Film fra Sør: Programsjefens anbefalinger

Film fra Sør: Programsjefens anbefalinger

Denne helgen starter årets utgave av Film fra Sør-festivalen. Programansvarlig Lasse Skagen gir oss noen smakebiter fra årets festival, med noen av hans favoritter.

Film fra Sør åpner på lørdag med en av prisvinnerne fra filmfestivalen i Cannes: Decision to Leave (foto) av Park Chan-wook. Det er vanskelig å la være å sette den nye filmen til festivalens æresgjest fra 2019 på toppen av årets liste over anbefalinger, forteller programansvarlig Lasse Skagen, som fram til 20 .november skal vise filmer fra alle verdenshjørner. Her er noen av Skagens favoritter fra årets program:

Decision to Leave, Park Chan-wook, Sør-Korea

I klassisk Hitchcock-stil serverer mesteren Park Chan-wook en noir-thriller som er intrikat, visuelt lekker, romantisk, besettende og ganske dødelig. En erfaren etterforsker får i oppdrag å undersøke et mistenkelig dødsfall, og avdødes kone innkalles til avhør. I stedet for et klassisk forhør ser vi imidlertid tydelig tegn til en politimann som faller hodestups for sitt forhørsobjekt, og starten på en romanse med femme-fatale-konsekvenser settes i gang. Billettene går som varmt hvetebrød, så de den som vil se en av festivalens store filmer anbefales å sikre seg billetter tidlig.

Rule 34, Julia Murat, Brasil

 Den mest utfordrende filmen på årets festival kommer fra Brasil og er regissørens tredje. Den vant den gjeveste prisen, The Golden Leopard, på årets festival i Locarno, og er en reise inn i seksuelle fetisjer de færreste av oss stifter bekjentskap med. Vi møter Simone. På dagtid studerer hun jus og forsvarer utsatte kvinners rettigheter. På kvelder og netter utforsker og viser hun frem sin egen seksualitet på webcam – alene eller sammen med venner – og styrer stadig lenger inn i en type seksuell fetisj det er knyttet mye tabu til. En meget dristig og utfordrende film.

My imaginary Country, Patricio Guzmán, Chile 

 Chiles største dokumentarist, som står bak filmer som Nostalgia for the Light og The Pearl Button, er i en alder av 81 år tilbake med et uhyre sterkt samtidsportrett av opptøyene som fant sted i Chile i 2019. Det var da 1.2 millioner mennesker, svært mange av de kvinner, tok til gatene i Santiago og krevde regimeendring. Det endte med presidentskifte og vedtak om å endre grunnloven. Guzmán fanger øyeblikkene, og gjør det med en nerve man bare kan bøye seg i støvet for. Vi bruker også filmen for å diskutere de politiske endringene som nå finner sted på hele det latinamerikanske kontinentet.

No Bears, Jafar Panahi, Iran

Årets æresprisvinner ble i juli i år dømt til 6 år i fengsel av iranske myndigheter. Han soner nå dommen i Evin-fengselet i Teheran – for sitt kunstnerskap og for sin støtte til kollegaen Mohammad Rasoulof som også sitter fengslet. Vi har fulgt Panahi siden debuten i 1995 (The White Balloon) og er stolte av å presentere hans nye film i hovedprogrammet. Som i This Is Not a Film (2011) leker Panahi med filmmediet og sin egen fortvilte situasjon; når han sitter i en liten landsby på grensen til Tyrkia og via laptopen fjernregisserer en ny film, om et ulykkelig par som venter på å emigrere til Vesten. Det blir det mye forviklinger av.

The King, Han Jae-rim, Sør-Korea

 Med serien Squid Game, filmskapere som Bong Joon-ho (Parasitt) og Park Chan-wook har Sør-Korea tatt verdens filmscene med storm. Vi har derfor valgt oss ut en blockbuster-regissør, fra den yngre og nasjonale krets av landets filmindustri, til å presentere seg med tre filmer på årets festival. The King lukter litt Martin Scorsese og The Wolf of Wall Street, med den samme visuelle elegansen i utførelsen og med hardtslående action i front. I en historie om sønnen til en småkriminell, som ender opp i de mektige sirkler i landets sentrale og korrupte statsadvokatembete. Det ender ikke godt.

