Seks samiske 360-graders filmer med premiere i Venezia

Seks samiske 360-graders filmer med premiere i Venezia

I dag er det verdenspremiere på seks samiske 360-graders filmer under Venezia-biennalen. Blant filmskaperne finner vi Elle Márjá Eira og Liselotte Wajstedt.

Foto: Fra opptakene til regissør Elle Márjá Eiras bidrag.

Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISFI) lanserer i dag ÁRRAN 360°, en presentasjon av seks nyskapte 360-graders filmer laget av seks sentrale samiske kunstnere fra hele Sápmi.

Verdenspremieren finner sted i dag, 26.august på den 59. internasjonale La Biennale di Venezia – kjent som kanskje verdens viktigste arena for presentasjon av kunst for et internasjonalt publikum.

ÁRRAN 360° er en del av The Sámi Pavilion, den historiske transformasjonen av den nordiske paviljongen, på årets biennale. Prosjektet er utviklet i samarbeid med Office for Contemporary Art Norway (OCA) og Norsk filminstitutt (NFI), og presenterer spydspissen av samisk film og digital kunst.

«Árran er et nordsamisk ord for ildstedet i en lávvu, og rundt bålet har vi fortalt historier i uminnelige tider. Med ÁRRAN 360° ønsker vi å invitere publikum fra hele verden til å oppleve kraften i vår særegne visuelle fortellertradisjon» sier Anne Lajla Utsi, direktør for ISFI.

Prosjektet inneholder seks nyskapte 360-graders skjermbaserte verk laget av seks sentrale samiske kunstnere:

Ann Holmgren Aurebekk, Ovias: «En ung kvinne legger ut på en reise inn i en drømmelignende annen verden hvor hun oppdager at hver lille handling vi gjør i denne verden, har direkte påvirkning på et mangfold av andre virkeligheter.»

Elle Márjá Eira, Eallu girdnu: «Stående i hjertet av girdnu, omgitt av reinsdyr som beveger seg rundt i en sirkel, vil betrakteren få en fornemmelse av de store kreftene som finnes i hjertet av reindriften.»

Hans Pieski, Muohtačalmmit: «Vannets enorme kraft og menneskers avhengighet av det er omdreiningspunktet for dette surrealistiske videokunstverket.»

Liselotte Wajstedt, Eadni: «Háldi er et skogsdyr som kan lokke barn inn i skogen. Er det bare en del av samisk mytologi eller er det like sant som deg og meg?»

Marja Helander, Áfruvvá: «Áfruvvá er et samisk sjøvesen, spøkelset til en druknet person. Hun lengter etter varme og dukker opp fra havet til en verden blottet for mennesker og opplever menneskeheten gjennom et forlatt museum.»

Silja Somby, Goavd: «Etter at en hellig tromme er blitt bortført av en prest, blir vi tatt med på en reise ut i andre tider og rom som avdekker mer om trommens indre kraft.»

Et nyskapende aspekt ved ÁRRAN 360° er at filmene presenteres i en spesialbygget 10 meter høy lávvu som er utstyrt med en 360-graders skjerm designet for å vise filmverkene. Lávvuen skal settes opp i den nordlige enden av den venetianske øya San Servolo, mellom Giardini della Biennale og Lido, hvor filmfestivalen i Venezia holder til.

Denne forvandlingen av den nordiske paviljongen er en historisk feiring av samisk kunst og kultur, heter det i pressemeldingen fra ISFI. I tilknytning til ÁRRAN 360° vil det avvikles flere andre kunstneriske arrangement, blant annet et program med Augmented Reality (AR)-verk, seminarer, foredrag og et program med 360°-filmer av urfolkskunstnere fra Canada, kuratert av Julie Nagam og Heather Igloliorte.

Seks samiske 360-graders filmer med premiere i Venezia

Seks samiske 360-graders filmer med premiere i Venezia

I dag er det verdenspremiere på seks samiske 360-graders filmer under Venezia-biennalen. Blant filmskaperne finner vi Elle Márjá Eira og Liselotte Wajstedt.

Foto: Fra opptakene til regissør Elle Márjá Eiras bidrag.

Internasjonalt Samisk Filminstitutt (ISFI) lanserer i dag ÁRRAN 360°, en presentasjon av seks nyskapte 360-graders filmer laget av seks sentrale samiske kunstnere fra hele Sápmi.

Verdenspremieren finner sted i dag, 26.august på den 59. internasjonale La Biennale di Venezia – kjent som kanskje verdens viktigste arena for presentasjon av kunst for et internasjonalt publikum.

ÁRRAN 360° er en del av The Sámi Pavilion, den historiske transformasjonen av den nordiske paviljongen, på årets biennale. Prosjektet er utviklet i samarbeid med Office for Contemporary Art Norway (OCA) og Norsk filminstitutt (NFI), og presenterer spydspissen av samisk film og digital kunst.

«Árran er et nordsamisk ord for ildstedet i en lávvu, og rundt bålet har vi fortalt historier i uminnelige tider. Med ÁRRAN 360° ønsker vi å invitere publikum fra hele verden til å oppleve kraften i vår særegne visuelle fortellertradisjon» sier Anne Lajla Utsi, direktør for ISFI.

Prosjektet inneholder seks nyskapte 360-graders skjermbaserte verk laget av seks sentrale samiske kunstnere:

Ann Holmgren Aurebekk, Ovias: «En ung kvinne legger ut på en reise inn i en drømmelignende annen verden hvor hun oppdager at hver lille handling vi gjør i denne verden, har direkte påvirkning på et mangfold av andre virkeligheter.»

Elle Márjá Eira, Eallu girdnu: «Stående i hjertet av girdnu, omgitt av reinsdyr som beveger seg rundt i en sirkel, vil betrakteren få en fornemmelse av de store kreftene som finnes i hjertet av reindriften.»

Hans Pieski, Muohtačalmmit: «Vannets enorme kraft og menneskers avhengighet av det er omdreiningspunktet for dette surrealistiske videokunstverket.»

Liselotte Wajstedt, Eadni: «Háldi er et skogsdyr som kan lokke barn inn i skogen. Er det bare en del av samisk mytologi eller er det like sant som deg og meg?»

Marja Helander, Áfruvvá: «Áfruvvá er et samisk sjøvesen, spøkelset til en druknet person. Hun lengter etter varme og dukker opp fra havet til en verden blottet for mennesker og opplever menneskeheten gjennom et forlatt museum.»

Silja Somby, Goavd: «Etter at en hellig tromme er blitt bortført av en prest, blir vi tatt med på en reise ut i andre tider og rom som avdekker mer om trommens indre kraft.»

Et nyskapende aspekt ved ÁRRAN 360° er at filmene presenteres i en spesialbygget 10 meter høy lávvu som er utstyrt med en 360-graders skjerm designet for å vise filmverkene. Lávvuen skal settes opp i den nordlige enden av den venetianske øya San Servolo, mellom Giardini della Biennale og Lido, hvor filmfestivalen i Venezia holder til.

Denne forvandlingen av den nordiske paviljongen er en historisk feiring av samisk kunst og kultur, heter det i pressemeldingen fra ISFI. I tilknytning til ÁRRAN 360° vil det avvikles flere andre kunstneriske arrangement, blant annet et program med Augmented Reality (AR)-verk, seminarer, foredrag og et program med 360°-filmer av urfolkskunstnere fra Canada, kuratert av Julie Nagam og Heather Igloliorte.

MENY