Teddybjørnens jul og Tommy Wirkolas voldelige julenatt troner øverst på kinotoppen. Men kinosjefene gjør nå plass til tidenes kanskje mest etterlengtede norske blockbuster: Kampen om Narvik.
Foto: Tommy Wirkolas alternativ til Teddybjørnens jul slår an på kino.
Bare fire uker etter premiere har Teddybjørnens jul passert 180 000 besøkende på norske kinoer. Familiefilmen har for lengst inntatt kinotoppen.
Prøysens juletrilogi passerte i forrige uke over én million kinobesøkende totalt: Snekker Andersen og Julenissen trakk over en halv million besøkende i 2016; Den vesle bygda som glømte at det var jul fulgte opp med godt og vel 400 000 besøkende i 2019; og denne helgen rundet Teddybjørnens jul 150 000 besøkende. Totalt har Prøysen-trilogien nå solgt over 1,1 millioner kinobilletter.
Teddybjørnens jul slår an også internasjonalt. Filmen nærmer seg langsomt 100 000-merket på tyske kinoer. I desember skal filmen opp på kino i flere nye europeiske land.
Den norske familiefilmen kan samle hele familien til julekos. Som kontrastfylt innslag på julemenyen står Tommy Wirkolas hardtslående amerikanske Violent Night som gikk rett inn på andreplassen på kinotoppen med 8000 besøkende åpningshelgen. De globale tallene ser imponerende ut, ikke minst i disse tider: filmen har etter åpningshelgen spilt inn 20 millioner dollar. Her hjemme vil den neppe nå opp til de virkelig store høyder: Det er en lang vei opp til totalbesøket på Black Panther eller Krigsseileren, som fortsatt klorer seg fast på kinotoppen, med et langsomt dalende ukesbesøk.
Det mange lurer på nå er hvordan Kampen om Narvik vil greie seg i et kinolandskap som ennå ikke har lokket tilbake det store kinopublikummet som var der før pandemien. Det er jo særlig det eldre kinopublikummet som har uteblitt. Men er det noe som vanligvis får dem opp av tv-sofaen, så er det filmer om annen verdenskrig.
Krigsseileren har vist potensiale som ligger i storslåtte skildringer av sentrale krigshendelser. Filmen er nå sett av over 390 000 på norske kinoer. For 20 år siden ville den for lengst har rundet en halv million. Men la oss ikke snakke om snøen som falt på 90-tallet. Det er ingen tvil om av forventningene til Kampen om Narvik er minst like store hos kinosjefene som til Krigsseileren. Alle utsettelsene har bare forsterket forventningene. Begge filmer berører lokale hendelser som har vært helt sentrale for historikernes forståelse av Norges rolle under annen verdenskrig. Men innen filmen og populærkulturen har de vært lite synlige.
Det vil disse filmene endre på. Slik Krigsseileren har mobilisert vestlandsregionen til å gå på kino, vil Kampen om Narvik garantert få stor oppslutning i nord. Og for kinosjefene over hele landet blir den kanskje den filmen som skal redde kinoåret.
Foto: Tommy Wirkolas alternativ til Teddybjørnens jul slår an på kino.
Bare fire uker etter premiere har Teddybjørnens jul passert 180 000 besøkende på norske kinoer. Familiefilmen har for lengst inntatt kinotoppen.
Prøysens juletrilogi passerte i forrige uke over én million kinobesøkende totalt: Snekker Andersen og Julenissen trakk over en halv million besøkende i 2016; Den vesle bygda som glømte at det var jul fulgte opp med godt og vel 400 000 besøkende i 2019; og denne helgen rundet Teddybjørnens jul 150 000 besøkende. Totalt har Prøysen-trilogien nå solgt over 1,1 millioner kinobilletter.
Teddybjørnens jul slår an også internasjonalt. Filmen nærmer seg langsomt 100 000-merket på tyske kinoer. I desember skal filmen opp på kino i flere nye europeiske land.
Den norske familiefilmen kan samle hele familien til julekos. Som kontrastfylt innslag på julemenyen står Tommy Wirkolas hardtslående amerikanske Violent Night som gikk rett inn på andreplassen på kinotoppen med 8000 besøkende åpningshelgen. De globale tallene ser imponerende ut, ikke minst i disse tider: filmen har etter åpningshelgen spilt inn 20 millioner dollar. Her hjemme vil den neppe nå opp til de virkelig store høyder: Det er en lang vei opp til totalbesøket på Black Panther eller Krigsseileren, som fortsatt klorer seg fast på kinotoppen, med et langsomt dalende ukesbesøk.
Det mange lurer på nå er hvordan Kampen om Narvik vil greie seg i et kinolandskap som ennå ikke har lokket tilbake det store kinopublikummet som var der før pandemien. Det er jo særlig det eldre kinopublikummet som har uteblitt. Men er det noe som vanligvis får dem opp av tv-sofaen, så er det filmer om annen verdenskrig.
Krigsseileren har vist potensiale som ligger i storslåtte skildringer av sentrale krigshendelser. Filmen er nå sett av over 390 000 på norske kinoer. For 20 år siden ville den for lengst har rundet en halv million. Men la oss ikke snakke om snøen som falt på 90-tallet. Det er ingen tvil om av forventningene til Kampen om Narvik er minst like store hos kinosjefene som til Krigsseileren. Alle utsettelsene har bare forsterket forventningene. Begge filmer berører lokale hendelser som har vært helt sentrale for historikernes forståelse av Norges rolle under annen verdenskrig. Men innen filmen og populærkulturen har de vært lite synlige.
Det vil disse filmene endre på. Slik Krigsseileren har mobilisert vestlandsregionen til å gå på kino, vil Kampen om Narvik garantert få stor oppslutning i nord. Og for kinosjefene over hele landet blir den kanskje den filmen som skal redde kinoåret.