The Kings of the World, Laura Mora Ortega, Colombia

Colombia er representert på Film fra Sør med en utrolig sterk trio av filmer om unge outsidere i landet, hvor årets vinner av hovedprisen fra filmfestivalen i San Sebastian 2022 ruver på toppen. Det er en brutal, men slående vakker skildring av en gjeng gategutter som jakter en bedre fremtid på den colombianske skyggesiden. Det er også en film som er delvis finansiert med norsk støtte gjennom produksjonsfondet SØRFOND (med MER Film som co-produsent). Vi ble kjent med regissøren Laura Mora Ortega da vi viste hennes forrige film Killing Jesus i 2017. Hennes nye film forsterker inntrykket av et stort kunstnerisk regissørtalent. Vi kommer til å se mye mer av henne i årene som kommer.

Battle Royale, Kinji Fukasaku, Japan

Årets historiske høydepunkt på festivalen er uten tvil den restaurerte versjonen av Battle Royale: Director’s Cut i 4K, på stort lerret. På Jimmy Kimmel Live! tidligere i år avslørte Quentin Tarantino en hemmelig drøm om å ha fått regien på Battle Royale, før Hunger Games snappet den vestlige versjonen av det opprinnelige mesterverket fra 2000. I en dyster fremtid kidnappes en klasse elever av myndighetene, for deltakelse i et årlig event med mål om å redusere rekrutteringen av unge inn i en kriminell løpebane. Det blir ekstremt blodig, inkludert et fantastisk gjensyn med den legendariske filmskaperen Takeshi Beat Kitano i en viktig rolle. Kompletter gjerne kvelden med å se den mer ferske office-ladies-actionkomedie-filmen Office Royale, uten sammenligning forøvrig.


Sjekk ut hele programmet


 

Film fra Sør: Programsjefens anbefalinger

Film fra Sør: Programsjefens anbefalinger

Denne helgen starter årets utgave av Film fra Sør-festivalen. Programansvarlig Lasse Skagen gir oss noen smakebiter fra årets festival, med noen av hans favoritter.

Film fra Sør åpner på lørdag med en av prisvinnerne fra filmfestivalen i Cannes: Decision to Leave (foto) av Park Chan-wook. Det er vanskelig å la være å sette den nye filmen til festivalens æresgjest fra 2019 på toppen av årets liste over anbefalinger, forteller programansvarlig Lasse Skagen, som fram til 20 .november skal vise filmer fra alle verdenshjørner. Her er noen av Skagens favoritter fra årets program:

Decision to Leave, Park Chan-wook, Sør-Korea

I klassisk Hitchcock-stil serverer mesteren Park Chan-wook en noir-thriller som er intrikat, visuelt lekker, romantisk, besettende og ganske dødelig. En erfaren etterforsker får i oppdrag å undersøke et mistenkelig dødsfall, og avdødes kone innkalles til avhør. I stedet for et klassisk forhør ser vi imidlertid tydelig tegn til en politimann som faller hodestups for sitt forhørsobjekt, og starten på en romanse med femme-fatale-konsekvenser settes i gang. Billettene går som varmt hvetebrød, så de den som vil se en av festivalens store filmer anbefales å sikre seg billetter tidlig.

Rule 34, Julia Murat, Brasil

 Den mest utfordrende filmen på årets festival kommer fra Brasil og er regissørens tredje. Den vant den gjeveste prisen, The Golden Leopard, på årets festival i Locarno, og er en reise inn i seksuelle fetisjer de færreste av oss stifter bekjentskap med. Vi møter Simone. På dagtid studerer hun jus og forsvarer utsatte kvinners rettigheter. På kvelder og netter utforsker og viser hun frem sin egen seksualitet på webcam – alene eller sammen med venner – og styrer stadig lenger inn i en type seksuell fetisj det er knyttet mye tabu til. En meget dristig og utfordrende film.

