Kampen om førsteplassen.

Kampen om førsteplassen.

Etter to uker har «Kampen om Narvik» rundet 200 000 på kino. Den norske filmen må likevel vike for «Avatar». Og «Troll» vil forbli den mest sette norske filmen på begge sider av året.

I romjula kunne vi melde om at kinoåret 2022 har vært langt bedre enn de to foregående under pandemi-nedstengelsene. Norske kinoer ser ut til å lande på rundt 9 millioner besøk for 2022. Det betyr en oppgang på over 50 prosent fra fjoråret.

Krigsseileren ble den fjerde mest sette filmen på kino. Det er for tidlig å si hvor Kampen om Narvik vil lande, men det ser lovende ut. Filmen har i skrivende stund passert 200 000 på norske kinoer etter premieren 25.desember. Krigsseileren hadde til sammenlikning 146 000 besøk etter to uker, og befinner seg nå på tiende plass med totalt 404 000 besøk. Kampen om Narvik gikk rett til topps etter premieren, men ble over nyttår skjøvet ned til andreplassen av Avatar The Way of the water.

James Camerons oppfølger til Avatar har fått massivt med kinosaler av kinosjefene og har greid å fylle dem. Den tegner til å bli en av de siste årenes mest populære kinofilmer med nesten 400 000 besøkende etter premieren 14.12.

Det er godt å se at både Folk og røvere i Kardemommeby og Teddybjørnens jul fortsatt henger med på kinotoppen med henholdsvis 175 921 og 264 403 besøkende på 5. og 6.plass. Nok en gang viser norsk film hvor viktig den er for kinoene.

Til tross for økt besøk på kinoene, sitter fortsatt mange hjemme, om vi sammenlikner med årene før pandemien. Og den mest sette norske filmen er ikke en kinofilm, men Troll av Roar Uthaug og Motion Blur. Den norske Netflix-filmen gikk som kjent til topps på Netflix sine mest sett-lister i 93 land. Etter knapt to uker var den blitt Netflix’ mest sette ikke-engelske film noen gang, meldte Variety. Troll hadde 75 millioner seertimer i sin første uke på strømmetjenesten.

Kampen om førsteplassen.

Kampen om førsteplassen.

Etter to uker har «Kampen om Narvik» rundet 200 000 på kino. Den norske filmen må likevel vike for «Avatar». Og «Troll» vil forbli den mest sette norske filmen på begge sider av året.

I romjula kunne vi melde om at kinoåret 2022 har vært langt bedre enn de to foregående under pandemi-nedstengelsene. Norske kinoer ser ut til å lande på rundt 9 millioner besøk for 2022. Det betyr en oppgang på over 50 prosent fra fjoråret.

Krigsseileren ble den fjerde mest sette filmen på kino. Det er for tidlig å si hvor Kampen om Narvik vil lande, men det ser lovende ut. Filmen har i skrivende stund passert 200 000 på norske kinoer etter premieren 25.desember. Krigsseileren hadde til sammenlikning 146 000 besøk etter to uker, og befinner seg nå på tiende plass med totalt 404 000 besøk. Kampen om Narvik gikk rett til topps etter premieren, men ble over nyttår skjøvet ned til andreplassen av Avatar The Way of the water.

James Camerons oppfølger til Avatar har fått massivt med kinosaler av kinosjefene og har greid å fylle dem. Den tegner til å bli en av de siste årenes mest populære kinofilmer med nesten 400 000 besøkende etter premieren 14.12.

Det er godt å se at både Folk og røvere i Kardemommeby og Teddybjørnens jul fortsatt henger med på kinotoppen med henholdsvis 175 921 og 264 403 besøkende på 5. og 6.plass. Nok en gang viser norsk film hvor viktig den er for kinoene.

Til tross for økt besøk på kinoene, sitter fortsatt mange hjemme, om vi sammenlikner med årene før pandemien. Og den mest sette norske filmen er ikke en kinofilm, men Troll av Roar Uthaug og Motion Blur. Den norske Netflix-filmen gikk som kjent til topps på Netflix sine mest sett-lister i 93 land. Etter knapt to uker var den blitt Netflix’ mest sette ikke-engelske film noen gang, meldte Variety. Troll hadde 75 millioner seertimer i sin første uke på strømmetjenesten.

MENY