Jon Vatne og Ellen Ugelstad med nye filmer.

Jon Vatne og Ellen Ugelstad med nye filmer.

NFI satser på et nyetablerte trøndersk selskap og regissør Jon Vatne i sin største tildeling til nye kortfilmer. Også Ellen Ugelstad får tilskudd til enda en film om den norske psykiatriens irrganger.

En hybridfilm om pårørende i psykiatrien og en kortfilm om barns fantasi har fått tilskudd til produksjon, melder Norsk filminstitutt.  

De to filmene har fått midler gjennom ordningen produksjon av kortfilm etter konsulentvurdering. «Ordningen skal bidra til å produsere originale kortfilmer samt til utvikling av talentfulle regissører og manusforfattere», heter det i omtalen av ordningen. Den skal også «stimulere personlig fortellerevne, nyskapning og kunstnerisk vågemot.»

Syden Pictures og regissør Jon Vatne tildeles 600.000 kroner til kortfilmen Iris som er en roadmovie om 8-årige Iris som sliter med at ingen tror på henne.

– Teamet bak filmen har en ambisjon om at filmen skal ta barn på alvor og inspirere til å møte barns fantasi med respekt og tillit. Det er også gledelig å støtte det nyetablerte trønderske produksjonsselskapet Syden Pictures med deres første produksjon, sier NFI-konsulent Nina M. Barbosa Blad.

– Vi er superglade for at NFI tør å være med på vår mørke og lekne roadmovie, og for at de har like stor tro på vår uredde og misforståtte åtteårige heltinne som oss, sier regissør Jon Vatne.

Det var denne tilnærmingen som konsulent Nina M. Barbosa Blad falt for. I sin begrunnelse for tildelingen skriver hun:

«Iris (8) er en villstyring og en veldig fantasifull liten jente. Hun ser utrolige ting skje og frydes over å fortelle om det hun opplever. Men dessverre blir hun ofte ikke trodd, fordi noen mener at hun bare lyver. Filmen tar utgangspunkt i en aldersgruppe der de fleste barn begynner å skille mer mellom fantasi og virkelighet. Så hva vet vi som publikum egentlig om hva som er sant eller ikke? Teamet bak filmen har en ambisjon om at filmen skal ta barn på alvor og inspirere til å møte barns fantasi med respekt og tillit. Det er også gledelig å støtte det nyetablerte trønderske produksjonsselskapet Syden Pictures med deres første produksjon.»

Twentyone Pictures og regissør Ellen Ugelstad får 131.000 i tilskudd til hybridkortfilmen med arbeidstittel Pårørenderommet som tar utgangspunkt i en samtalegruppe for pårørende til pasienter i psykiatrien.

– Regissør Ellen Ugelstad har et sterkt personlig engasjement for historier som omhandler psykisk helse, og denne filmen fortsetter dette kunsterskapet på et naturlig vis. Hennes personlige risikovillighet gjør at jeg har stor tro på at hun vil kunne lage en spennende kortfilm både hva gjelder innhold og form, sier Barbosa Blad om Pårørenderommet.

Regissør Ellen Ugelstad er selv overbevist om at dette blir en film som vil kunne treffe mange.

– Den skal gi et autentisk innblikk i den kampen mange pårørende står i, men også vise fram fellesskapet, varmen og intimiteten som ofte oppstår i slike grupper. Dette er en kamp som sjeldent blir sett eller applaudert. Med tanke på egen erfaring som pårørende, og i møter med publikum under formidling av filmene Making Sense Together, Møterommet og Indian Summer, er jeg ikke i tvil om at det er et behov for denne filmen.

(Kilde: NFI)

Jon Vatne og Ellen Ugelstad med nye filmer.

Jon Vatne og Ellen Ugelstad med nye filmer.

NFI satser på et nyetablerte trøndersk selskap og regissør Jon Vatne i sin største tildeling til nye kortfilmer. Også Ellen Ugelstad får tilskudd til enda en film om den norske psykiatriens irrganger.

En hybridfilm om pårørende i psykiatrien og en kortfilm om barns fantasi har fått tilskudd til produksjon, melder Norsk filminstitutt.  

De to filmene har fått midler gjennom ordningen produksjon av kortfilm etter konsulentvurdering. «Ordningen skal bidra til å produsere originale kortfilmer samt til utvikling av talentfulle regissører og manusforfattere», heter det i omtalen av ordningen. Den skal også «stimulere personlig fortellerevne, nyskapning og kunstnerisk vågemot.»

Syden Pictures og regissør Jon Vatne tildeles 600.000 kroner til kortfilmen Iris som er en roadmovie om 8-årige Iris som sliter med at ingen tror på henne.

– Teamet bak filmen har en ambisjon om at filmen skal ta barn på alvor og inspirere til å møte barns fantasi med respekt og tillit. Det er også gledelig å støtte det nyetablerte trønderske produksjonsselskapet Syden Pictures med deres første produksjon, sier NFI-konsulent Nina M. Barbosa Blad.

– Vi er superglade for at NFI tør å være med på vår mørke og lekne roadmovie, og for at de har like stor tro på vår uredde og misforståtte åtteårige heltinne som oss, sier regissør Jon Vatne.

Det var denne tilnærmingen som konsulent Nina M. Barbosa Blad falt for. I sin begrunnelse for tildelingen skriver hun:

«Iris (8) er en villstyring og en veldig fantasifull liten jente. Hun ser utrolige ting skje og frydes over å fortelle om det hun opplever. Men dessverre blir hun ofte ikke trodd, fordi noen mener at hun bare lyver. Filmen tar utgangspunkt i en aldersgruppe der de fleste barn begynner å skille mer mellom fantasi og virkelighet. Så hva vet vi som publikum egentlig om hva som er sant eller ikke? Teamet bak filmen har en ambisjon om at filmen skal ta barn på alvor og inspirere til å møte barns fantasi med respekt og tillit. Det er også gledelig å støtte det nyetablerte trønderske produksjonsselskapet Syden Pictures med deres første produksjon.»

Twentyone Pictures og regissør Ellen Ugelstad får 131.000 i tilskudd til hybridkortfilmen med arbeidstittel Pårørenderommet som tar utgangspunkt i en samtalegruppe for pårørende til pasienter i psykiatrien.

– Regissør Ellen Ugelstad har et sterkt personlig engasjement for historier som omhandler psykisk helse, og denne filmen fortsetter dette kunsterskapet på et naturlig vis. Hennes personlige risikovillighet gjør at jeg har stor tro på at hun vil kunne lage en spennende kortfilm både hva gjelder innhold og form, sier Barbosa Blad om Pårørenderommet.

Regissør Ellen Ugelstad er selv overbevist om at dette blir en film som vil kunne treffe mange.

– Den skal gi et autentisk innblikk i den kampen mange pårørende står i, men også vise fram fellesskapet, varmen og intimiteten som ofte oppstår i slike grupper. Dette er en kamp som sjeldent blir sett eller applaudert. Med tanke på egen erfaring som pårørende, og i møter med publikum under formidling av filmene Making Sense Together, Møterommet og Indian Summer, er jeg ikke i tvil om at det er et behov for denne filmen.

(Kilde: NFI)

MENY