My imaginary Country, Patricio Guzmán, Chile 

 Chiles største dokumentarist, som står bak filmer som Nostalgia for the Light og The Pearl Button, er i en alder av 81 år tilbake med et uhyre sterkt samtidsportrett av opptøyene som fant sted i Chile i 2019. Det var da 1.2 millioner mennesker, svært mange av de kvinner, tok til gatene i Santiago og krevde regimeendring. Det endte med presidentskifte og vedtak om å endre grunnloven. Guzmán fanger øyeblikkene, og gjør det med en nerve man bare kan bøye seg i støvet for. Vi bruker også filmen for å diskutere de politiske endringene som nå finner sted på hele det latinamerikanske kontinentet.

No Bears, Jafar Panahi, Iran

Årets æresprisvinner ble i juli i år dømt til 6 år i fengsel av iranske myndigheter. Han soner nå dommen i Evin-fengselet i Teheran – for sitt kunstnerskap og for sin støtte til kollegaen Mohammad Rasoulof som også sitter fengslet. Vi har fulgt Panahi siden debuten i 1995 (The White Balloon) og er stolte av å presentere hans nye film i hovedprogrammet. Som i This Is Not a Film (2011) leker Panahi med filmmediet og sin egen fortvilte situasjon; når han sitter i en liten landsby på grensen til Tyrkia og via laptopen fjernregisserer en ny film, om et ulykkelig par som venter på å emigrere til Vesten. Det blir det mye forviklinger av.

The King, Han Jae-rim, Sør-Korea

 Med serien Squid Game, filmskapere som Bong Joon-ho (Parasitt) og Park Chan-wook har Sør-Korea tatt verdens filmscene med storm. Vi har derfor valgt oss ut en blockbuster-regissør, fra den yngre og nasjonale krets av landets filmindustri, til å presentere seg med tre filmer på årets festival. The King lukter litt Martin Scorsese og The Wolf of Wall Street, med den samme visuelle elegansen i utførelsen og med hardtslående action i front. I en historie om sønnen til en småkriminell, som ender opp i de mektige sirkler i landets sentrale og korrupte statsadvokatembete. Det ender ikke godt.

The Kings of the World, Laura Mora Ortega, Colombia

Colombia er representert på Film fra Sør med en utrolig sterk trio av filmer om unge outsidere i landet, hvor årets vinner av hovedprisen fra filmfestivalen i San Sebastian 2022 ruver på toppen. Det er en brutal, men slående vakker skildring av en gjeng gategutter som jakter en bedre fremtid på den colombianske skyggesiden. Det er også en film som er delvis finansiert med norsk støtte gjennom produksjonsfondet SØRFOND (med MER Film som co-produsent). Vi ble kjent med regissøren Laura Mora Ortega da vi viste hennes forrige film Killing Jesus i 2017. Hennes nye film forsterker inntrykket av et stort kunstnerisk regissørtalent. Vi kommer til å se mye mer av henne i årene som kommer.

Battle Royale, Kinji Fukasaku, Japan

Årets historiske høydepunkt på festivalen er uten tvil den restaurerte versjonen av Battle Royale: Director’s Cut i 4K, på stort lerret. På Jimmy Kimmel Live! tidligere i år avslørte Quentin Tarantino en hemmelig drøm om å ha fått regien på Battle Royale, før Hunger Games snappet den vestlige versjonen av det opprinnelige mesterverket fra 2000. I en dyster fremtid kidnappes en klasse elever av myndighetene, for deltakelse i et årlig event med mål om å redusere rekrutteringen av unge inn i en kriminell løpebane. Det blir ekstremt blodig, inkludert et fantastisk gjensyn med den legendariske filmskaperen Takeshi Beat Kitano i en viktig rolle. Kompletter gjerne kvelden med å se den mer ferske office-ladies-actionkomedie-filmen Office Royale, uten sammenligning forøvrig.


Sjekk ut hele programmet


 

MENY