstatistikken til Netflix.
Kinomagasinet kan melde at Narvik (som er den internasjonale tittelen) var verdens mest strømmede Netflix-film – kun to dager etter lanseringen, i 49 land over hele verden.
Det er rankingsiden Flixpatrol som kommer med disse tallene. Narvik er dessuten inne på topp 10-listen i totalt 86 land. Filmen er nr. én i mange sør-amerikanske og europeiske land, USA og Canada. Den er f.eks på toppen i Finland, Danmark, Polen og Frankrike. I Storbritannia er den på andreplass.
Dette er ikke en tilfeldig suksess. Medvirkningen fra strømmeaktøren var nemlig en viktig del for at finanseringen av filmen kunne falle på plass. Netflix-avtalen var essensiell for at kinofilmen overhodet ble laget, forteller produsent Live Bonnevie til avisen Fremover (+).
– Strømmerettighetene var med på å muliggjøre produksjonen av filmen, og sikret den også en bred, internasjonal lansering.